facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> Analýzy - 6. 2. 2024 - Ing. Lukáš Grásgruber

Výkupné po útoku ransomwaru si z daní neodepíšete

Podle analýzy společnosti Com­Source je u ransomware útoků prů­měrné požadované výkupné téměř šest milionů korun. Ve skutečnosti ale kybernetické útoky stojí firmy mnohem více. Výkupné totiž není daňově uznatelný náklad. Ke škodám vyplývajícím z narušení provozu firmy po kybernetickém útoku a k nákladům souvisejícím s řešením takového incidentu je tedy třeba připočítat i další finanční náklady.



Obecně platí, že mezi výdaji a očekávanými příjmy musí existovat jasná vazba a musí se jednat o přiměřený výdaj.

„Podle Generálního finančního ředitelství se v případě platby výkupného o přímý vztah mezi příjmy a výdaji nejedná, protože podvodný subjekt jedná nezákonně a zaplacení výkupného je jen následkem protiprávního jednání. Navíc je velmi problematické prokazovat, že k něčemu došlo, že opravdu musíme zaplatit, ale i kam a komu nakonec zaplatíme. Nelze tak prokázat, že bez platby výkupného nebude podnikatelská činnost pokračovat, a hlavně že jsme to výkupné nezaplatili třeba vlastnímu strýčkovi. Kybernetické útoky tak mají přímý dopad i do účetnictví a platby daní,“ říká Miroslava Tomášková, daňová poradkyně a jednatelka účetní a daňové společnosti KODAP City.

Naopak náklady na předcházení takovým situacím nebo náklady na obnovu dat a nápravu stavu po kybernetickém útoku, které provede specializovaná firma či správce systému, již daňově uznatelné jsou.

„Hasit požár stojí více než mu předejít. Firmy jsou zpravidla v rámci různých certifikací připraveny na to, co dělat, když nastane právě požár nebo nějaký jiný problém. A snaží se těmto událostem předejít. Často ale přehlíží investice do kyberbezpečnosti, a dokonce často ani nemyslí na to, co dělat, když jim nepojedou IT systémy. Přitom dopady kybernetických útoků jsou dlouhodobé a často i fatální. Náprava útoku zaměřeného na výkupné, při kterém dochází k zašifrování dat firmy či instituce, může trvat i několik let. Do preventivních opatření se tak vyplatí investovat,“ říká Jaroslav Cihelka, expert na kybernetickou bezpečnost ze společnosti ComSource.


 
  

- PR -

Dotykové displeje Sharp pro interaktivní spolupráci

2. část: Modelová řada LB


V minulém vydání jsme pro vás zmapovali aktuální nabídku kolaborativních displejů značky Sharp, vysvětlili jsme hlavní rozdíly mezi jednotlivými modelovými řadami a blíže jsme popsali nejvyšší řadu LA. Dnes vám představíme střední řadu označenou zkratkou LB (B jako Business).