E-shop Heroine: předplatná, Manuál pro moderní mámy, Heroine Premium

Mezi školou a praxí přicházíme o talentované umělkyně, říká děkanka FAMU Andrea Slováková

Ačkoliv studia filmové tvorby absolvuje velký počet žen, v praxi jich působí mnohem méně. Zatím neexistuje studie zaměřená přímo na tento jev, dají se ale porovnat například počty absolventek Filmové a televizní fakulty Akademie múzických umění v Praze (FAMU) s žadatelkami o grant ze Státního fondu kinematografie. Kolik režisérek, kameramanek a scenáristek se někde „ztrácí“? Jaké mohou být důvody, kde ještě ženy v oblasti filmové tvorby chybí a co udělat proto, aby se situace změnila? Nad tím se v komentáři zamýšlí děkanka FAMU Andrea Slováková.

Foto: Shutterstock

Proslov naší čerstvé absolventky Darii Kashcheevy a autorky výjimečného filmu Electra na slavnostním večeru Českých lvů ve skutečnosti poukázal na dva fenomény, které jsou v české audiovizi problematické: jedním je pozice a zastoupení žen v jednotlivých profesích, druhým jsou pak podmínky pro pečující osoby (ať jsou jimi ženy, nebo muži, v různých kombinacích sezdané, či nesezdané páry, či ať se jedná o pečující roli o dítě, anebo znevýhodněnou či nemocnou osobu). O podmínkách a nedostatečné podpoře pečujících osob v audiovizuálním průmyslu již pojednal komentář Kamily Zlatuškové. Zaměřím se na ten první aspekt: ženy-filmařky. Jeví se totiž, že mezi školou a praxí se „ztrácejí“ desítky talentovaných umělkyň.

Co se v textu dočtete:

  • Kolik režisérek, scenáristek a kameramanek studuje a kolik jich žádá o grant u Státního fondu kinematografie
  • Proč je potřeba mít na školách ženy s vyššími akademickými tituly
  • Jsou řešením kvóty?

Prvním problémem je, že žádná z institucí v kinematografii systematicky nesbírá data o ženách působících ve všech profesích, včetně kameramanek, zvukařek či střihaček. Data týkající se výroby filmů podpořených Státním fondem kinematografie (který podpoří výraznou většinu tuzemských filmů distribuovaných v kinech) však naštěstí fond sbírá, a to pro režii, scenáristiku a produkci. Z jejich vývoje lze rovněž říct, že se jedná o dlouhodobý trend. Můžeme je srovnat s procenty studentek na odpovídajících katedrách na FAMU (jakkoliv by výzkum k uvedeným otázkám potřeboval rigoróznější sběr a metodologicky přesnější přístup) – vnímejme tato čísla jako ilustrativní, nikoliv jako výstup výzkumu.

Aktuální číslo

  • Kulturní války režisérky Barbary Herz
  • Může být matka dobrý „vědec“?
  • Jak vychovat odolné děti
  • Rodičovská půl na půl 
Popup se zavře za 8s
Prémiový článek

Podpořte naši redakci a získejte přístup ke všem prémiovým článkům a řadu dalších výhod!

Podpořte naši redakci a získejte přístup ke všem prémiovým článkům a řadu dalších výhod!