ŘSD vybralo firmy, které postaví D35, o tunelu má být jasno do dvou týdnů

  9:54
Ředitelství silnic a dálnic vybralo během dvou dnů stavební firmy, které protáhnou dálnici z Ostrova před Vysoké Mýto a ze Džbánova před Litomyšl. Jeden z úseků postaví polský Budimex.

Ještě před dvěma lety to vypadalo, že Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) jen zbytečně dráždí řidiče řečmi o tom, že by dálnice vedoucí kolem Vysokého Mýta a Litomyšle až po Svitavy mohla fungovat v roce 2027. Nakonec však není vyloučeno, že ŘSD tentokrát své sliby splní.

Dva úseky dálnice kolem Vysokého Mýta a Svitav již stavbaři budují, pro další dva nyní ŘSD vybralo zhotovitele. Ve středu generální ředitel ŘSD Radek Mátl oznámil, že další úsek dálnice D35 v úseku Džbánov – Litomyšl dlouhý 7,5 kilometru postaví polská společnost Budimex za cenu 3 423,6 milionu korun bez DPH. Což je mimochodem o miliardu korun méně, než projektanti předpokládali.

Kdo postaví D35

Úsek Ostrov – Vysoké Mýto
Eurovia a M – Silnice

Úsek Vysoké Mýto – Džbánov
Eurovia, M – Silnice a Stavby mostů, rozestavěno

Úsek Džbánov–Litomyšl Budimex

Úsek Janov–Opatovec
MI Roads a Doprastav, rozestavěno

ŘSD ještě nevybralo firmy, které postaví úsek kolem Litomyšle a tunel Homole.

Konkurenční sdružení firem MI Roads, Doprastav a DUNA Aszfalt coby druhé v pořadí prohlásilo, že respektuje výsledek soutěže, a nepodá proti výběru námitky.

Ve čtvrtek pak Mátl na síti X oznámil, že ŘSD uzavřelo smlouvu se společnostmi Eurovia CZ a M – Silnice na vybudování úseku D35 Ostrov – Vysoké Mýto za cenu 1 424,4 milionu korun bez daně. „Na stavbu je vydáno pravomocné stavební povolení a dokončuje se majetkoprávní vypořádaní. „Realizaci stavby plánujeme zahájit začátkem druhého kvartálu tohoto roku,“ uvedl Mátl.

K tomu, aby ŘSD rozestavělo kompletní úsek od Ostrova po Opatovec u Svitav, chybí ještě podepsat dvě smlouvy. Ta první se týká tunelu Homole, který bude stát uprostřed chystaného úseku Ostrov – Vysoké Mýto. Výběrové řízení na stavbu osm set metrů dlouhého tunelu začalo už v březnu minulého roku. Přišlo pět nabídek v rozmezí od 1,75 po 2,07 miliardy korun bez daně.

„Rozhodnutí na tunel Homole by mělo být vydáno v řádu maximálně dvou týdnů, tzn. nejpozději do konce února,“ napsal v SMS zprávě Radek Mátl. ŘSD nadále preferuje výstavbu tunelu Homole a hlavní trasy se zprovozněním v jeden okamžik.

Poslední nerozestavěný úsek, který bude tvořit obchvat Litomyšle, chce ŘSD zahájit nejpozději na konci roku. „Klíčové je v tuto chvíli pro nás dokončení majetkoprávní přípravy, která byla zadrhlá kvůli tomu, že jsme neměli vydané sloučené rozhodnutí a bylo to velmi komplikované. Druhým aspektem bude výběr zhotovitele, který se může jakkoliv zkomplikovat. To je vždycky otázka, kterou je těžké predikovat, ale zatím je naší snahou poslední úsek zahájit na konci roku 2024,“ řekl Radek Mátl.