Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Česko

Rekordní kontrakt za 11 miliard. Ústecký kraj budou nově brázdit vlaky RegioJetu

Nové vozy nízkopodlažního vlaku RegioJet foto: RegioJet

Ústecký kraj podepsal s RegioJetem smlouvu na zajištění železniční dopravy na 15 let od roku 2026. Rozsahem počtu objednaných vlakových kilometrů a hodnoty zakázky je to největší smluvní kontrakt na zajištění dopravní obslužnosti nejen v Ústeckém kraji, ale i v České republice. Současným dopravcem jsou České dráhy.
  17:23

Smlouva představuje 11,07 miliardy korun, což je zhruba o tři miliardy korun méně, než kraj očekával při plánování zakázky.

Tu prověřoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Žádné pochybení nezjistil, což uvítal hejtman Jan Schiller (ANO). „Jsem spokojený i s nabídkovou cenou vítězného dopravce, která je proti dnešním cenám na srovnatelných linkách řádově o 60 korun na kilometr nižší,“ uvedl Schiller. Teoretická nabídková cena RegioJetu pro rok 2023 by byla 180 Kč/km, současný dopravce (České dráhy) jezdil na srovnatelných linkách v roce 2023 až za 239 Kč/km.

Průměrný počet objednaných kilometrů počítá s 3,3 milionu kilometrů za rok při délce kontraktu 15 let od prosince 2026 do prosince 2041. Průměrná modelově valorizovaná cena jednotky dopravního výkonu činí 221 Kč.

Obsluhovat bude RegioJet mimo jiné páteřní linku v Ústeckém kraji U1, která jezdí v hodinovém intervalu napříč krajem z Děčína přes podkrušnohorská města až do Kadaně. Novou smlouvou přibudou spoje mezi Litvínovem a Teplicemi. V budoucnosti je v plánu také zlepšení obslužnosti do Karlovarského kraje.

Pro zajištění dopravy bude RegioJet využívat 23 elektrických jednotek. „Díky nasazení nových nízkopodlažních jednotek s plnou výbavou, včetně například wi-fi a klimatizace zmizí z páteřních linek v naší objednávce poslední staré vlaky, které nesplňují současné požadavky cestujících. Jsem rád, že jsme zajistili pro občany vyšší kvalitu a pro kraj dobrou, trhem prověřenou cenu,“ uvedl radní pro dopravu Marek Hrabáč (ANO). Kromě toho bude ve vlacích i více míst se stolky i více míst pro jízdní kola.

„Vedle nabídky vítězného dopravce RegioJet obdržel Ústecký kraj nabídku dvou dalších dopravců, Českých drah a Arrivy, které nabízely méně výhodné podmínky,“ uvedla mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Fraňková. Při hodnocení měla cena váhu 90 procent a celkový počet míst v pořizovaných vlacích deset procent.

O jaké linky se jedná:

  • U1 Děčín – Ústí nad Labem – Teplice – Most – Chomutov – Kadaň
  • U3 (Děčín –) Ústí nad Labem – Teplice – Litvínov
  • U32 Ústí nad Labem – Litoměřice – Mělník – Lysá nad Labem
  • U51 Ústí nad Labem – Teplice – Most – Chomutov – Klášterec n. O. (– Karlovy Vary)
  • U54 (Děčín –) Ústí nad Labem – Roudnice nad Labem (– Hněvice) (posilové spoje k lince U4)

Jen pár desítek centimetrů dělilo v květnu 2018 dva vlaky v Ústí nad Labem od střetu:

28. května 2018

Autoři: ,