Oliver Solberg a celkem devět posádek s vozy Škoda před Švédskem.

Švédská rally: jezdec vozu Škoda Fabia RS Rally2 Oliver Solberg zahajuje svoji účast v kategorii WRC2
› Posádka týmu Toksport WRT Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) chce
zopakovat loňské vítězství v kategorii WRC2 na jediném sněhovém podniku FIA Mistrovství
světa v rally.
› Finská posádka Lauri Joona/Janni Hussi (Škoda Fabia RS Rally2) je dalším favoritem na špičkové umístění.
› Z 20 posádek, které na Švédské rally bojují o vítězství v kategorii WRC2, se devět spoléhá na vůz Škoda Fabia.

Po převážně suchých asfaltových silnicích Rallye Monte-Carlo následují zimní lesní cesty Švédské rally (15.–18. února). Druhý podnik letošní sezony FIA Mistrovství světa v rally je pro Olivera Solberga (S) a spolujezdce Elliotta Edmondsona (GB) z týmu Toksport WRT podporovaného Škoda Motorsport startem do boje o titul v kategorii WRC2. Jejich jasným cílem je zopakovat loňský triumf v této kategorii.

 

Mezi 20 speciály pěti výrobců přihlášených do kategorie WRC2 je devět vozů Škoda Fabia. V čele
této skupiny jsou loňští vítězové kategorie WRC2 Oliver Solberg ze Švédska se spolujezdcem Elliottem Edmondsonem s vozem Škoda Fabia RS Rally2 týmu Toksport WRT podporovaného Škoda Motorsport. „Konkurence bude ještě silnější než loni. Mám ale správný vůz, abych na těchto fantastických zasněžených tratích opět bojoval o vítězství,“ říká Solberg před startem.

Yohan Rossel a Pepe López z týmu Mapo Motorsport (Škoda Fabia RS Rally2), první a druhý
v kategorii WRC2 na Rallye Monte-Carlo, se rozhodli nezařadit Švédskou rally do svého letošního kalendáře WRC2, který je podle předpisů omezen na sedm rally z celkem 13 konaných v letošním roce.

V minulosti pocházeli vítězové kategorie WRC2 na Švédské rally většinou ze severní Evropy. Tato
tradice řadí místní hrdiny Isaka Reiersena/Lucase Karlssona, finskou posádku Lauri Joona/Janni Hussi
a Gregora Jeetse/Timo Taniela z Estonska, kteří všichni jedou s vozy Škoda Fabia RS Rally2, mezi
nejvážnější kandidáty na bodované umístění.

Specifické podmínky této jediné sněhové rally v rámci mistrovství světa však nebrání posádkám vozů Škoda z jiných částí světa, aby si nadcházející soutěž užily, a to i přesto, že ne všechny jsou přihlášeny do kategorie WRC2. Fabrizio Zaldivar z Paraguaye čelí této výzvě s argentinským spolujezdcem Marcelem Der Ohannesianem.

Stejně tak pravidelný účastník Švédské rally Rakan Al-Rashed ze Saúdské Arábie, jemuž pomáhá portugalský navigátor Hugo Magalhães.

Jezdci Alejandro Mauro a Ricardo Triviño cestují do Švédska z Mexika. Všechny tyto posádky spoléhají na rally speciály značkyŠkoda.

 

Motorsport
Od roku 2022 má Švédská rally základnu v městě Umeå na břehu Baltského moře. Druhé kolo letošní sezony WRC odstartuje ve čtvrtek večer (15. února) 5,16 kilometru dlouhou rychlostní zkouškou ve slavné aréně Red Barn nedaleko města. V pátek (16. února) se týmy vydají na dalších sedm rychlostních zkoušek.

V sobotu (17. února) bude následovat dalších sedm měřených úseků, než soutěž v neděli (18. února) uzavřou poslední tři. Celkem 18 rychlostních zkoušek měří 301,76 kilometru.

Věděli jste, že…
…předchůdce Švédské rally se poprvé jel v roce 1950, ale v polovině léta? Původně se tato rally
jmenovala „Rally půlnočního slunce“ a do zimního termínu se přesunula v roce 1965.
…vozy jezdí na pneumatikách, které se ve WRC používají pouze na Švédské rally? Pneumatiky Pirelli
vozu Škoda Fabia RS Rally2 jsou vybaveny 384 hroty vyrobenými z wolframu. Tento počet vyplývá
z předpisů, které stanovují maximálně 20 hřebů na čtvereční decimetr povrchu pneumatik. Délka
hřebů s hmotností 4 gramy nesmí přesáhnout 20 mm. Jejich tvar musí být válcovitý a musí být do
pneumatiky instalované z vnější strany.
…během Švédské rally byly v první sezoně WRC v roce 1973 povoleny pouze zimní pneumatiky bez
hrotů? Švédský místní hrdina a příležitostný tovární jezdec Škoda Stig Blomqvist slavil vítězství
navzdory desetiminutové ztrátě na začátku soutěže kvůli problémům s palivovým čerpadlem?
…Pavel Sibera/Petr Gross vyhrála s vozem Škoda Favorit 136L v roce 1993 třídu A5?

Pořadí kategorie WRC2/Jezdci (po 1. ze 13 rally)
1. Yohan Rossel (F), Citroën, 25 bodů
2. Pepe López (E), Škoda, 18 bodů
3. Nikolay Gryazin (BGR), Citroën, 15 bodů
Pořadí kategorie WRC2 Challenger (po 1. ze 13 rally)
1. Pepe López (E), Škoda, 25 bodů
2. Nikolay Gryazin (BGR), Citroën, 18 bodů
3. Nicolas Ciamin (F), Hyundai, 15 bodů
Pořadí kategorie WRC Masters Cup (po 1. ze 13 rally)
1. Mauro Miele (I), Škoda, 25 bodů
2. Eamonn Boland (IRL), Ford, 18 bodů
3. Jourdan Serdiridis (GRC), VW, 15 bodů

 

Kalendář FIA Mistrovství světa v rally pro rok 2024:

Monte-Carlo 24. 01.–28. 01. 2024
Švédsko 15. 02.–18. 02. 2024
Keňa 28. 03.–31. 03. 2024
Chorvatsko 18. 04.–21. 04. 2024
Portugalsko 09. 05.–12. 05. 2024
Itálie 30. 05.–02. 06. 2024
Polsko 27. 06.–30. 06. 2024
Litva 18. 07.–21. 07. 2024
Finsko 01. 08.–04. 08. 2024
Řecko 05. 09.–08. 09. 2024
Chile 26. 09.–29. 09. 2024
Střední Evropa (CZ/A/D) 31. 10.–03. 11. 2024
Japonsko 21. 11.–24. 11. 2024

 

Vozy Škoda Fabia kategorie Rally2 jsou
vybaveny pneumatikami s 384 wolframovými
hroty, které se doslova zakusují do ledem
pokrytých švédských silnic.

 

Škoda Motorsport:
› Škoda je v motoristickém sportu aktivní od roku 1901, a to jak zejména v rally, tak na okruzích.
› Mezi největší úspěchy patří vítězství v Mistrovství Evropy cestovních vozů (ETCC) v roce 1981 s vozem ŠKODA 130 RS.
› Od roku 2009 vybojovala pro českou automobilku mnoho úspěchů na tratích světových rally Škoda Fabia.
› Do roku 2014 si Škoda Fabia S2000 (atmosférický motor 2,0 litru, pohon všech kol) zajistila v rally 50 mezinárodních a národních titulů. Škoda Fabia S2000 také pomohla třikrát zvítězit ve FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC) a v Intercontinental Rally Challenge (IRC).
› V roce 2015 na scénu vstoupila Škoda Fabia R5 (motor 1,6 l turbo, pohon všech kol). Později se přejmenovala na Škoda Fabia Rally2 a po ní následovala dále zdokonalená Škoda Fabia Rally2 evo; tyto vozy do konce roku 2022 získaly v 68 zemích téměř 2000 vítězství.
› Během tohoto období vybojovali tituly v kategorii WRC2/WRC2 Pro FIA Mistrovství světa tovární jezdci Škoda Motorsport Jan Kopecký (CZ), Esapekka Lappi (FIN), Pontus Tidemand (S) a Kalle Rovanperä (FIN). Škoda Motorsport také v letech 2015 až 2019  získala pětkrát za sebou titul v kategorii WRC2/WRC2 Pro určený pro výrobce.
› Od počátku sezóny 2020 změnila Škoda Motorsport strategii a začala s podporou privátních týmů. Úspěšný příběh pokračoval:
Andreas Mikkelsen (N) a Emil Lindholm (FIN) se s vozem Škoda Fabia Rally2 evo týmu Toksport WRT v letech 2021 a 2022 stali mistry světa v kategorii WRC2. Mikkelsen se stal mistrem kategorie WRC2 znovu v roce 2023 s týmem Toksport WRT, kdy na scénu vstoupil zcela nový vůz Škoda Fabia RS Rally2. Tým Toksport WRT s podporou Škoda Motorsport získal v letech 2020 až 2023 čtyřikrát za sebou mistrovský titul v kategorii WRC2 mezi týmy.
› Zákaznické týmy ŠKODA Motorsport získaly tituly rovněž ve FIA Mistrovství světa v rally (WRC), FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC), FIA Mistrovství Afriky v rally (ARC), FIA Mistrovství Severní a Střední Ameriky v rally (NACAM), FIA Mistrovství Jižní Ameriky v rally (CODASUR) a FIA Mistrovství Asie a Tichomoří v rally (APRC).
Škoda Auto se v novém desetiletí úspěšně řídí strategií „Next Level – Škoda Strategy 2030“;
usiluje o to, aby se do roku 2030 pomocí atraktivních nabídek ve vstupních segmentech a dalších modelů s elektrickým pohonem zařadila mezi pět nejprodávanějších značek v Evropě; směřuje na pozici nejúspěšnější evropské automobilky na důležitých růstových trzích jako je Indie a severní Afrika;
v současnosti nabízí zákazníkům 12 modelových řad osobních automobilů: Fabia, Rapid, Scala, Octavia, Superb, Kamiq, Karoq, Kodiaq, Enyaq iV, Enyaq Coupé iV, Slavia a Kushaq; v roce 2023 dodala zákazníkům celosvětově více než 866 000 vozů;

 

je už 30 let součástí koncernu Volkswagen, jednoho z globálně nejúspěšnějších automobilových výrobců;
v koncernovém svazku samostatně vyvíjí a vyrábí vedle vozů také komponenty jako motory a převodovky;
provozuje tři výrobní závody v České republice; má výrobní kapacity v Číně, v Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále také na Ukrajině ve spolupráci s lokálním partnerem;
zaměstnává celosvětově 45 000 pracovníků a je aktivní na více než 100 trzích.

 

 

PR