Život astronautů na oběžné dráze, týmovou spolupráci i řešení nebezpečných situací si mohou téměř na vlastní kůži vyzkoušet lidé díky nové hře využívající virtuální realitu. Cílí především na mladé studenty. Projekt ve středu představily Fakulta elektrotechnická Českého vysokého učení technického v Praze (ČVUT), společnost Deloitte a Planetum – Hvězdárna a planetárium hl. města Prahy, které funguje jako odborný garant.

„Po nasazení náhlavní soupravy se (studenti) ocitnou v prostředí inspirovaném Mezinárodní vesmírnou stanicí ISS, kde mají za úkol provádět vědecké experimenty, obdobně jako je plní skuteční astronauti,“ uvedl David Sedláček, vedoucí laboratoře virtuální a rozšířené reality Fakulty elektrotechnické ČVUT.

Virtuální prostředí vesmírné stanice programovali studenti počítačové grafiky a interakce dva roky. Při návrhu se inspirovali videy ze skutečné stanice ISS. „Šlo nám o vytvoření autentického prostředí, které bude v účastnících vzbuzovat silný zážitek z mise do vesmíru. K tomu patří zejména simulovaný stav beztíže. Také lidé se musejí naučit pohybovat v prostoru, odrážet se od madel a přidržovat se jich,“ řekl Sedláček. Všechny možnosti ale vývojáři nevyužili. Kupříkladu se hráči nemohou obracet, protože by to v nich vyvolávalo nevolnost.

Autoři do hry zakomponovali dva scénáře. V první edukativní části hry si člověk může vyzkoušet práci astronauta. Tříčlenná posádka pracuje na vědeckých experimentech a plní výzkumné úkoly. V navazující druhé části hráč čelí hrozbám, které ve vesmíru mohou nastat. Mezi takové patří srážka s kosmickým smetím nebo solární erupce s radiací, kdy se musejí z lodi včas evakuovat.

„Jakmile se děj překlopí do únikové hry, účastníci ve stavu ohrožení musejí spolupracovat, protože některé úkoly nelze vyřešit individuálně. Vyniknou přitom vlastnosti, jako je jejich mentální a psychická odolnost, schopnost řešit problémy pod tlakem či týmový duch,“ řekl Jan Spratek z Planetum, který odpovídal za faktickou stránku virtuální hry. Planetum má v plánu novou hru ve virtuální realitě v blízké době využívat pro širokou veřejnost ve vlastní virtuální laboratoři.

Pomocí aktivit vzdělávací kanceláře Evropské kosmické agentury ESA pro Českou republiku je již Spratek v kontaktu se dvěma středními školami – Gymnáziem Josefa Božka v Českém Těšíně a Smíchovskou střední průmyslovou školou a gymnáziem.

Ty mají potřebné technologické zázemí a jsou připraveny nasadit aplikaci do výuky. Spratek míní, že vesmírné prostředí je pro děti velice atraktivní a může jim pomoct budovat vztah k přírodním vědám.

Aplikace umožňuje hrát nejen ve virtuální realitě, ale i na počítači do virtuálního světa nahlížet v módu pozorovatele. Využití hry lze proto také nalézt při náboru zaměstnanců, kdy se například ukáže, zda je člověk týmový hráč, uvedl Jakub Hrdina, manažer pro imerzivní technologie společnosti Deloitte.