Jak umlátit puberťáka znalostmi: Co je glitch, fake a hate? Etický hacker Pavel Matějíček odtajňuje slovníček generace Z

Slovníček kybermládeže je pro mnoho dospěláků nepochopitelný. Etický hacker Pavel Matějíček proto každý týden na Lifee.cz rozkrývá pět výrazů generace Z tak, aby je pochopil i nezasvěcený boomer.

Tereza Švandová
Tereza Švandová 20. 02. 2024 12:30

Po výrazech LoLko, griefing či spam se Pavel Matějíček zaměřil na influencery, kteří za své příspěvky často schytávají haty. Dozvíte se také, co je to e-sport, a co znamená, když vás při hře postihne glitchování.

Co je to e-sport?

E-sport je velké téma. Jde o zkratku pro elektronický sport, což je obdoba klasického sportu, akorát se nesoutěží někde na hřišti, ale v počítačové aréně. Často proti sobě hrají dva týmy nějakou online hru, typicky nějakou MOBA, něco jako League of Legends.

Stejně jako ve sportu podstupují tito sportovci dost drsné tréninky a stejně jako ve sportu jde i tady o velké peníze a vysoké price money.

Kde se můžete setkat s fakem?

Fake je označení něčeho, co není pravé, nějaká napodobenina, kopie nebo prostě něco, co není originál a nemusí to být jenom podstatné jméno. Fake může být i sloveso, protože vy můžete něco nafejkovat. Třeba jako: "Petr to nafejkoval tak dobře, že to vypadalo, jako by to bylo pravé."

Co znamená glitch?

Glitchování jsou různé chyby ve hrách nebo programech. Když něco glitchuje, tak to může problikávat, kostičkovat, rozmazávat se to nebo to dělat nějaké artefakty. Glitchování můžete znát i z populárního animáku Raubíř Ralf, kde glitchovala hlavní hrdinka Vanilopka.

Kde narazíte na výraz hate?

Hate znamená nenávist, ale často se to používá jako sloveso. Něco hejtovat nebo něco hejtujete. Když vás někdo hejtuje, prostě dělá nějaké nenávistné komentáře. Často na sociálních sítích, ale klidně i ve hrách nebo v další komunikaci. Takže lidi, prosím vás, buďte k sobě ohleduplní a nehejtujte se.

Kdo je influencer?

Influencer je člověk, který se živí tím, že prodává produkty ve svých videích nebo na sociálních sítích a v příspěvcích. Často jde o produkty, za které dostal zaplaceno a které mu potom zůstávají, a takový influencer často prodává ne to, čemu věří, ale to, za co dostal zaplaceno.

Takže na influencery bacha a můžete je potkat klidně na YouTubu, na TikToku, na Instáči a kdekoliv jinde. Pozor na ně, jde jim hlavně o to, aby vydělali.

Související články

Další články