Novinář Filip Titlbach natočil s redaktorkou zahraniční rubriky Deníku N Anitou Haas Mejzrovou díl pořadu Studio N (patří k Deníku N) pod názvem: „‘K Vietnamci pro mléko.‘“ O večerkovém mikrorasismu“ (zveřejněno 14. 2. 2024). Haas Mejzrová informuje o studentském projektu Laiy Sánchez a Alexe Porrase, studentů barcelonské školy „Brother Ad“ (což je původně „garážová“ škola pro nezaměstnané marketingové kreativce založená před 20 lety, která nyní působí ve 14 městech po celém světě). V rámci projektu, který dal studentům za úkol „hledat problémy související se sociálním vyloučením a najít řešení“, zmíněné studenty napadlo, že se budou vyptávat provozovatelů obchodů a restaurací, kteří působí v Barceloně a mají zahraniční původ, zda jim vadí, že zákazníci říkají, že jdou k „Číňanovi“ apod. Spustili proto marketingovou akci „#TengoNombre“ („Mám jméno“) a pro ty, kdo nechtějí, aby byli označováni podle svého původu, vytvořili plakáty, jež si majitelé vyvěšují na své provozovny. Tuto marketingovou akci zaštiťuje i španělské ministerstvo pro inkluzi, sociální zabezpečení a migraci. které přímo hovoří o rasismu a tom, že se studentská akce stala virální.

Titlbach a Haas Mejzrová pak – inspirováni akcí budoucích barcelonských marketérů – přenášejí jejich pojetí na naši situaci a hovoří o tom, že u nás říkáme, že jdeme „k Vietnamci“ a že takto nehovoříme o například o provozovnách sítě Penny. Toto srovnání ovšem pokulhává, protože v případě sítě discountů jde o nadnárodní síť, kterou neprovozují jednotlivé osoby na své jméno. Stejně tak je zcela mimo zmínka o tykání vietnamským prodavačům, protože to už je otázka hulvátské přezíravosti, která nemá nic společného s označováním obchodu – máme tím na mysli, že i kdyby tyto osoby neřekly, že jdou „K Vitnamci“, chovaly by se stejně.

Samotná španělská akce už od základu trpí zásadními chybami. Nejprve jde o to, že budoucí marketéři vycházejí z anekdotické evidence, tedy na základě dotazů mezi omezeným počtem lidí (nikde jsme nenašli, kolik majitelů provozoven bylo vůbec osloveno). Očividně neprovedli vypovídající anketu s náležitým počtem respondentů.  Také zmínka o tom, že jde o „virální“ akci, je zcela irelevantní. Virální jsou koneckonců i hoaxy o lidském mase v hamburgerech nebo „těžení“ adenochromu z batolat.


author