Julius Benko: Když vyrůstáš se psy, tak jenom štěkáš

neděle 10. března 2024


Julius Benko (* 1981 v Chomutově) vydal básnické sbírky Pár slov z verbáře (2012), Posledních 31 dní (2014), Dna kořenů (2018), Dionýsovo ucho (2023) a knihu experimentální poezie Týdny v páru (2020). Publikoval v literárně-kulturních časopisech Dobrá adresa, H_aluze, Host, Partonyma, Revolver Revue. Jeho texty jsou součástí česko-německého sborníku Krajina našich slov / Landschaft unserer Worte (2019) a česko-polské antologie Z obou břehů / Z obu brzegów (2023). Příležitostně píše písňové texty a na autorských čteních často propojuje poezii s hudbou. Více zde


Uvedené básně jsou z autorovy poslední sbírky či z rukopisu, který Nedělní chvilce poezie.CZ poskytl.


(Na snímku Julius Benko čte na třetím ročníku 1. libereckého festivalu poezie v říjnu 2023. Foto: 1. liberecký festival poezie)















***


Pramen odešla nahá

natrhat jablka


V prostoru

zanechala reliéf

a průzračnost ženy


Koketně

a zároveň vznešeně

protáhla se

polozavřenými

dveřmi pokoje

a přes rameno řekla:

Krásný den

v jakékoli době






***


Bylo to v časech

kdy se mše vysílaly

pouličním rozhlasem

aby se záhadným virem

nakazilo co nejméně lidí


Propast se napil čaje

a na velký arch

štětcem napsal:

Nezapomínejme leč

vzpomínku uchovejme

jako rosu květ






***


Propast zavřel oči

a snil:


Daleko předaleko

za ostrovy ironiků

dobrý panovník znal

nejen každý potok

strom kámen horu

ve své zemi

ale také

vnitřní vesmíry těch

jež k němu vzhlíželi


Od té doby

ho jeho sny

už nikdy nezradily






***


Vir napadal

více než plíce

mysl a vědomí


Jako loutkář

vyděšených

marionet






***


Na Boží hod

Pramen a Propast

lišaje zahnali

pouhým co jest






***


Šli vlevo ale narazili na oplocení

Šli vpravo ale zastavila je policie

Šli vpřed ale ztratili orientaci

Šli vzad ale nemohli víc než bycha honit

Šli vzhůru ale tam to bylo rizikové

Šli dolů ale odtamtud se už nemohli vrátit






***


Za vytím bratrů

nebyl slyšet

pocit totožnosti

Pokaždé co prolétli

před vyceněnými

obojky a řetězy

Pramen řekla:

Když vyrůstáš se psy

tak jenom štěkáš






Drahý kámen


Bylo to v posledním

válečném roce

Prasklo to v něm

a umřel


Možná že ze všech

těch obav

a zteřelé doby

Možná z denně

neplodné kořalky

Ze strachu možná

o děti


které vypiplá jen

zpod kamene






Čili snadno pochopitelné


V půlnočním

přísně vymezeném

magickém rituálu

odlili ti oukropci

básnický manifest

jak polárkový dort:


Rychlá doba

Rychlá řešení

Tak dost!


Nepolevíme z našich standardů

jako je vysoká kvalita preciznost

a šetrnost k přírodě

Na nás záleží co budou

jednou číst naše děti


A potom si otevřeli pivo






Poslední generace se odkopala


Vida ho 

tu ho máme chlapíčka: 

hladce oholen 

dobře naladěn 

gladiátor v outlet arénách

 

Vzpomíná jak jeho otec 

chystal kosou sena 

tenkrát v trenkách 

v sedmnácti normalizovaný 

v zahradě u rybníka

 

Vida ho 

romantického cynika: 

přecukrovaný shání 

v časech po pravdě 

aspoň něco 

Hned po prvním slově 

má v hlavě rozestláno 

tedy neví co je ještě on 

a co už je hrací pole

 

Vzpomíná jak jeho otec… 

zatímco on elektrickou sekačkou 

useká se do kompostu






Mluvit je omyl, mlčet je blud


Až když se svět zakřiví 

do skulptury údu do proleženin 

pak je třeba oči vydloubnout 

a přilípnout blíž k sobě 

uším dopřát mazu osudu: 

„Celý ty dlouhý roky 

v loďáku na balkóně do světlíku 

to tam neměl mít ale bylo to tam 

Zničilo by to celý město 

stačilo smíchat dvě ampule…“


Smělí jsou živi medem divokých včel 

Také on s nimi čekal na pyl na květy 

a když přešel srpen 

stal se součástí spiknutí 

Obrana národa po devětadvaceti letech 

znovu podzemí a opět vyhánění: 

„Ale pak už to nešlo situace se změnila 

Jak s tím žít? V poklidu? 

Celý ty dlouhý roky v loďáku na balkóně 

stačilo smíchat dvě ampule… celý město“

 

Člověku se hned uleví potom 

co skončí jedna totalita a vystřídá ji druhá 

Už může dosyta ze sebe slabší a slabší ticho 

nehledě na klíčky slov pod jazykem jak nitrák 

Nevyhnutelně všichni kteří jsme včera mluvili 

budeme obviněni ze šíření dezinformací: 

„Škoda že s těmi ampulemi si odnesli 

i sbírku starých německých zbraní

– dala by se výhodně prodat“






Stejně to je dobrý, když je v létě jako v létě


Přes Císařskou louku a přes řeku svítilo zapadající slunce do podolského bytu. Okna celého bloku zářila, z ulice bylo slyšet kroky a hlasy posledních nákupů, před hokynářstvím rostla stavba z vyprázdněných dřevěných beden a zahrčelo rolo prvního krámu. Bylo šest hodin večer, konec července 1954.

Nad ještědský hřeben a nad panelové domy se přibližoval souvislý pás olověných mraků. Z Ruprechtického lesíku za sídlištěm byl slyšet dětský povyk, před garážemi zelo prázdno, žlutá fasáda trafostanice utržila nový sprejerský počin a borovice nehnutě čekaly na možný déšť. Bylo osm hodin večer, konec července 2023.

Život ovšem bývá mnohem větší poezie:


Nakrájela najemno cibuli

a posypala jí gothaj.

Do dvou sklenic

rozlila pivo,

aby byl spokojený,

aby byl v klidu,

protože jak sám s oblibou říká:

„Má se boží dárek zkazit,

to ať se bříško nafoukne.“


Hodila se vedle něho do štěstí,

mazlivá i přesto,

že se celý den nezastavila;

ulepená šůrovala,

až jí slzy v očích stály.


A on,

nestuduje práva, nemá černou perlu,

není kurevník, nejí lososa…

Tak co s ním, co s jeho blahobytem?


Chtěla by už vypnout,

ale ten druhý, malý,

na ni ječí:

„Mami, víš co,

víš co?

Ty vůbec nevíš!“






Junkiesʼ Lives Matter


Přejíždí si jazykem přes zuby,

jako by si chtěla sedřít sklovinu,

drhne, kartáčuje, drhne, kroutí hubou,

kroutí se na židli, cuká jí levá, cuká jí pravá noha,

protahuje se do otazníku desetkrát za minutu, prohrabuje si vlasy,

škrábe se v hlavě, namotává si na prst pramínky,

židle vrže, jak se na ní kroutí, na zádech studený pot,

klihovitý pot nelidského původu, jde do vývrtky, židle úpí,

tluče do klávesnice, zběsile rytmizuje, třetí, čtvrtý, pátý kafe,

obsedantní úskoky ke kávovaru, tam, zpátky, tam,

zasypaný kolega před toaletami: „Je to prostě jen moc povyku pro hejt,

víš jak, ne, oni se tě schválně jakože zeptaj debilně, abys je opravil,

ale já toho nechci mít jako vopice chcanek, protože tam já nevládnu timhle šarmem,

víš, jak, ne, jenomže, kdo je tady ten, co píská na píšťalku,

je to totálně jiná liga, nová sága, ne, nebouchla jsem se o zen,

vypadam snad schyzotimně, fakt to nemá, co dělat s tim, 

že doba je po všech stránkách nebezpečná, víš jak, ne, degeneráti dekadenti,

vidim jim až do prdele, jenom vysíraj, na všem se chtěj vyskákat jak na madraci,

ale to my jsme némlich to horší…“

hromobití klávesnice virbluje do finále, už svítí jen její kancl,

ještě dvě tři stránky, možná pět, tabulky hotový, grafů víc

než by měla mít, po půlnoci tweetne:

„Dneska jsem se stala zaměstnankyní měsíce,

děkuji ti, pikénko.“ 






Zde se svinsky podrývají samotné kořeny života


Dělali si pěknou neděli na místě,

kde se dělali nejpěknější neděle.

Lili pivo pátý přes devátý,

Lily, opička, lila s nima,

hulili i cigára,

točili prcky na tý louce zelený,

lili pátý přes devátý,

hulili i cigára,

točili prcky, dělali si přepěknou

sluncem zalitou neděli.

Vedle u stolu hulákal vožralej vychodňar:

„Môj dedo chľastal, ženy tam, chlapi tam,

že ženy sa nemajú, čo miešať do chlapov.“

U jejich stolu s tím všichni

– korektor, dělník, skladník, projektant a obchodní zástupce –

vesměs souhlasili a dál docela fest hloubavějc přemejšleli,

div že na alkoholech nevykoumali první dopravní prostředek,

kterej by jezdil na odpadky:

„Kdesi v neznámu konečný pohyb a boj čili život

nás zavedl sem, právě až sem.

Ale jaké jsou vlastně ty životy, které denně potkáváme?

Nikdo si přece sám nevybral, tak a teď se narodím.

Možná se i bránil, když mu přestřihovali šňůru.

Jenže co teď s tím? Máme pít pálenku z autobaterií,

aby to bylo rychlejší?

Nebo máme zbytečně hajdučit proti zřízení

nepříčetní jako kohouti před zápasem (?):

Abyste věděli, odmítám se vám podobat!

Neuznávám nad sebou žádného pána, žádný zákon!

Ta vaše morálka je ve skutečnosti zabedněnost!

Váš život je dusítko! Nic, slyšíte, nic z toho,

na čem vám záleží, si nezaslouží úctu!

Anebo máme jen být a guerillově čekat na rakovinu?

Pěšky jako za vozem…“

Následovaly kratší a kratší výkřiky z dostatku,

možná mrákoty z tak pěkňoučký neděle,

než projektant řek korektorovi,

že je největší čurák,

protože byl největší čurák! 






O nezaviněném globálním štěstí v zaviněném lokálním neštěstí


Dohrála hudba v nás bez ovací a bez tleskání,

nikdo ji nekoupí a nikdo neprodá, není k mání.


Kteréhosi dne před dny, kdy kultura a umění už nikoho nezajímaly,

slezli z pódia a honem k pořadateli Luďovi do kanclu,

k šuplíčku plnýmu drog: „A sem si choďte!“

Make meth, not war a flaštičku k tomu,

když květinový děcka, tak binárně syntetický, ale pořád ovšem platí:

člověk popíjí, kůň lemtá. Vyhodit si z kopejtka jako správní

hrdinové elektrofoničtí neobsazeni místenkou.

Potrhlé lesany a jiné romanpičky jak lvové bijou o mříže, řekněme

jak před píčími zápasy, masírujíce si v myslích návštěváček backstage.

Dívky nemravně pohromadě a mezi nima jedna

s celkem pěknejma boulema vulgo kýta, všimne si jeden z grupy.

Chlapovi je vždycky dobře, když mu stojí – petit appétit je na světě.

„Nepudeš se potulit na hotel, nikdo se to nedohvízdá.“

Kdyby výtah mohl jet dál, svištěli by možná až

do země Chavila, kde je to zlato.

Dveře pokoje zavřel efektně patou a neméně mistrně přivodil

společný pád na postel. Žádné líbání, pouze svlíkání, žádné hlazení, příkazy, hračka…

Žel něco je v loji, že by lolita nevzrušivá? Vůbec ne,

to jen princeznička má jako na potvoru krámy.

Cožpak o to, přinejmenším nebude jistojistě nabrbláno v gramci, pomyslí si náš žalostný žalud,

načež teda ze situace vybruslí: „Kdyby se líbilo, udělal bych aspoň rukou, a ty

se udělej jako doma.“ Však vono to pude, vono se to poddá.

Tak roštuje, holka jak papiňák, veksluje obouruč, roubuje

až míza musí ven: nad spícím kamarádem z grupy na bílý zdi

rázem krvavej squirt jak od Pollocka; inu, hotel Bordel Imperial.


Může být, že přijdeš zase jednou někdy na koncert.

To víš, čas ten nakonec vždycky všechno obrátí v žert.