KOMENTÁŘ | Peklo kvůli elektromobilitě: V Česku pořád neumíme dělat věci dobře

Jedno z okřídlených „mouder“ říká, že Peklo je dlážděno dobrými úmysly, a ne špatnými. Je nutné přiznat, že to poselství od irského dramatika George Bernarda Shawa má pokračování, ale to se do tohoto komentáře už nehodí. :-) Jde totiž o to, že český erár se, dalo by se říct škodolibě, že znovu, pouští do něčeho, co dozajista vyvolá místo pochvaly zarytou kritiku a povede nakonec do zmíněného pekla. A to i přesto, že záměr byl vskutku dobrý. Jde totiž o podporu elektromobility v ČR. 

Dáte mi jistě za pravdu, že Česko na tom není nejen s nejrůznějším elektromobilním hardwarem nijak zvlášť dobře. Ztrácíme ve srovnání se světem nejen co do vybavení a infrastruktury, ale dle žebříčků renomovaných institucí na tom nejsme příliš „user friendly“ ani s politikou elektromobility. Dlouhodobě se totiž tuzemská ekonomika v hodnocení ambiciózních cílů ohledně snižování uhlíkových následků na životní prostředí nepotýká s předními umístěními.

A to je ke škodě, protože pokud by to tak bylo, měli bychom jasněji v posilování elektromobility ve vlastní zemi, v zavádění odvážné a progresivní politiky ke stimulaci přijetí elektrických vozidel atd. Mimochodem, ta přední místa patří severským státům, Nizozemsku a Francii. Leč neznamená to, že by se ani česká vláda nesnažila přiložit nějak ruku k dílu. A to i přes křiklouny a popírače evidentních klimatických změn. 

Z veřejně dostupných zdrojů vyplývá, že od začátku roku 2024 můžou firmy v České republice žádat o dotace na nákup elektromobilů, když na jedno auto může zvýhodnění činit až 200 tisíc korun. Problém ale je, že tahle záležitost je, tak nějak zase „na polovině cesty“. Proč? Vláda totiž s podobnou podporou pro lidi, kteří nejsou podnikatelé, zatím nepočítá.

A tohle je právě to „peklo, dlážděné dobrými úmysly“. A i když zaznívají správné argumenty o tom, že velký počet vozidel kupuje privátní sektor, nikoli ten retailový, zaznívají i hlasy, že ojedinělé „výkřiky“ tohoto typu nadělají spíše více škody, než aby přispěly k něčemu dobrému.  

Prý totiž chybí ucelená koncepce, která by dokázala srozumitelně podat nejen zastáncům posilování infrastruktury pro elektromobilitu všechna pro a proti, ale především těm, co nejsou smířeni s nějakými klimatickými změnami, ač jsou vidět dnes a denně na každém kroku. Je škoda, že podobná opatření, právě kvůli tomu, zamýšlená dobře, nakonec skončí v nějaké „šedé“ zóně, protože s tím nebyla představena třeba dlouhodobá strategie podpor elektromobily či její koncepce.

European Enviroment Agency v žebříčku nově přihlášených elektrických aut v říjnu 2023 uvedla, že na posledních dvou místech zemí EU jsou v tomto ohledu Česko a Slovensko. Jistě, většinová námitka bude, že nová e-auta jsou zbytečně drahá a my tu máme přece jiné problémy, než abychom řešili nějaká auta na baterky. No ne? 

Když nebudete patřit do skupiny kritiků a odpůrců všeho s písmenem „e“ na začátku, můžete namítnout, že příznivou zprávou může být to, že podle některých studií se prodeje nových e-aut, především v zemích, dlouhodobě figurujících na předních místech registrací nových elektroaut, v poslední době výrazně snižuje. Tudíž je šance, ovšem v případě smysluplné podpory, že bychom mohli dno většiny žebříčků, srovnávajících nejen vybavenost země infrastrukturou pro elektro auta opustit, ale i udělat pořádný kus vpřed.

Ono totiž platí, že vykřikovat bláboly o prokletém green dealu je možná od extremistů a populistů cíleným krokem, který má podpořit jejich oblibu na sociálních sítích a poté při volebním klání, ale to, co už nikdo z těchto paličatých ne expertů nepoví je to, že elektromobilita je hlavně o technologickém pokroku. Jistě, že s sebou nese i investice, které přinášejí rozvoj a další budoucí zakázky. Ale to zůstává skryto pod jednoduchými hesly o zbytečných e-autech. 

Smutným konstatováním je pak to, jak lze také občas najít ve veřejném prostoru, že na rozdíl o klidného projetí Západní Evropy se řidiči musejí o stav svých baterii v autech bát spíše tehdy, když dorazí do Střední a Východní Evropy. Možná, že když přestanou být témata spojené s elektromobilitou zbytečnou politickou rozbuškou, budeme rádi, když se na jednom z mnoha odhadů, hovořících o tom, že podíl elektromobilů na prodejích lehkých vozidel má podle prognóz dosáhnout v roce 2025 19,5 %, v roce 2030 pak 45 % a v roce 2035 na 77 %, budeme podílet s velkou mírou. Bez toho, aniž bychom měli sami ucelenou a dlouhodobou strategii přechodu na nový typ e-ekonomiky, to s největší pravděpodobností nepůjde. 

Související

Ilustrační fotografie. Komentář

Spory o emisní normy a Česko proti Euro 7. Jaká auta budeme řídit?

To, že náš život ovlivňují často maličkosti, není jistě třeba připomínat. Právě probíhající vášnivé diskuse o nových emisních normách Evropské unie jsou toho dobrým příkladem. Škoda jen, že kvůli maličkostem nám mezi prsty zbytečně protékají ty „velké“ a „důležité“ skutečnosti. Připomíná to totiž jeden velmi známý „kus“: Mnoho povyku (možná) pro nic. Hodně důležitá otázka, která může člověka napadnout je, zda je skutečně nějaké to množství určitých látek z výfukových plynů motorů ve všech možných souvislostech důležitější než (nadneseně) čistší a zdravější ovzduší na planetě Zemi?
Elektromobil, ilustrační fotografie.

Sáhneme si kvůli éře elektromobilů hlouběji do peněženek? Studie odhalují, jak se změní ceny aut

Nedávno ukončený Mnichovský autosalon, který ukázal stále se zvětšující náskok zejména čínských výrobců, a i další studie o auto segmentu, otevírají stále naléhavěji řadu otázek. Kolik vlastně budou stát auta? A obstojí evropský automobilový segment v rychle rostoucí konkurenci? Nebo může automobilový prodej potkat stejný trend jako třeba v potravinářství, kdy si lidé budou jen ve větší míře kupovat nové vozy v nějakých cenových akcích? A kdy se třeba srovnají ceny elektromobilů s cenami aut se spalovacím motorem? 

Více souvisejících

elektromobily

Aktuálně se děje

před 31 minutami

před 57 minutami

před 1 hodinou

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

včera

MS v hokeji

Kanada si připsala druhou tříbodovou výhru. Lotyši vyhráli v prodloužení opět díky Daugavinšovi

Hokejisté Dánska možná pomýšleli na to, že by mohli v Praze zopakovat dva roky starou senzaci a vyhrát nad Kanadou třeba stejným výsledkem 3:2, jenže na to mohli pomýšlet maximálně tak první dvě třetiny. Po nich totiž Seveřané ztráceli na favorita pouze gól, když prohrávali 1:2, přičemž především ve druhé třetině dokázali Dánové Kanadě zatápět. Jenže zámořští mají ve svých řadách vycházející hvězdu Bedarda, který opět ukázal svou genialitu, k níž přidal hned dvě branky. Nejen díky nim, ale pak i suverénně odehrané třetí třetině nakonec Kanada dokráčela k jasné výhře 5:1. Daleko vyrovnanější duel se v neděli odpoledne hrál v Ostravě, kde Lotyši s Francouzi dospěli až do prodloužení, v němž za stavu 2:2, podobně jako v prvním zápase s Polskem, rozhodl o vítězství pobaltského účastníka turnaje jen vteřinu před koncem kapitán Daugavinš. 

včera

Šojgu a Putin v důvěrném hovoru

Šojgu skončil na postu ministra obrany. Putin ho odvolal

Ruský prezident Vladimir Putin dekretem odvolal Nikolaje Patruševa z funkce tajemníka Rady bezpečnosti Ruské federace a na jeho místo jmenoval Sergeje Šojgua, který dosud působil jako ministr obrany. Za nového ministra obrany Putin navrhl jmenovat dosavadního vicepremiéra Andreje Belousova. Vyplývá to z návrhů, které šéf Kremlu zaslal horní komoře parlamentu - Radě federace, informuje Reuters.

včera

včera

včera

včera

včera

Recep Tayyip Erdogan

Erdogan: Netanjahu dosáhl takové rovně genocidy, že by mu ji záviděl i Hitler

Dnes turecký prezident Recep Tayyip Erdogan opět ostře kritizoval izraelského premiéra Benjamina Netanjahua. V reakci na izraelskou ofenzivu v Pásmu Gazy Erdogan prohlásil, že pokud jde o genocidu, dosáhl izraelský premiér takové úrovně, že by mu ji záviděl i nacistický diktátor Adolf Hitler. Informovala o tom turecká agentura Anadolu.

včera

MS v hokeji

Slováci nedali Kazachům šanci a porazili je 6:2, Finové si s Brity pohráli jako kočka s myší

Stejně jako v sobotu, tak i v neděli je na letošním hokejovém světovém šampionátu na program hned dvanáct zápasů. Hned polední zápas v Ostravě zajímal především naše východní sousedy Slováky, kteří opět zaplnili Ostravar Arenu. V ní viděli dominantní výkon svých miláčků, kteří nastoupili na Kazachy už v první třetině takovým způsobem, že na ně asijský soupeř nedokázal adekvátně odpovědět a nakonec prohráli vysoko 2:6. Vysokou prohru na rozdíl od jejich prvního zápasu s Kanadou si odnášejí z poledního nedělního zápasu i Britové, když je Finsko porazilo jasně 8:0. 

včera

Jan Bartošek

Bartošek zvažuje žalobu na Okamuru za slova o Hitlerovi

Místopředseda Poslanecké sněmovny Jan Bartošek (KDU-ČSL) uvažuje o podání žaloby v souvislosti s výroky, kterými byl minulý týden na sněmovní schůzi terčem ze strany předsedy SPD Tomia Okamury. Okamura na řečnickém pultíku Bartoška označil za "novodobého Hitlera".

včera

včera

včera

včera

Pásmo Gazy

Počet obětí války v Gaze stoupl na 35 tisíc

Na 35.034 stoupl počet obětí války v Pásmu Gazy, která trvá již více než sedm měsíců. Uvedlo to v neděli tamní ministerstvo zdravotnictví řízené Hamásem. Většina z obětí byli civilisté, informuje agentura AFP.

včera

Události Petra Nutila: Rusko je stále bez hranic, Česko bez obrany proti propagandě

Dnes to, moji milí, bude monotématické. Sorry jako. Téma dnešního dílu Událostí je prostě příliš vážné. Jde totiž o stále pokračující válku na Ukrajině.  

Zdroj: Petr Nutil

Další zprávy