Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Komentáře

Alena Zieglerová: Sloučení sociálních dávek prakticky

11. února 2024
Čtení na 7 minut
Budova Ministerstva práce a sociálních věcí (Ilustrační FOTO: Packa, Wikimedia Commons)
Budova Ministerstva práce a sociálních věcí (Ilustrační FOTO: Packa, Wikimedia Commons)
Ministerstvo práce už zhruba rok připravuje změnu fungování sociálních dávek, kterou ministr Jurečka představil minulý týden. Od roku 2025 se mají čtyři dávky vyplácené úřadem práce nízkopříjmovým domácnostem sloučit do jedné. Místo příspěvku na bydlení, doplatku na bydlení, přídavku na dítě a příspěvku na živobytí vznikne jediná dávka státní sociální pomoci, pro kterou budou platit zhruba stejná pravidla jako teď pro dávky v hmotné nouzi.

Pro domácnosti, které nikdy nepotřebovaly pomoc v hmotné nouzi, to může být nepříjemné překvapení. Skutečně chudí lidé si ale můžou polepšit, pokud si pomáhající organizace nový zákon, který ještě nebyl zveřejněn, „pohlídají“ v legislativním procesu, aby lidem ohroženým chudobou neškodil, ale pomáhal. Co zatím víme?

Srovnatelná pravidla pro všechny až do 4násobku životního minima rodiny

O dávku státní sociální pomoci požádá jeden člen domácnosti za všechny ostatní. Do žádosti uvede jména všech osob, které spolu bydlí a podílejí se na nákladech na jídlo, bydlení a péči o děti. Dávka se bude přiznávat na 3 měsíce, ne už na kalendářní čtvrtletí, jako je to teď u dávek státní sociální podpory, a poté se bude nárok na ni více nebo méně automaticky prodlužovat. Automaticky by to mělo jít u rodin s vyšším příjmem než je 1,43násobek životního minima, s podmínkou pravidelné docházky na úřad práce pro lidi chudší – i zde by ale bylo možné uvažovat o modernizaci, alespoň tak, aby doklady, například o skutečné výši nákladů na energie bylo možné posílat dálkově, a některé „pohovory“ s úředníky bylo možné provést on-line.

Do žádosti o dávku, která bude k dispozici on-line lidem s elektronickou identitou, pro ostatní jako dosud, se dále uvedou příjmy a majetek domácnosti, ale s méně nebo s žádnými doklady okolo. Místo potvrzení o příjmu ze zaměstnání by mělo stačit uvést IČO zaměstnavatele a výplatu už si úřad práce zjistí sám. Za děti nad 15 let nebude potřeba mít potvrzení o studiu, protože studium si úřad práce také zjistí sám. Je to důležité kvůli stanovení životního minima dítěte – to studující ho má vyšší. Do žádosti se uvedou všechny bankovní účty dospělých členů domácnosti a výše jejich úspor.

Chudí se takového testování nemusí bát, naopak, nově budou mít poměrně velkorysou možnost mít na účtu nebo doma alespoň nějaké úspory. Úřad práce bude také zajímat, kolik má rodina aut (pravděpodobně bude umožněno 1 auto na 1 dospělou osobu), a jestli má rodina kromě bytu nebo domu, kde bydlí, ještě nějakou další nemovitost sloužící k bydlení. Je důležité v žádosti nic nezamlčet, protože úřad práce si bude moci všechny údaje ověřit u bank, v registru vozidel a v katastru nemovitostí.

Příjem z práce bude zvýhodněný víc než dosud, přičemž výhodnost bude pro bohatší postupně klesat, až do 4násobku životního minima rodiny, kdy nárok na dávku postupně zanikne. Čistý výdělek se pro nárok na dávku započítá jen ze 60 procent, takže o 40 procent z výplaty si chudší rodina bude moci polepšit. Teď je to v hmotné nouzi jen 30 procent a při pobírání příspěvku na bydlení nebo přídavku na děti nic, protože tam se výplata započítává celá. O podobném zvýhodnění se aktuálně jedná také pro osoby splácející své dluhy v procesu oddlužení.

Na dávku bude mít nárok jen ten, kdo pracuje alespoň 20 hodin měsíčně ve veřejné službě nebo jinde alespoň za minimální hodinovou mzdu, nebo je evidován jako uchazeč o zaměstnání, nebo patří do některé ze skupin osob, u kterých se práce ani evidence na úřadě práce nevyžaduje. Tato podmínka asi nejvíc zasáhne příjemce příspěvku na bydlení a přídavku na děti, protože ti ji dosud neznají. Vzhledem k tomu, kolik seniorů a samoživitelů bydlí díky příspěvku na bydlení, bylo by vhodné tyto přísné podmínky „odpracování si své podpory“ zmírnit. Jinak se v těžko řešitelné situaci ocitnou kromě osob „méně“ invalidních nebo závislých na péči také rodiče dětí do 3 let, kteří by se jinak jako nezaměstnaní evidovat nemuseli, protože za ně zdravotní pojištění platí stát, nebo senioři bez nároku na starobní důchod až do svých 69. narozenin.

Aktivizace musí znamenat příležitost vymanit se z chudoby, ne hrozbu snižování dávky

Strašákem této revize dávek je takzvaná aktivizace příjemců dávek, která se má týkat jen těch chudších domácností, konkrétně s příjmem do 1,43násobku životního minima té které rodiny. Po 6 měsících pobírání dávky uzavře úřad práce s dospělými členy rodiny, které jsou podle zákona schopné práce, takzvaný aktivizační plán, jehož plnění bude odměňováno zvýšením částky na živobytí.

Půjde-li o uchazeče o zaměstnání, je pravděpodobné, že se dávkové oddělení úřadu propojí s oddělením zaměstnanosti a nabídku práce budou úředníci společně koordinovat. V takovém případě ale už nyní platí, že neplnění individuálního akčního plánu končí sankčním vyřazením z evidence nezaměstnaných a ztrátou nároku na příspěvek na živobytí (nově na částku živobytí) na 3 měsíce. Vyřazený člověk se pak nezapočítává do počtu osob v domácnosti, zatímco jeho (předchozí) příjem ano, takže se rodina dostává do potíží i s úhradou nákladů na bydlení. Teď to platí do příjmu ve výši životního minima, nově bude hranice pro aktivizaci posunuta na 1,43násobek životního minima domácnosti.

Co snad bylo už při přípravě nové dávky zažehnáno, je, aby se částka na živobytí skládala ze základu ve výši existenčního minima (3.130 Kč na osobu a měsíc) a teprve za odměnu aby se člověk dostal na své životní minimum, jako je tomu dosud při pomoci v hmotné nouzi. Po upozorněních odborníků na nefunkčnost dosavadního systému ministerstvo od tohoto represivního přístupu ustoupilo a proklamovaný „bonus za aktivitu“ by měl být opravdu odměnou nad rámec životního minima aktivizované osoby.

Nemusí jít zdaleka jen o nabídku práce nebo rekvalifikace, kterou ostatně už nyní nemá dlouhodobě nezaměstnaný možnost odmítnout. Více očekávání vzbuzuje plán ministerstva zapojit uvolněné pracovníky úřadů práce díky úspoře administrativy do případové práce spočívající v nabídce využití sociálních služeb, kontaktních míst pro bydlení nebo dluhových poraden příjemcům dávky. Bude-li taková nabídka ohrožující, aktivizace se mine účinkem. S bonusem by však mnohým mohla pomoci.

Děti ohrožené školním neúspěchem nesmí dávková reforma ohrozit ještě víc

Bolavým místem chystané reformy zůstává nedořešené trestání dětí za to, že je rodiče neposílají do školy, a to odebíráním částky na péči o děti například na 3 měsíce. Kromě ODS je KDU-ČSL zatím nejhlasitějším propagátorem tohoto nespravedlivého přístupu k dětem, které měly smůlu na rodiče. Je to zklamání poté, co v době prosazování principu Třikrát a dost ze strany ODS se zástupcům KDU-ČSL ve vedení senátního sociálního výboru podařilo ODS úplně odzbrojit argumenty proti tomuto nápadu. Tento výbor zákon odmítnul, byť pak zejména senátoři za STAN zafungovali jako asociálové, zákon odebírající dávky hmotné nouze za špatnou docházku dětí prošel a nyní už třetím rokem čeká na verdikt Ústavního soudu.

Hlavní argumenty proti odebírání dávek za špatnou docházku dětí přitom zůstávají: je to přestupek podle školského zákona s pokutou až 5 tisíc korun, řešitelný opatřeními sociálního odboru města ve spolupráci se školou a sociální prací. Ve vážných případech jde dokonce o trestný čin. Potřebuje dítě k tomu všemu zažívat ještě větší chudobu? Nejde o to, zda je potřebné, aby děti chodily do školy, ale o to, jestli k tomuto cíli vede několikanásobné trestání.

Ministr sice mantru zajištění řádné výchovy odebíráním pomoci opakuje stále méně, ale úplně ji neodmítá. Chce-li ministerstvo opravdu vychovávat rodiče odebíráním částky na dítě, ať tuto částku nechá alespoň posílat školám nebo organizacím, které se školou spolupracují, k využití na kroužky nebo doučování dotyčného dítěte nejen na 3 měsíce, ale klidně celý školní rok. Teprve to by totiž mohlo dítěti pomoci.

Částky na bydlení dosud neznáme, modelové příklady ministerstva nelze ověřit

Velkou neznámou jsou zatím výše částek na pomoc s úhradou nákladů na bydlení. Víme alespoň to, že dávku státní sociální pomoci budou moci využít lidé bez ohledu na smlouvu, podle které bydlí, tedy jak ubytovaní, tak nájemci, podnájemci i vlastníci, včetně vlastníků družstevního podílu.

Také víme, že se uvažuje o využití tzv. energetického paušálu, tedy předem stanovených obvyklých částek spotřebovaných energií pro určité typy staveb a na počet osob v domácnost, snad až po kategorii pěti a více osob. Energetické paušály by měly nově zahrnovat i dálkové vytápění. Pro domácnosti s příjmem do 1,43násobku životního minima by se energie dokládaly, ale stropem pro jejich proplácení by byl 1,2násobek energetických paušálů. Neznáme-li parametry energetického paušálu, těžko lze posoudit, jestli je to dost.

Z posledních jednání s ministerstvem vyplývalo, že nové normativy na bydlení, které zahrnou i služby spojené s bydlením (náklady na výtah, světlo na chodbě, odvoz odpadu, vodné stočné atd.), by měly být nastaveny na střední hodnotu současných normativů s tím, že by si obce navíc mohly žádat o jejich snížení až na 40 procent. To by ovšem byla katastrofa, protože použití střední hodnoty nebo hodnoty ještě nižší by znamenalo, že polovina současných příjemců příspěvku na bydlení, natož doplatku na bydlení, by zůstala zcela nebo částečně bez jediné podpory bydlení, kterou máme. Nově se však mluví o respektování cenových map, které by měly zohledňovat regionální specifika.

Modelové příklady ministerstva práce kalkulující již s novými částkami na bydlení zatím dávají tušit, že na bydlení má jít méně peněz. Vychází-li částka lépe než dosud, pak jen těm, kteří budou moci pracovat, a využít tak zvýhodnění příjmu z práce. To není nijak uklidňující a ministerstvo by tedy mělo v dohledné době (snad už koncem února) odkrýt karty a sdělit, z jakých paušálních částek se pomoc s bydlením bude skládat. Pro zachování sociálního smíru je nezbytné, aby přechod současných příjemců příspěvku i doplatku na bydlení na nové částky v rámci státní sociální pomoci nebyl překotným skokem dolů, ale plynulým přechodem do podpory srovnatelné s tím, za co teď dotyční bydlí. Chudí bydlí draze, ale není to jejich vina, a nezaslouží si proto skončit kvůli jakékoli reformě na ulici.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon