Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst o čtvrtinu. Z toho 9,97 milionu prodaných elektrických aut připadá na dvacet nejvyspělejších zemí. Prodeje vozů se spalovacími motory se přitom zvýšily jen o pět procent.

V Česku se loni prodej aut se spalovacím motorem zvýšil o čtrnáct procent na 215 tisíc vozů, zatímco prodej elektromobilů vzrostl o jednasedmdesát procent na 6640 vozidel.

Spolu s hybridy a plug-in hybridy elektromobily již tvoří více než třicet procent všech celosvětových prodejů, v západní Evropě má podle studie alespoň částečně elektrický pohon každé druhé nově registrované auto.

„Elektromobily se na světových trzích definitivně zabydlely. Kromě desetimilionové hranice prodaných čistě elektrických vozidel je silným milníkem i fakt, že loňské prodeje elektromobilů a hybridů na nejvyspělejších evropských trzích poprvé tvořily více než polovinu všech prodejů,“ uvedl expert PwC na automobilový průmysl Pavel Štefek.

Na deseti nejvýznamnějších evropských trzích se loni prodalo 5,36 milionu elektrických a hybridních aut, což podle studie představuje podíl dvaapadesát procent na všech prodejích. Zatímco zájem o čistě elektrická auta v Evropě nadále roste, poptávka po plug-in hybridech klesla o deset procent.

„Přes svůj pokračující rychlý růst jsou prodeje elektromobilů stále do značné míry závislé na státních dotacích. A plug-iny už nejsou dotacemi tak podporované jako v minulosti, například v Německu jejich podpora skončila,“ dodal Štefek.

Pozici jedničky v elektromobilitě v loňském roce podle PwC dále posílila Čína, kde se prodalo přes 6,6 milionu elektrických aut. A čínské automobilky navíc ve velké míře zahájily expanzi do Evropy. Český trh v prodejích elektromobilů stále výrazně zaostává, zájem brzdí vyšší cena, nevýrazná podpora ze strany státu i nedostatečná nabíjecí síť.

Loni se v Česku prodalo necelých sedm tisíc elektroaut, to jsou zhruba tři procenta ze všech prodejů.

„V letošním roce lze nicméně očekávat nárůst zájmu ze strany podnikatelů a malých firem, pro které stát připravil dotaci dvě stě tisíc korun i další podporu na budování nabíječek. Ještě větším impulzem do budoucna by ale měl být tlak na dekarbonizaci, který na firmy plyne například z povinnosti nefinančního reportingu. Právě přechod na elektromobilovou flotilu je například pro firmy ze sektoru služeb jedním z logických kroků, jak mohou uhlíkovou stopu snížit,“ doplnil Štefek.

Za pět let se podle studie počet elektrických a hybridních aut ve světě více než zdvojnásobí ze současných osmadvaceti na více než třiašedesát milionů aut.

Nejrychleji by přitom podle studie měl růst zájem o čistě elektrické vozy, kterých bude jezdit pětatřicet milionů, což představuje nárůst o 234 procent. Naopak nejméně se zvýší počet plug-in hybridů, a to o devětašedesát procent na 6,9 milionu.