Z novináře mechanikem na Dakaru. Zajímalo mě, jak to během závodů funguje, vzpomíná Jaromír Martinec

Těžký terén a průjezd motoristických posádek písečnými dunami, blátem, travnatými pláněmi a skalními úseky. To je Rallye Dakar, vytrvalostní závod v terénu, který z Paříže poprvé odstartoval v roce 1979. Hned 16krát se ho zúčastnil také Jaromír Martinec z Doubravice na Olomoucku.

Z uplynulého roku se může pyšnit titulem vicemistra světa v dalkových rallye kamionů. Do studia Českého rozhlasu Olomouc si ale s sebou vzal ocenění z jiného roku. A hlavně z jiného závodu. „Je to vzpomínka na rok 2003, kdy jsme na Dakaru v Egyptě skončili druzí,“ ukázal na sošku beduína.

Jaromír Martinec je šéfredaktorem časopisu AutoEXPERT a je zajímavé, že právě práce novináře ho dostalo až na Dakar do pozice přímého účastníka závodu. „Náš časopis píše pro automechaniky a mě zajímalo, jak fungují mechanici v závodním týmu. Nejdřív jsem se dostal do Kopřivnice, továního týmu Tomáše Tomečka,“ vysvětloval Martinec.

Coby účastník závodu si odbyl premiéru v roce 2001, tedy v posledním ročníku, kdy se slavný závod jel po trase Paříž - Dakar. „Byl to můj první Dakar. O to větší žážitek to pro mě byl,“ usmívá se Martinec.

V roce 2008 byl závod, který se měl jet po trase Lisabon - Dakar, zcela zrušen, protože několik dní před startem došlo k teroristickým útokům v Mauritánii. V letech 2009 až 2019 se Dakar jel v Jižní Americe, od roku 2020 se přesunul do Saúdské Arábie.

Jak se po letech změnily podmínky závodu? Kterému závodníkovi se přezdívá „Captain Solo“ a proč? Nejen o tom je kompletní rozhovor Jaromírem Martincem.

Všechny hosty a rozhovory z pořadu Větrník najdete i na webu Českého rozhlasu Olomouc nebo v podcastových aplikacích Můj Rozhlas, Spotify, Google Podcast nebo Apple iTunes.

autoři: Zora Ježková , dja
Spustit audio

Související