Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hybridy pohřbívají WRC. Pravidla se změní dřív, než měla

Dominik Kovář
Diskuze (3)

Na zasedání Světové rady motorsportu FIA došlo k odsouhlasení pravidel, která mají vrátit atraktivitu mistrovství světa v rallye.

S velkou slávou ohlašovala mezinárodní automobilová federace FIA vznik vozů kategorie Rally1 s hybridním pohonem. Standardní pětiletý cyklus pravidel však bude pro tentokrát zkrácený na tři roky. Důvod je jasný. Tato pravidla se hrubě nepovedla a WRC upadá. 

V aktuálním ročníku světového šampionátu v rallye nastupují pouze dvě tovární značky - Toyota a Hyundai, které doplňuje stálice v podobě britského M-Sportu s podporou Fordu. A co hůře, kompletních 13 podniků šampionátu absolvuje pouze šest pilotů. 

Hlavním problémem vozů Rally1 je jejich vysoká pořizovací cena. Ta dosahuje závratné výše jednoho milionu eur (25 milionů korun). Automobilky se tím pádem do šampionátu nehrnou. 

FIA ví, že je třeba udělat změny, které šampionát oživí. Ty nyní přichází. Od příštího roku přijdou vozy o hybridní ústrojí, s čímž dojde ke snížení výkonu a hmotnosti. Vozy kategorie Rally2 budou naopak v soutěžích mistrovství světa obohaceny o “WRC kit”, který by měl zahrnovat větší restriktor, výfuk a zadní křídlo. Výkonový rozdíl mezi vozy kategorie Rally1 a Rally2 by se tak měl výrazně snížit. 

V roce 2026 dojde k dalším změnám. Vůz kategorie Rally1 bude mít výkon omezený na 330 koní, jednotný monokok a zastropovanou cenu jednoho speciálu do 400 tisíc eur (10,1 milionů eur). Technologie motoru a převodovku bude vycházet z kategorie Rally2. Jednotliví výrobci, kteří nemusejí být nutně automobilkou, budou muset své speciály umět prodat po skončení soutěže přímo v místě jejího konání. 

Video se připravuje ...

Mezinárodní automobilová federace bude zároveň připravovat technické regule pro speciály s elektrickým pohonem, které by měly dosahovat stejného výkonu jako speciály se spalovacím pohonem. 

Každá z těchto změn pro následující dva roky se zdá být dočasnou náplastí na současný stav světového šampionátu. FIA společně s promotérem WRC budou usilovně pracovat na tom, aby pravidla od rok 2027 a dál byla udržitelná a atraktivní jak pro výrobce, tak pro automobilky. 

Dominik Kovář
Diskuze (3)

Doporučujeme

3. 3. 2024 21:59
A čekal snad někdo něco jiného?
Kdyby blbost nadnášela, tak by ti zaváděči hybridů do WRC létali jak holubičky! :-O :-O :-O :no:
2. 3. 2024 17:48
Fakt nevím
Ten překlad toho, že auta budou prodávat v servisu po skončení rally jste si přečetli u konkurence? Přeložili sami? Správně pochopili? Nebo jen někde opsali? Já nevím, povězte mi to.
A děkuju ty bláho!
Avatar - kari.laz
2. 3. 2024 10:19
Hurááá
Alespoň někde mají rozum