Hlavní obsah

Parket: Řecké letiště posílilo tamní burzu. To v Česku nehrozí

Foto: Shutterstock.com

Pokud by pražské letiště hypoteticky na burzu vstoupilo, není vůbec zaručeno, že jej také potká úspěšný příběh.

Reklama

Jedním z projevů rostoucí řecké ekonomiky byl minulý týden úspěšný vstup athénského letiště na tamní burzu. Podobného scénáře by se chtěla dočkat i burza v Praze. Bohužel to ale v dohledné době nehrozí.

Článek

Čtete ukázku z newsletteru Parket, ve kterém Lukáš Voženílek přináší ty nejdůležitější novinky ze zákulisí finančních trhů. Pokud vás zajímá vývoj burzovních indexů, cen komodit či měnových kurzů, přihlaste se k odběru a celý newsletter budete každé pondělí dostávat do své e-mailové schránky.

Když šéf pražské burzy Petr Koblic v nedávném rozhovoru pro agenturu Bloomberg mimo jiné zmiňoval, že tuzemskému parketu by „slušelo“ Letiště Václava Havla Praha, téměř ve stejnou dobu záměr uvést státní letiště na veřejně obchodovaný trh oznámila řecká vláda.

S cennými papíry athénského letiště se na řecké burze začalo obchodovat minulou středu. Řecko tím vyslalo jasný signál, že už není evropským otloukánkem z jihu kontinentu. Nabídka akcií přišla po prvním prodeji nových řeckých dluhopisů od doby, kdy Řecko znovu získalo rating v investičním pásmu.

Nedávno vláda nabídla desetileté dluhopisy, které přilákaly objednávky v rekordním objemu 35 miliard eur. Řecká ekonomika navíc svým výkonem loni překonala většinu ostatních evropských ekonomik.

Primární veřejná nabídka akcií (IPO) letiště je letos prvním velkým vstupem na burzu v Evropě a největší nabídkou akcií v Řecku za dlouhá léta. O tom, že emise byla úspěšná, svědčila i vysoká poptávka investorů po nabízených akciích.

Cena za jeden kus byla stanovena na 8,2 eura a řecká vláda z prodeje 30% podílu v letišti získala v přepočtu přes 18 miliard korun. Plánovaných 90 milionů akcií vláda nabídla řeckým a zahraničním investorům a současným akcionářům.

Veřejně obchodované akcie letištních společností přitom nejsou ve světě nic neobvyklého. Pro příklady nemusíme jezdit až do Paříže či Španělska. Bohatě nám stačí zavítat do sousední Vídně, kde tamní letiště s tržní kapitalizací přes čtyři miliardy eur patří dokonce k nejhodnotnějším firmám vídeňské burzy. Akciím se navíc kromě krátkodobého škobrtnutí během covidu vede dlouhodobě dobře, jen za poslední rok posílily o 46 procent.

Nelze se proto divit, že i ředitel burzy v Praze volá po obdobném kroku. „Stále se mluví o tom, že by vláda mohla posílit kapitálový trh uvedením dalších aktiv na burzu. Ale kromě zbytku ČEZ a letiště už není moc co,“ řekl Koblic pro Bloomberg.

S dobrým vedením může být provoz letiště skvělým byznysem. Stačí se podívat na zmíněný příklad vídeňského letiště, kde management usilovně pracuje na tom, aby co nejvíce lidí prošlo branami letiště a utráceli tam své peníze.

Pokud by ale tuzemské letiště hypoteticky na pražskou burzu přece jen vstoupilo, není vůbec zaručeno, že jej potká podobně úspěšný příběh jako v sousedním Rakousku. O titul by totiž nemusel být zdaleka takový zájem. O to víc, pokud by vláda držela majoritu. Protože jak se stát v této pozici umí chovat, můžeme už více než rok pozorovat u ČEZ, nejhodnotnějšího a nejobchodovanějšího titulu domácí burzy.

Tak jako tak, pražské letiště u nás na burze stejně ještě nějakou dobu neuvidíme. Stát o tomto kroku prozatím vůbec neuvažuje a vzhledem ke strategickému významu chce i nadále držet svůj stoprocentní podíl.

V plné verzi newsletteru Parket vždy najdete i souhrn nejdůležitějších zpráv z oblasti akciových trhů a makroekonomických trendů, investiční tipy odborníků nebo novinky z pražské burzy. Přihlaste se k odběru, aby vám nic důležitého neuniklo.

Reklama

Doporučované