Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Chcete ve firmě použít umělou inteligenci? Sbírejte data, která mají v hlavách zaměstnanci, říkají experti

Ilustrace: Tomáš Hrivňák s Midjourney
Ilustrace: Tomáš Hrivňák s Midjourney

Umělou inteligencí si v byznysu nepomáhají už jen velké technologické firmy, jako jsou Google či Meta. Její význam v posledních dvou letech stoupá i pro běžné podnikatele. Ty, kteří budou při jejím zavádění pomalí, může předehnat konkurence. Ti, kteří učiní chybné rozhodnutí, prodělají.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Nástroje jako ChatGPT, Midjourney či Microsoft Copilot mohou podnikům pomoci zvýšit efektivitu práce, zlepšit rozhodování nebo kontakt se zákazníkem. Některým firmám se dokonce vyplatí vyvinout si svůj vlastní AI model.

I když mnozí lidé považují AI za novou technologii, s jejímž zaváděním je třeba raději počkat, ve skutečnosti jsou hlavní principy, díky kterým funguje, dost vyspělé a léty ověřené.

Když máte například e-shop s tričky, umělá inteligence vám pomůže s návrhem webdesignu, se správným umístěním prvků na stránce i s analýzou prodeje. Po čase může navrhnout také nejvhodnější nové designy podle toho, která trička se prodávala nejvíce.

Firmy, které s využitím AI budou příliš dlouho otálet, může předehnat chytřejší konkurence. „Existuje riziko, že se odvětví, ve kterém podnikám, změní a moje firma nechytí správně a včas vlnu a AI transformaci buď nepřežije, nebo z ní nevzejde jako úspěšná,“ vysvětluje Filip Tichý, auditor konzultantské firmy Grant Thornton.

Problémy může přinést i to, když firma začne používat modely umělé inteligence bez dostatečné přípravy. „AI aplikací je mnoho a nejsou levné. Je velmi snadné utratit spoustu peněz, aniž bude hodnota získaná z investic adekvátní,“ říká Tichý.

V rozhovoru s Filipem Tichým a Jakubem Chudíkem, který založil firmu Assetario s AI řešeními pro firmy, se dozvíte:

  • Co musí firma zvládnout, aby zavádění umělé inteligence neskončilo neúspěchem.
  • Pro které podniky má smysl vyvinout si vlastní systémy umělé inteligence.
  • Jaká jsou rizika, když byznys zavede umělou inteligenci nepromyšleně nebo ji nezavede vůbec.
Jakub Chudík a Filip Tichý.
Jakub Chudík a Filip Tichý. Foto: Tomáš Hrivňák, Denník N

Co znamená být firmou, která má AI v centru svého zájmu?

Filip Tichý: Existují firmy, které pracují jen v online prostoru a používají umělou inteligenci na naprosto vše od získávání zákazníků po tvorbu produktu, fakturace a tak dále. Lidé jsou v této firmě v podstatě

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Rozhovory

Technologie

Umělá inteligence

Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější