Tržby obchodníků loni výrazně klesly, meziročně o 4,1 procenta

Události: Tržby obchodníků klesly (zdroj: ČT24)

Tržby v maloobchodě bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel loni navzdory růstu v závěru roku meziročně klesly o 4,1 procenta. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ). Za samotný prosinec tržby meziročně stouply o 1,6 procenta. Mírně podle revidovaných údajů úřadu loni rostly tržby obchodníků ještě v listopadu, a to o 0,1 procenta, ale ve všech ostatních měsících ve srovnání s rokem 2022 klesaly.

V roce 2022 také tržby v maloobchodě meziročně klesly, jejich snížení však tehdy bylo mírnější. Činilo 3,8 procenta. Loňský propad tržeb je podle údajů ČSÚ nejvyšší nejméně od roku 2001, od kterého jsou k dispozici data o maloobchodních tržbách ve veřejné databázi úřadu.

Maloobchodní tržby za potraviny loni klesly o 5,3 procenta a za nepotravinářské zboží o 5,2 procenta. Stouply naopak tržby za pohonné hmoty o 4,9 procenta. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel vzrostly o 4,2 procenta, z toho za prodej vozidel včetně náhradních dílů o 4,7 procenta a za opravy o 2,3 procenta.

  • Maloobchodní tržby ukazují, jak se daří prodeji zboží ve všech typech prodejen zaměřených na koncového spotřebitele. Jedná se o prodeje jak v kamenných prodejnách, tak stáncích či po internetu. V tom nejhrubším základě se dělí na prodeje potravin, nepotravinářského zboží a pohonných hmot. Sledování maloobchodních tržeb napovídá, jak se mění ochota domácností utrácet. Pokud maloobchodní tržby rostou, zejména u zboží, které je takzvaně zbytné povahy (jeho pořízení není bezprostředně nutné), naznačuje to, že se zvyšuje ochota lidí utrácet. To předznamenává, že ekonomice se relativně daří.
  • Zdroj: ČBA

V samotném prosinci loni celkové tržby obchodníků zaznamenaly meziroční růst. „Na zvýšení se podílel prodej nepotravinářského zboží a pohonných hmot,“ uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová. „Z nepotravinářského zboží dosáhly nejvyššího meziročního růstu tržeb prodejny s kosmetickými a toaletními výrobky,“ doplnila.

Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly v prosinci o 2,5 procenta a za pohonné hmoty o 2,3 procenta. Naopak tržby za potraviny klesly o 0,2 procenta. „Tržby za prodej potravin klesaly nepřetržitě již 20. měsíc v řadě, tempo poklesu se však v prosinci zmírnilo,“ řekla Gotvaldová. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel se zvýšily o pět procent, z toho za opravy o 5,5 procenta a za prodej vozidel včetně náhradních dílů o 4,9 procenta.

Tržby ve specializovaných prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky v prosinci 2023 meziročně vzrostly o 15,5 procenta, v obchodech s počítačovým a komunikačním zařízením o 11,2 procenta a v prodejnách s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 5,6 procenta. Naopak tržby klesly v prodejnách s výrobky pro domácnost o pět procent, s oděvy a obuví o 3,7 procenta a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 0,6 procenta. Tržby ve specializovaných prodejnách potravin se zvýšily o 1,2 procenta, ale v nespecializovaných poklesly o 0,3 procenta. Internetovým a zásilkovým obchodům tržby v prosinci stouply o 5,5 procenta.

Tržby v maloobchodě vzrostly v prosinci i meziměsíčně, a to o 0,2 procenta. Tržby za pohonné hmoty vzrostly o 0,9 procenta a za nepotravinářské zboží o 0,5 procenta, kdežto za potraviny klesly o 0,4 procenta. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel se meziměsíčně snížily o 0,2 procenta.

Prosinec potvrdil oživení spotřeby domácností

„Pokles za celý rok je dán bezprecedentním nárůstem inflace, která výrazně snižovala reálné příjmy domácností. Světlo na konci tunelu je patrné na konci roku, neboť inflace postupně klesá a růst nominálních mezd začíná inflaci pozvolna překonávat,“ řekl ekonom společnosti Deloitte Filip Pastucha k novým datům ČSÚ. Za celý letošní rok naopak očekává, že maloobchodní tržby o čtyři procenta vzrostou.

„Prosincové maloobchodní tržby přinesly další důkaz toho, že spotřeba domácností již dosáhla dna a že dochází k pozvolenému obratu spotřebitelského apetitu domácností,“ uvedl analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák. Je ale podle něj nutné počítat s tím, že se situace obchodníků bude zlepšovat pozvolna. „Letošní rok rozhodně nebude o nějakém boomu v utrácení a rychlém rozjezdu spotřeby domácností,“ míní. V posledních dvou letech podle něj výrazný propad zaznamenaly zejména tržby za potraviny, za čímž stojí i nákupy Čechů v Polsku.

České domácnosti podle analytika Raiffeisenbank Martina Krona začínají věřit v to, že skokové zdražování skončilo. „Jejich vnímání budoucnosti je optimističtější, a i proto si udělali letošní Vánoce hezčí než ty v roce 2022. Listopadový výsledek, který naznačoval změnu trendu v maloobchodě, tak byl potvrzen,“ řekl. Další oživení maloobchodních tržeb podle něj výrazně prospěje celé české ekonomice.

„Situace v tuzemském maloobchodě byla v roce 2023 nepříznivě ovlivněna vysokou inflací, což bylo patrné propadem tržeb zejména v loňském prvním pololetí, kdy tržby klesaly meziročně v průměru zhruba o sedm procent,“ zhodnotil loňský vývoj maloobchodních tržeb hlavní ekonom společnosti Generali Investments CEE Radomír Jáč. Ve třetím čtvrtletí se podle něj pokles zmírnil na 3,1 procenta. Obrat pak přineslo závěrečné čtvrtletí, kdy tržby v maloobchodě meziročně mírně vzrostly o 0,1 procenta, uvedl.

Jáč také upozornil na to, že meziměsíčně tržby v prosinci stouply potřetí za sebou. „Vítr do plachet by pro spotřebu domácností, a tedy i pro vývoj maloobchodních tržeb, měla (letos) představovat klesající inflace a zlepšující se obrázek na straně reálných příjmů domácností,“ doplnil.