Bývalá nádraží nemusí vždy zmizet – ve Střezimíři by měl vzniknout železniční skanzen

Bývalé nádraží ve Střezimíři na Benešovsku by se mělo proměnit v železniční skanzen. Usilují o to obec Střezimíř, spolek Železnice Česká Sibiř a svazek obcí Mikroregion Voticko. Obec chce získat drážní budovu a má zpracovaný plán budoucího muzea, které vznikne v přízemí budovy z výpravní kanceláře, informovala ČTK Jana Špačková z Mikroregionu Voticko.

Reklama

Mikroregion Voticko na svém webu uvádí, že v současnosti ho tvoří 15 obcí s celkem 146 místními částmi a 55 katastrálními územími. Jedná se tak o území spadající pod obec s rozšířenou působností Votice. Tyto obce zároveň tvoří kompaktní území s přirozeným centrem, kterým je právě město Votice.

Mikroregion leží v jižní části Středočeského kraje u hranice s Jihočeským krajem. Pro region je typická nízká hustota zalidnění a silný rekreační potenciál. Podle Českého statistického úřadu mělo město Votice k 31. 12. 2022 celkem 4 651 obyvatel, obec Střezimíř, kde by měl vzniknout železniční skanzen, měla ke stejnému datu pouhých 326 stálých obyvatel, a to včetně místních částí Bonkovice, Černotice, Dolní Dobřejov a Horní Dobřejov. Jak uvádí web obce Střezimíř, například v Bonkovicích je 23 obydlí, ale jen 8 je jich trvale obydlených.

Na společenství obcí je převedena většina pozemků a inventáře bývalého drážního tělesa. Nyní se pracuje na přestavbě bývalého poštovního vagonu na bezbariérový vůz a zprovoznění lokomotivy. „Zároveň ve spolupráci s turistickou destinací Kraj blanických rytířů chystáme další ročník Léta na drezíně, kdy zopakujeme loňský úspěšný koncept čtyř prázdninových nedělí s drezínami,“ uvedl starosta Střezimíře Miloš Jelínek. Lidé se budou moci projíždět na pákových drezínách v červenci a srpnu.

Zástupci obce, Českých drah a společnosti Railway Capital uzavřeli memorandum o spolupráci při prezentaci železniční dopravy v areálu bývalé železniční stanice Střezimíř. Deklarovali tak společnou snahu o záchranu technického dědictví a prezentaci železniční historie v někdejší železniční stanici.

„Už třetím rokem se ve Střezimíři společně snažíme uchovat železniční historii. Tato lokalita je v rámci republiky poměrně unikátní, protože nikde nebyla možnost zachovat současně výpravní budovu i část bývalé trati. Zároveň jsme jinde nezaznamenali takovou iniciativu ze strany obce a spolku,“ uvedl člen představenstva Českých drah Jiří Ješeta.

České dráhy vyčlenily pro provoz ve Střezimíři jednu motorovou lokomotivu řady T 211 a jeden vůz. Výletní vláček bude provozovat společnost Railway Capital, stejně jako provoz celé trati, kde se kromě vláčku budou pohánět i pákové drezíny.

Na historickém nádraží ve Střezimíři byl pravidelný vlakový provoz před dvěma lety ukončen.

Po rekonstrukci koridoru z Prahy do Českých Budějovic je totiž úsek mezi Voticemi a Sudoměřicemi u Tábora veden po nové trati mimo nynější střezimířské nádraží. Na nové trati sice také najdete železniční zastávku Střezimíř, ale do centra obce to z ní pěšky trvá asi 30 minut (je asi 2 km daleko).

Obec leží také mimo hlavní silniční tah mezi Prahou a Českými Budějovicemi, ale zároveň je autem velmi dobře dostupná.

Z dálnice se do Střezimíře dostanete za několik minut, takže je pro turistické aktivity ideálně umístěná. Přímo u bývalého železničního nádraží je také autobusová zastávka.

Autor: Mirka Nová. Zdroj: ČTK

Diskuze Vstoupit do diskuze
Přidat na Seznam.cz
Zakládáme si na tom, aby NašeTéma.cz bylo místem bezpečné diskuze. Přidávání komentářů do diskuze je proto dostupné pouze s účtem na Seznam.cz.

Pokud jste v článku zaznamenali překlep, nesrovnalost či chybu, neváhejte nám, prosím, napsat na email: tym@nasetema.cz. Děkujeme!

Reklama
Reklama
Reklama