Na jevišti budovy Státní opery vystoupila světová špička v oblasti klasického čínského tance s programem, který nese motto Čína před komunismem. Soubor Shen Yun, který tvoří nezávisle v New Yorku, se stal světovou senzací poté, co v roce 2006 uspořádal světové turné s cílem obnovit tradiční čínskou kulturu.
Večerní představení v opeře navštívila také významná česká režisérka Lída Engelová. „Byla to taková ta lidská krásná stránka věcí,“ říká paní Engelová. „Člověk už toho viděl v životě poměrně hodně a myslím si, že celkem se orientuji v tanečním umění… Tohle je samozřejmě dokonalost, která vždycky člověka ohromí.“
Jedna věc je podle režisérky vidět výkony na televizní obrazovce, ale „něco úplně jiného je vidět živé lidi, kteří před vámi provádějí něco, co si někdy můžete myslet, že to jsou triky,“ komentuje režisérka patentovanou interakci umělců s multimediálním pozadím.
Lída Engelová, která má na svém kontě přes 210 inscenací, na kterých se podílela jako scenáristka, režisérka nebo herečka, si klade jako profesionální režisérka otázku, kde získávají umělci energii pro svá vystoupení.
„Jak je možné, že to turné – a já nevím kolik je těch představení za rok na tom turné – že to je vždycky se stejnou energií,“ uvažuje paní Engelová. „Kde ti lidé tu energii berou? Jestli to je i tím, jak jedí, nebo jak spí, nebo nespí dobře. Ale hlavně, jak asi mají zdůvodněno vnitřně, duchovně to, co dělají.“
„Dostalo mě vlastně to, že z té páté řady, kde mám možnost sedět, tak vidím i obličeje a vidím i oči (umělců) a to je krásné,“ říká držitelka čestného uznání za celoživotní vynikající uměleckou práci.
Současný čínský komunistický režim nedovoluje souboru Shen Yun vystupovat na území Číny a rodiny některých tanečníků čelí v Číně pronásledování. Některá vystoupení souboru reagují na současné události a podle paní režisérky Engelové „ty věci, které se týkají především toho, proč asi jsou v emigraci, tak ty nemohou být jednoduché uvnitř každé duše a to je vlastně velký zážitek“.
Zapůsobilo na ni také úvodní vystoupení nazvané Čas spásy začíná, v němž statečná božstva z celého vesmíru následují volání Stvořitele, který je vede na posvátnou misi do lidského světa.
„Jsou různé kultury, které vycházejí z toho, že něco bylo před námi, a to bylo vlastně božské a to pocházelo odněkud z kosmu,“ říká režisérka a dodává, že je to věc, nad kterou „by člověk měl přemýšlet každý den“.
„Ne tedy jenom o sobě a přesně o tom, co znamenají peníze a tak dále, o čem byly některé ty příběhy (v představení Shen Yun), ale vlastně o tom, co je duše jako taková a co je jeho duše,“ říká paní Engelová a umělcům ze Shen Yun vzkazuje, že je velmi obdivuje a drží jim palce.
V obecenstvu jsme také zahlédli českého divadelníka a zpěváka Přemysla Kubištu, který v roce 1999 spoluzaložil divadlo komedie Divadlo PLUTO a zahrál si svoji oblíbenou postavu Josefa Švejka ve filmu Toulavé house.
„Jaké mám dojmy? No, je to úžasné,“ říká zpěvák, který se nedávno vrátil z turistického výletu na Tchaj-wanu, kde se zajímal o tradiční čínská náboženství buddhismu a taoismu. „Viděl jsem i folklorní představení, takže teď jsem byl zvědav, jak to vlastně vypadá u profesionálů,“ vysvětluje proč navštívil představení souboru Shen Yun.
„Musím přiznat, že za prvé, ta jejich synchronizace tance, no to je neuvěřitelné! Pak chlapi, jak umí skákat, včetně žen. To je taky neuvěřitelné! To jsem za svůj život moc neviděl,“ hodnotí taneční výkony v současnosti nejoceňovanějšího souboru klasického čínského tance.
Každý soubor Shen Yun doprovází živý orchestr, který prezentuje vlastní unikátní skladby a jako první na světě kombinuje západní a východní nástroje.
„Nádhera. A když se objeví i pentatonika tam, kde normálně vnímáme my hudbu jako takovou evropskou, tak je to úžasné, tomu rozumíme,“ hodnotí hudbu Shen Yun Kubišta a naráží na skutečnost, že orchestr hraje v pětitónové stupnici (pentatonice). „Muzikanti bezva a paní dirigentka má krásné vlasy, které hodně létají, když diriguje, to je nádhera. A navíc jsem jí rozuměl, když dirigovala.“
Program souboru podle pana Kubišty prezentuje choreograficky „skvěle postavené“ krátké příběhy, z nichž některé obsahují hluboká duchovní poselství.
„Je to zajímavé. Já, jak jsem coural po tom Tchaj-wanu, tak jsem se dozvěděl spoustu věcí, které my Evropané vůbec nevnímáme. Tak například, měl jsem představu, že Buddha je ten bůh, a pak mě mnich v buddhistickém klášteře přesvědčil, že to tak není,“ naráží Kubišta na nebeské výjevy během představení. „Buddha je v každém z nás. A jenom očistou a poznáním se můžete stát Buddhou.“
„Co si odnáším? No dojem, to je jasné. Poznání, co všechno dovedou – klobouk dolů. Dámy a pánové účinkující, klobouk dolů,“ uzavírá divadelník.
The Epoch Times je hrdým sponzorem uměleckého souboru Shen Yun Performing Arts.