Třetina hraček prodaných na českém internetu jsou stavebnice, daří se jim napříč Evropou

Vývoj prodeje hraček na internetu v posledních letech vykazuje dynamické změny. Podle dat společnosti Heureka v roce 2023 jejich prodeje kopírovaly vývoj tržeb celé české e-commerce, která za celý rok skončila v 6% poklesu, kategorie hraček pak -4 %. Nejčastěji lidé pořizují stavebnice a společenské hry.

Prodeje hraček v České republice za poslední roky odrážejí výsledky celé e-commerce. Zatímco v silném roce 2021 došlo k meziročnímu nárůstu o 19 %, trend se v roce 2022 zpomalil na 3 % a rok 2023 zaznamenal pokles o 4 %. Nejčastěji přitom Češi nakupují hračky v listopadu a prosinci, kdy už druhý rok po sobě se tyto dva měsíce podílejí na ročních tržbách hraček z 44 %.

Pokles zájmu je patrný téměř ve všech zemích střední a východní Evropy, ve kterých Heureka Group působí. Pokles hračky zaznamenaly kromě České republiky také na Slovensku, v Rumunsku, Slovinsku a Chorvatsku. Výjimku tvoří Maďarsko a Bulharsko, kdy se naopak zájem meziročně zvýšil.

 

Meziroční vývoj kategorie hračky na internetu
 CZSKHUROBGSIHR
2021+19 %+26 %-11 %-46 %-4,5 %-7,5 %+29 %
2022+3 %-14 %-18 %-15,7 %118 %-2,7 %+6,5 %
2023-4 %-1 %+4 %-6,8 %+27,1 %-8,5 %-19 %

 

“Dřív se kupovaly hračky zejména v listopadu, tak, aby je lidé dostali včas na Vánoce. Jak se zlepšují kurýrní služby a zkracuje se délka dodání, není už potřeba objednávat dárky s takovým předstihem. Také v souvislosti s tím se přesunula hlavní vlna zájmu o hračky na prosinec,” říká Michal Buzek, šéf analytiků nákupního rádce Heureka.cz.

Ve všech uvedených zemích se mezi 5 top kategorií s největší mírou zájmu dostaly stavebnice Lego. Kromě nich se do top 5 v České republice a na Slovensku dostaly plyšáci a panenky. V ČR pak ještě interaktivní hračky a figurky a zvířátka, v SR top 5 doplňují dětské karnevalové kostýmy a elektická autíčka. V České republice těchto pět největších kategorií tvoří 38 % procent zájmu o hračky, na Slovensku 21 %. V Maďarsku tvoří 73% podíl deskovky, modely aut, interaktivní hračky a Playmobil.

 

5 největších kategorií a jejich podíl na celkovém zájmu kategorie hraček
CZSKHUROBGSIHR
LegoLegoLegoLegoŠachyLegoLego
PlyšáciPlyšáciDeskové hryTříkolkyLegoDeskové hryDeskové hry
Interaktivní hračkyDětské karnevalové kostýmyModely autLoutkyHoupačkyHrací centraHrací centra
PanenkyPanenkyInteraktivní hračkyDeskové hryKočárky pro panenkyPuzzlePuzzle
Figurky a zvířátkaElektrická autíčkaPlaymobilModely autDětské kuchyňkyPlyšáciPlyšáci
38 %21 %73 %72 %47 %53 %33 %

 

“Naprostým fenoménem jsou stavebnice Lego, které se všech sledovaných zemích dostaly do top 5 nejvyhledávanějších kategorií. Evergreenem jsou pak plyšáci, které se do největší pětky dostaly ve 4 zemích, a i v těch dalších jsou oblíbenou hračkou. Zajímavé je, že v zemích, které jsou si nějakým způsobem blízké, ať už historicky či jinak, jsou největší kategorie podobné. Vidíme hned tři stejné kategorie u České republiky a Slovenska, u Chorvatsko se Slovinskem mají dokonce stejné všechny. Naopak ve zbývajících zemích se pak vždy najde nějaká kategorie, která u těchto dvou dvojic vůbec nefiguruje, například šachy v Bulharsku nebo loutky v Rumunsku. Je otázka, zda je to jinou kulturou, která se pak odráží i v typech hraček, které dětem kupujeme,” zamýšlí se nad daty Buzek.

Podobná je i nejvyšší částka, za kterou lidé v minulém roce hračku koupili. V České republice to bylo 20 tisíc korun, na Slovensku pak 1000 Euro. V obou případech se jednalo o stavebnice Lego, na Slovensku konkrétně LEGO® Star Wars™ 75252 Imperiální hvězdný destruktor a v ČR LEGO® Creator Expert 10276 Koloseum.

Rozdíly jsou patrné ve skokanech a propadácích roku, tedy v kategoriích, které v roce 2023 nejvíce nebo naopak nejméně zákazníci vyhledávali. V České republice se skokany staly vodní pistole (+118 %), vysoko byla i joja (+114 %) nebo plyšoví mikrobi (+79 %). Naopak největší propad zaznamenaly fingerboardy (-65 %), následovaly Montessori pomůcky (-50 %) a hlavolamy (-42 %). Největší boom na Slovensku zaznamenaly vodní pistole (+71 %), interaktivní roboti (+61 %) a skákací hrady (+46 %), stejně jako v České republice zde propadly fingerboardy a hlavolamy.

 

 

Klíčová slova ČR-hračky-trh-internet-firmy-Heureka

Oblast
Praha, Česká republika (ce)

Kategorie
Služby, cestovní ruch
Obchod, marketing

ZASÍLÁNÍ ZPRÁV
Přihlásit k odběru

Upozornění:
Materiály označené značkou Protext nejsou součástí zpravodajského servisu ČTK a nelze je publikovat pod její značkou. Jde o komerční sdělení zadavatele, který je ve zprávě označen a který za ně nese plnou odpovědnost.