Instantní potraviny, polotovary a hotová jídla jsou mezi zákazníky stále oblíbenější. Chválí je především pro jejich rychlost, snadnou přípravu a praktickou skladovatelnost. Na trhu je široká nabídka produktů z této kategorie, takže každý si může vybrat podle svých chutí a potřeb.
Spotřebitelé si na instantní potraviny, polotovary a hotová jídla zvykli především v pandemických letech. Stále je kupují více než dříve, a to z několika důvodů. Přišli na to, že jde o vhodnou možnost, jak získat pokrm, který stačí buď jen ohřát, nebo krátce povařit či zapéct, a mají připraveno ke konzumaci. Navíc je lze skladovat po dlouhou dobu, aniž by se zkazily. To je výhodné pro ty, kteří žijí sami nebo často cestují.
Největší počet kupujících mají instantní jídla
K nejoblíbenějším kategoriím českých domácností na trhu instantních potravin patří polévky, dezerty v prášku a bujóny. Polévky od 10/2022 do 9/2023, podle Spotřebitelského panelu GfK, nakoupilo 7 z 10 domácností. Průměrná kupující domácnost uskutečnila deset nákupů za rok a na kategorii vynaložila bezmála 420 Kč. Sáčkové polévky nakoupilo 44 % domácností šestkrát do roka. Instantní polévky se objevily v nákupním košíku 3 z 10 domácností, a to více než čtyřikrát do roka. Polovina domácností nakoupila instantní nudle, v průměru sedmkrát během posledního dvanáctiměsíčního období.
Za posledních 12 měsíců nakoupilo 6 z 10 domácností bujóny, a to v průměru čtyřikrát. Celkové výdaje na kategorii se blížily 150 Kč. „Přes polovinu domácností oslovila rozmanitá kategorie základů pokrmů a instantních jídel, kam se řadí jak samotná instantní jídla, tak šťávy k masu, instantní omáčky, základy pokrmů a jíšku,“ oznamuje konzultantka Hana Paděrová. Průměrné roční výdaje na kupující domácnost přesáhly 270 Kč. Největší počet kupujících mají instantní jídla s penetrací 30 % a jíšky, které oslovily čtvrtinu domácností. Suché přílohové směsi nakoupilo 36 % domácností čtyřikrát do roka. Průměrné roční výdaje přesáhly 200 Kč. Největší oblibě se těší suché směsi na přípravu knedlíků, které nakupuje více než pětina domácností. Každá pátá domácnost nakupuje směsi na pečení, za které ročně utratí 175 Kč.
„Na trhu instantních potravin převládají značkové výrobky. Postavení privátních značek je v porovnání s rychloobrátkovým trhem celkem nadprůměrné i u instantních bramborových kaší a těst, instantních nudlí nebo instantních cereálních kaší,“ odhaluje Hana Paděrová. Nejdůležitějším nákupním místem většiny kategorií daného trhu jsou hypermarkety, následují supermarkety, v případě dezertů v prášku, polévek, instantních kakaových nápojů a cereálních kaší potom diskonty. U bujónů a smetany do kávy v prášku směřuje obdobný podíl spotřebitelských výdajů do hypermarketů i diskontů.
Očekávaný je atraktivní sortiment a příznivé ceny
Jsou spotřebitelé, kteří mají k instantním potravinám, polotovarům a hotovým jídlům výhrady. Mnozí z nich se obávají jejich nezdravosti a vysokého obsahu soli, cukru a dalších umělých přísad. Výrobci však v posledních letech usilují o zlepšení jejich složení a nabízejí stále více zdravějších variant. „Zákazníkům nabízíme široký sortiment čerstvých i trvanlivých potravin za konkurenceschopné nízké ceny. Hotová jídla dnes už ale neznamenají pouze klasickou českou kuchyni nebo saláty a wrapy. Zákazníci si v našich prodejnách zvykli například na asijské speciality, jako je butter chicken nebo tikka masala, italské lasagne a šafránové rizoto, či polévky v bio kvalitě a další lákavé a oblíbené kombinace,“ prozrazuje Jiří Mareček, ředitel komunikace společnosti Albert Česká republika.
I společnost Kaufland Česká republika vnímá vyšší poptávku ze strany svých zákazníků, kteří očekávají atraktivní sortiment i příznivé ceny. „Proto jsme rozšířili nabídku hotových jídel ve všech prodejnách jak v privátní značce K-Jarmark, tak i značkových výrobcích,“ představuje tisková mluvčí Renata Maierl. Mezi nejpopulárnější jídla stále patří tradiční česká. Ze světové kuchyně je rovněž velmi oblíbená asijská a italská. Nově do sortimentu zařadili i modernější a více trendy položky, například vepřová líčka nebo zvěřinu.
„Ve stálé nabídce máme celou řadu hotových jídel, tradiční pokrmy české kuchyně i lehčí jídla nabízíme ve dvoukomorových miskách v ochranné atmosféře. Snažíme se přitom o co nejpestřejší nabídku jídel vařených od základu. To vše za přijatelnou cenu pro zákazníka,“ poukazuje Iveta Barabášová, tisková mluvčí společnosti Lidl Česká republika. I ona potvrzuje, že nejprodávanější jsou klasická česká jídla a dodává, že se snaží reagovat hlavně s ohledem na stále rostoucí požadavky na kvalitu.
Novinky odpovídají spotřebitelským trendům
Jak pro výrobce, tak i prodejce je společným jmenovatelem jednoznačně kvalita. „Máme dlouhodobé prověřené dodavatele, kteří procházejí naším auditem a osobně je navštěvujeme, abychom měli jistotu, že splňují naše nejpřísnější standardy. Samozřejmě přitom sledujeme moderní trendy,“ poodkrývá Jana Babicová, senior product manager společnosti Orkla Foods Česko a Slovensko. Do výrobků dávají minimum konzervantů a umělých přísad, případně je nahrazují přírodními produkty. „Bezpečnost a kvalita produktů je pro nás důležitá. Výběr dodavatelů má daný proces s několika koly výběrového řízení včetně senzorických testů. Pro všechny dodavatele našich privátních značek platí, že musí mít certifikaci IFS nebo BRC,“ zpřesňuje Renata Maierl. Během roku navíc dělají i laboratorní testy různých parametrů a náhodné senzorické testy.
Především v souvislosti s nepříznivým ekonomickým vývojem (zdražováním téměř všeho) se podle Miloše Škrdlíka, jednatele Maloobchodní sítě Brněnka, zákazníci opět vracejí k preferenci nákupů jednoznačně co možná nejlevnějšího zboží. Domnívá se, že nyní zásadně rozhoduje už jen cena, složení a ostatní atributy jsou druhořadé.
„Neustále se snažíme rozšiřovat sortiment s cílem uspokojit i ty nejnáročnější zákazníky. Novinky tudíž odpovídají spotřebitelským trendům a doporučením zákazníků. Výrazný nárůst vnímáme v kategorii instantních polévek a příloh, kde meziročně vrostly prodeje až o padesát procent,“ podotýká Denisa Ladka Morgensteinová, tisková mluvčí on-line prodejce potravin Rohlik.cz. Částečně byl nárůst způsoben situací na Ukrajině, kdy zákazníci přispívali těmito potravinami do různých sbírek. Výrazným faktorem je ovšem i větší cenová senzibilita zákazníků. Další trend, který vnímají, je větší příklon k asijským polévkám na úkor těch českých. Popularitě se tedy těší značky jako Yum Yum, Oyakata či Nissin.
Konzervantů se používá co možná nejméně
V řetězci Albert pracují na změně vnímání hotových jídel tím, že přinášejí různé novinky a rozšiřují nabídku těchto jídel z kvalitních čerstvých surovin. Zdravé pokrmy připravené v netradičních kombinacích z čerstvých a kvalitních surovin oslovují nové i stálé zákazníky, kteří by si tradiční hotové jídlo tuzemské kuchyně nekoupili. „V nabídce máme širokou škálu kvalitních salátů a mezi ta méně běžná jídla mohou patřit pokrmy kombinující například rýži s cizrnou a zeleninou, salát s perlovým ječmenem, červenou řepou a rukolou, či různé druhy výživných polévek. Právě naše vlastní značka Fresh Bistro nabízí produkty pro kteroukoliv denní dobu, snídani, oběd či večeři, jako jsou wrapy, saláty, polévky, luštěninové a těstovinové saláty, smoothie či zeleninové šťávy,“ vyjmenovává Jiří Mareček. Rychle rostoucí poptávka po hotových jídlech je tažená jednak změnou životního stylu, ale i cenami jídel v restaurací a zároveň díky jejich rozšiřující se nabídce hotových jídel.
„Naše výrobky připravujeme různým způsobem. Velká část je konzervována tím nejpřirozenějším způsobem, tedy sušením. Už naše babičky věděly, že se tak zachovává maximum živin. Výrobky, které takto konzervovat nelze, buď pasterujeme, nebo sterilizujeme. Všechny postupy nám umožňují konzervovat buď bez použití umělých konzervantů, nebo s jejich minimem,“ deklaruje Jana Babicová. V poslední době na trh uvedli například ochucené paštiky Hamé s bylinkami, s brusinkami, s uzeným masem a se zeleným pepřem.
Ve společnosti MP Krásno výrobky připravují metodou sous-vide. Maso se spolu s dalšími ingrediencemi vakuuje do varných fólií, dále dochází k tepelnému opracování a díky pomalému vaření ve vlastní šťávě si maso uchovává přirozené aroma a šťavnatost. V mase tak zůstávají živiny, které by se při zpracování ve vysokých teplotách vytrácely.
Roste asijská a indická kuchyně
Dlouhodobých trendů v této kategorii potravin je několik: maximální čerstvost potravin, zdravá výživa a i touha spotřebitelů objevovat nové chutě. „Proto mezi naše klíčové priority patří značka Simply Fresh. Ta v sobě výše zmíněné trendy kombinuje,“ sděluje Jana Babicová. Kromě baget a sendvičů nabízí saláty, pomazánky nebo hotová jídla a polévky včetně mezinárodní kuchyně. V nabídce mají i řadu veggie variant.
„U spotřebitelů pozorujeme, že chtějí šetřit čas v kuchyni. U našich produktů při přípravě pokrmu v kuchyni již nedochází k manipulaci se syrovým masem, není nutné maso nijak čistit nebo upravovat, což je velká výhoda. Navíc zákazníkům šetříme čas a energii. Maso stačí pouze ohřát,“ uvádí Michal Tkadlec. Dodává, že u těchto jejich výrobků se používá minimum přídatných látek.
Rohlík.cz nespoléhá pouze na trvanlivé potraviny, ale snaží se zákazníkům nabízet i čerstvé alternativy připravených pokrmů v rámci Rohlík Bistra, kde díky spolupráci se známými restauracemi nabízí čerstvá jídla. „I zde vnímáme výrazný meziroční nárůst. Oproti trvanlivým potravinám, v Rohlík Bistru stále zákazníci nejvíce preferují české klasiky. Nicméně i zde pozorujeme narůstající popularitu ostatních kuchyní, zejména asijské a indické,“ popisuje Denisa Ladka Morgensteinová. Kromě již výše zmíněných značek zákazníci preferují i sady na vaření, které jsou jednoduché a rychlé na přípravu a u kterých mají veškeré potřebné suroviny v balení (popřípadě stačí přidat preferované suroviny jako maso či krevety). Příkladem mohou být Real Thai sady na vaření. V rámci zajištění té nejlepší kvality Rohlík.cz spolupracuje pouze s prověřenými dodavateli. A také deklaruje, že dochází k pravidelným kontrolám jak u dodavatelů, tak na skladech.
Obaly zasáhla inovace
Z různých důvodů je dnes nezbytný přechod na balené výrobky, u kterých prodejci vyžadují delší dobu spotřeby. „Zejména se zaváděním prodejní doby 24/7 v našich obchodech se u balených výrobků prodejny s prodlouženou dobou jejich spotřeby v nočních hodinách neobejdou,“ vyzdvihuje Pavel Primus, ředitel marketingu a rozvoje Jednoty, spotřebního družstva České Budějovice.
Výrobci se snaží inovovat obaly a využívat nové varianty, které jsou ekologicky šetrnější. Příkladem je nové balení typu doypack pro trvanlivá hotová jídla značky Hamé. „Zaměřujeme se i na výrobní proces. Třeba pro sterilizaci v závodě Hamé Babice používáme nový systém recyklace a rekuperace vody a každý rok jí ušetříme tři sta milionů litrů,“ konkretizuje Jana Babicová. Kromě toho zde šetří obrovské množství energie pro ohřev vody a díky solárním panelům je systém energeticky neutrální.
K výrobě jsou využívány tradiční receptury
Vltavotýnské lahůdky jsou potravinářskou výrobnou Jednoty, spotřebního družstva v Českých Budějovicích, s více než stoletou tradicí v oblasti obchodu, služeb a výroby potravin. Výrobní doplňkovou činnost zavedlo spotřební družstvo počátkem roku 1976 v Temelíně a v roce 1979 přibyla další výrobna v obci Vidov u Českých Budějovic. V 90. letech minulého století byla produkce z důvodu potřeby dalšího rozšíření portfolia výrobků, neustále narůstajících objemů výroby souvisejících zejména s expanzí vlastní sítě prodejen, přemístěna do vhodnějších prostor v Týně nad Vltavou.
Do roku 2025 je v plánu vybudování nové moderní výrobny na pozemku v blízkosti té stávající. Mimo jiné se v ní produkují zákusky, dorty, dále knedlíky, těsta, saláty, pomazánky, chlebíčky, bagety, sendviče, aspiky, zavináče, ale i klasická teplá kuchyně. Rovněž se zde vaří hotová jídla do várnic pro podniky nebo balená, šokově zachlazená jídla. V nabídce Vltavotýnských lahůdek je 300 denně čerstvých výrobků. K výrobě jsou využívány tradiční receptury a suroviny jsou převážně regionální provenience, zejména v nejvíce objemově odebíraných komoditách masa, uzeniny, mouky, konzervované zeleniny, majonézy a některých mléčných surovin. Produkty se rozváží do vlastních prodejen v konceptech Terno, Trefa, ale i ostatním odběratelům především v rámci Jihočeského kraje.
Emise snižuje silniční vlak
Metodou sous-vide dochází ke zvyšování doby garance použitelnosti, zvětšuje se tedy tím i prostor na distribuci přímo k obchodníkovi, také samotná garance u spotřebitele je dostatečně dlouhá, a to i více než jeden měsíc. To je u čerstvého masa nemyslitelné a zbytečně může docházet k plýtvání kvůli krátké garanci. „Výrobky následně vkládáme do papírových kartonů s označením výrobku a návodem na přípravu, které jsou plně recyklovatelné. Samotná fólie je snáze recyklovatelná i z důvodu, že je čirá a nijak nepotištěná,“ prozrazuje Michal Tkadlec.
Jejich kartony jsou v souladu s certifikací FSC, která zaručuje, že dřevo použité na výrobu pochází ze zodpovědného obhospodařování lesů. Co se týče distribuce, používají vratné přepravky, modernizují vozový park nákupem nových rozvozových vozidel s nejnovější generací motorů s nejvyšší emisní třídou. Společnost MP Krásno rovněž investuje do nákupu tzv. silničního vlaku, tedy pětadvacetimetrové soupravy složené z nákladního třínápravového vozidla, speciálního podvozku a chladírenského návěsu, který umožní naložit až 51 paletových míst zboží. Díky plnému využití kapacity tohoto „roadtrainu“ sníží náklady na přepravovanou jednotku výrobku a tím současně omezí emisní stopu v podobě úspory pohonných hmot a použití dalšího vozidla.
Data:
30 %
spotřebitelů kupuje instantní jídla.
Zdroj: Spotřebitelský panel GfK, MAT 10/2022 – 9/2023
Názory odborníků:
„Výrobce musí zásobovat všechny prodejny.“
Dodavatele našich privátních značek vybíráme podle procesů a standardů kvality Lidl. Zajišťujeme ji pravidelnými audity, kontrolami a každotýdenními senzorickými zkouškami. Kromě kvality je pro nás důležité také to, aby výrobce dokázal zásobovat všechny naše prodejny.
Iveta Barabášová, tisková mluvčí, Lidl Česká republika
„Požadovanou kvalitu surovin prověřujeme.“
Naši dodavatelé splňují ta nejpřísnější potravinářská kritéria. Patří k významným a certifikovaným dlouholetým partnerům. Provádíme i vlastní dodavatelské audity, při kterých si prověřujeme požadovanou kvalitu surovin. V rámci řady sous-vide jsme uvedli k již zavedenému vepřovému kolenu další novinky, Vepřovou panenku sous-vide, Vepřovou pečeni sous-vide a Vepřovou krkovici sous-vide. U těchto výrobků splňujeme požadavky na minimum přídatných látek.
Michal Tkadlec, marketingový manažer, MP Krásno
Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz