Jedno z okřídlených „mouder“ říká, že Peklo je dlážděno dobrými úmysly, a ne špatnými. Je nutné přiznat, že to poselství od irského dramatika George Bernarda Shawa má pokračování, ale to se do tohoto komentáře už nehodí. :-) Jde totiž o to, že český erár se, dalo by se říct škodolibě, že znovu, pouští do něčeho, co dozajista vyvolá místo pochvaly zarytou kritiku a povede nakonec do zmíněného pekla. A to i přesto, že záměr byl vskutku dobrý. Jde totiž o podporu elektromobility v ČR.
Dáte mi jistě za pravdu, že Česko na tom není nejen s nejrůznějším elektromobilním hardwarem nijak zvlášť dobře. Ztrácíme ve srovnání se světem nejen co do vybavení a infrastruktury, ale dle žebříčků renomovaných institucí na tom nejsme příliš „user friendly“ ani s politikou elektromobility. Dlouhodobě se totiž tuzemská ekonomika v hodnocení ambiciózních cílů ohledně snižování uhlíkových následků na životní prostředí nepotýká s předními umístěními.
A to je ke škodě, protože pokud by to tak bylo, měli bychom jasněji v posilování elektromobility ve vlastní zemi, v zavádění odvážné a progresivní politiky ke stimulaci přijetí elektrických vozidel atd. Mimochodem, ta přední místa patří severským státům, Nizozemsku a Francii. Leč neznamená to, že by se ani česká vláda nesnažila přiložit nějak ruku k dílu. A to i přes křiklouny a popírače evidentních klimatických změn.
Z veřejně dostupných zdrojů vyplývá, že od začátku roku 2024 můžou firmy v České republice žádat o dotace na nákup elektromobilů, když na jedno auto může zvýhodnění činit až 200 tisíc korun. Problém ale je, že tahle záležitost je, tak nějak zase „na polovině cesty“. Proč? Vláda totiž s podobnou podporou pro lidi, kteří nejsou podnikatelé, zatím nepočítá.
A tohle je právě to „peklo, dlážděné dobrými úmysly“. A i když zaznívají správné argumenty o tom, že velký počet vozidel kupuje privátní sektor, nikoli ten retailový, zaznívají i hlasy, že ojedinělé „výkřiky“ tohoto typu nadělají spíše více škody, než aby přispěly k něčemu dobrému.
Prý totiž chybí ucelená koncepce, která by dokázala srozumitelně podat nejen zastáncům posilování infrastruktury pro elektromobilitu všechna pro a proti, ale především těm, co nejsou smířeni s nějakými klimatickými změnami, ač jsou vidět dnes a denně na každém kroku. Je škoda, že podobná opatření, právě kvůli tomu, zamýšlená dobře, nakonec skončí v nějaké „šedé“ zóně, protože s tím nebyla představena třeba dlouhodobá strategie podpor elektromobily či její koncepce.
European Enviroment Agency v žebříčku nově přihlášených elektrických aut v říjnu 2023 uvedla, že na posledních dvou místech zemí EU jsou v tomto ohledu Česko a Slovensko. Jistě, většinová námitka bude, že nová e-auta jsou zbytečně drahá a my tu máme přece jiné problémy, než abychom řešili nějaká auta na baterky. No ne?
Když nebudete patřit do skupiny kritiků a odpůrců všeho s písmenem „e“ na začátku, můžete namítnout, že příznivou zprávou může být to, že podle některých studií se prodeje nových e-aut, především v zemích, dlouhodobě figurujících na předních místech registrací nových elektroaut, v poslední době výrazně snižuje. Tudíž je šance, ovšem v případě smysluplné podpory, že bychom mohli dno většiny žebříčků, srovnávajících nejen vybavenost země infrastrukturou pro elektro auta opustit, ale i udělat pořádný kus vpřed.
Ono totiž platí, že vykřikovat bláboly o prokletém green dealu je možná od extremistů a populistů cíleným krokem, který má podpořit jejich oblibu na sociálních sítích a poté při volebním klání, ale to, co už nikdo z těchto paličatých ne expertů nepoví je to, že elektromobilita je hlavně o technologickém pokroku. Jistě, že s sebou nese i investice, které přinášejí rozvoj a další budoucí zakázky. Ale to zůstává skryto pod jednoduchými hesly o zbytečných e-autech.
Smutným konstatováním je pak to, jak lze také občas najít ve veřejném prostoru, že na rozdíl o klidného projetí Západní Evropy se řidiči musejí o stav svých baterii v autech bát spíše tehdy, když dorazí do Střední a Východní Evropy. Možná, že když přestanou být témata spojené s elektromobilitou zbytečnou politickou rozbuškou, budeme rádi, když se na jednom z mnoha odhadů, hovořících o tom, že podíl elektromobilů na prodejích lehkých vozidel má podle prognóz dosáhnout v roce 2025 19,5 %, v roce 2030 pak 45 % a v roce 2035 na 77 %, budeme podílet s velkou mírou. Bez toho, aniž bychom měli sami ucelenou a dlouhodobou strategii přechodu na nový typ e-ekonomiky, to s největší pravděpodobností nepůjde.
Související
Spory o emisní normy a Česko proti Euro 7. Jaká auta budeme řídit?
Sáhneme si kvůli éře elektromobilů hlouběji do peněženek? Studie odhalují, jak se změní ceny aut
Aktuálně se děje
před 31 minutami
Rusko hlásí dronové útoky na Lipeckou, Belgorodskou a Kurskou oblast
před 57 minutami
Válka v Gaze způsobuje strašné lidské utrpení, ničí životy a trhá rodiny, prohlásil Guterres
před 1 hodinou
Británie se k USA nepřidá. Zákaz prodeje zbraní Izraeli odmítá
před 3 hodinami
Počasí bude příští víkend deštivé. Mohou se objevit i bouřky
před 3 hodinami
Zemřel filmař Roger Corman, mentor mnoha největších hollywoodských hvězd
před 3 hodinami
Herec Steve Buscemi byl napaden v New Yorku. Skončil v nemocnici
včera
Kanada si připsala druhou tříbodovou výhru. Lotyši vyhráli v prodloužení opět díky Daugavinšovi
včera
Šojgu skončil na postu ministra obrany. Putin ho odvolal
včera
Raketa vystřelená z Pásma Gazy zasáhla izraelský Aškelon
včera
Recenze: Jedna noc. Další česká exkurze do života lidí na dně je frustrující
včera
Sever Charkovské oblasti je téměř nepřetržitě pod palbou
včera
Navalná převzala ocenění, které poměrně udělili jejímu manželovi
včera
Erdogan: Netanjahu dosáhl takové rovně genocidy, že by mu ji záviděl i Hitler
včera
Slováci nedali Kazachům šanci a porazili je 6:2, Finové si s Brity pohráli jako kočka s myší
včera
Bartošek zvažuje žalobu na Okamuru za slova o Hitlerovi
včera
Pěstitelé, kteří nemají pojištění proti mrazům, dostanou jen polovinu kompenzací
včera
Počasí dnes bude příznivé. V Česku se může objevit další silná polární záře
včera
Ukrajina z pohraničí Charkovské oblasti evakuovala více než 4000 lidí
včera
Počet obětí války v Gaze stoupl na 35 tisíc
včera
Události Petra Nutila: Rusko je stále bez hranic, Česko bez obrany proti propagandě
Dnes to, moji milí, bude monotématické. Sorry jako. Téma dnešního dílu Událostí je prostě příliš vážné. Jde totiž o stále pokračující válku na Ukrajině.
Zdroj: Petr Nutil