Luxusní Tatry socialistických prezidentů se na západ nedostaly, honili je ale četníci, vypráví sběratel

26. únor 2024

Martin Kupec z Milevska se o dopravu zajímá jako regionální politik, ale automobily a zejména jejich poválečná výroba, propagace a distribuce na území Československa a Česka jsou i jeho osobním koníčkem. Z materiálů o historii a reklamě značky Tatra, které nasbíral, sestavil menší výstavu pro Jihočeské muzeum v Českých Budějovicích. A vydal i stejnojmennou knihu Tatra – automobily na plakátech a v prospektech.

Jak Martin Kupec připomíná, tatrovka se dočkala popularizace i ve filmu: „Zejména Tatra 603 hrála v celé řadě československých filmů. Když zůstaneme v našem kraji, tak třeba roli ministerského auta ve filmu Bílá paní. Vozila Ilju Prachaře, který ve filmu jezdil na inspekce na zámek Blatná, kde se snímek natáčel.“

Zmiňuje i sérii černobílých detektivek s majorem Kalašem. „Tatra excelovala v detektivkách ze šedesátých let s Rudolfem Hrušínským. Vzpomněl bych i trezorový film Ucho s Radoslavem Brzobohatým a Jiřinou Bohdalovou. To je snímek zanesený do prostředí nejvyšší politické garnitury,“ dodává.

Právě politickým špičkám a vedoucím představitelům významných podniků byla luxusní socialistická limuzína určena. „Koupit si ji soukromě prakticky nebylo možné. Dokonce to bylo velmi obtížné i u ojetých vozů,“ říká Martin Kupec.

Slavných „šestsettřináctek“ bylo vyrobeno jenom něco málo přes deset tisíc. „Šestsettrojek“ asi dvacet tisíc, ještě starších Tatraplánů dokonce jenom 6300.

„Pak byla ještě Tatra 613 Speciál, ta se vyráběla od roku 1980 do roku 1991, a bylo jich dohromady jenom něco přes sto kusů. To bylo vozidlo, které bylo prodloužené a mělo ještě luxusnější úpravu, takže bylo primárně určeno pro představitele vlády a prezidentskou kancelář,“ doplňuje Martin Kupec.

Čtěte také

Ačkoli automobilka Tatra měla ambici vyvážet tyto nadstandardní vozy i na západ od tehdejších socialistických hranic, své záměry nakonec neuskutečnila. „Na vernisáž jsem použil film z roku 1962, který se jmenuje Šťastnou cestu. Byl zřejmě vytvořen pro exportní účely, protože vůz v něm jezdil po celé republice, mimo jiné i po Českém Krumlově, honili ho četníci ve francouzských uniformách a v autech s nápisem POLICE. Ale vývoz na západ se nakonec nekonal,“ podotýká autor výstavy.

Naopak na východ mířily tatrovky hojně, včetně jejich nákladních verzí. „Vůz Tatra 148 se stavebním rypadlem nafotil tehdejší podnik zahraničního obchodu Strojexport před Kremlem, aby vývoz do Sovětského svazu ještě víc podpořil,“ vypráví Martin Kupec.

Asociace, která tak mimoděk vznikla, anebo možná v druhém plánu, dodnes vzbuzuje úsměv. „Možná to tak bylo, stálo by za to to vypátrat, ale kdo ví, jestli by se k tomu dnes ještě někdo přihlásil,“ uzavírá sběratel a publicista.

Celý rozhovor s Martinem Kupcem nejenom o vozech značky Tatra si poslechněte online.

Spustit audio

Související