Favorité, speciální triky i filmové zjevení. Poslouchejte seriál Radiožurnálu o 31. ročníku Českého lva!

Když potřebujeme, aby byli herci zadýchaní, necháme je udělat pár kliků, prozrazuje zvukař filmu Bratři

Zkoušeli jste někdy sledovat napínavé scény z oblíbeného filmu bez zvuku? Jestli ano, tak pak moc dobře víte, že právě zvuk dokáže divákům zmrazit nebo rozproudit krev v žilách. Podobně jako v akčních scénách historického dramatu Bratři. Za zvukovou stránku filmu usilují tvůrci o Českého lva. Z jakého reproduktoru na vás herci v kině mluví a odkud se ozývají výstřely?

Na dvou kolečkových židlích sedí před mixážním pultem Viktor Ekrt s kolegou Davidem Titěrou. Na monitoru kontrolují stovky zvukových stop, ze kterých kulisy výstřelů, močálů a hlasů skládali.

Čtěte také

Na plátno za monitory promítají záběry z filmu Bratři – konkrétně scénu, kdy se ozbrojená skupina Mašínů dostane do východního Německa a prodírá se křovím v močálech. „Já teď vypnu přední tři reproduktory, hlavní za plátnem,“ vysvětluje s rukou na takzvané posuvné šavli zvukař Viktor Ekrt a stahuje hlasitost reproduktorů. „Stop, teď pustím jenom prostřední reproduktor za plátnem…“

Největší část zvuků a důležitých informací zepředu z prostředka. „Hudba je hlavně vepředu vlevo a vpravo, a pak ty zadní kanály, teď říkáme efektové, ty doplňují ten prostor.“

Zpětně ve studiu si nahráli tvůrci i dialogy herců, které mají v samostatné zvukové stopě.„Prosíme je, aby si v podobných případech párkrát zaklikovali a oni pak funí, protože jsou utahaní.“

 Zvuková atmosféra

Čtěte také

Zvukař David Titěra vybíral pečlivě z archivů různé kulisy, aby podle je obrazu a scénáře zkombinoval. „Té další vrstvě říkáme zvukové atmosféry, to jsou třeba ptáčkové, větry, a ty skládáme do vrstev – některé jsou hlasitější, někdy zase tišší.“

Podle Viktora Ekrta je i zvuková stránka filmu hlavně o spolupráci. „Nejhezčí vzpomínky a radost mám, když jsme o něčem s režisérem debatovali. My sami totiž nejsme tvůrci zvuku. Je jím také režisér a střihač. Proto mám na paměti pokoru, že to nemusí být nutně tak, jak já chci.“

O skleněnou sošku českého lva v kategorii zvuk usiluje kromě dramatu Bratři také sci-fi Bod obnovy, drama Úsvit, pohádka Tonda, Slávka a kouzelné světlo a černá komedie Přišla v noci.

autoři: Martin Hrnčíř , prh
Spustit audio