Když dítě ovládne strach: Co žákovi s fobií neříkat a jakou zvolit terapii?

Strach je jednou ze základních lidských emocí a prožívá ji takřka každý z nás. Může mít různé podoby a bývá prospěšný pro zdravý život. Avšak úzkosti a fobie mohou člověku značně ztížit život. Jak je rozlišit a jak s nimi zacházet?

Co je strach

Strach je obranný mechanismus na reálné nebezpečí. Jeho cílem je připravit organismus na obranu, útěk nebo ztuhnutí.

Co je úzkost

Úzkost je silná emoční reakce na stres, která nemá vždy racionální podklad. Je to ne příjemné napětí na emoční, tělesné i myšlenkové úrovni.

Co je fobie

Fobie je nezvladatelný, silný strach z konkrétní situace, člověka nebo předmětu, který není primárně ohrožující, ale může být ochromující. Existuje přes 500 druhů fobií.

Možnosti léčby

Nejideálnější léčba kombinuje psychoterapii a farmakoterapii. Psychoterapie může zahrnovat dynamickou psychoterapii, kognitivně-behaviorální terapii nebo rodinnou terapii. Farmakoterapie se využívá jako podpůrná léčba zejména u závažnějších úzkostných poruch.

Tipy pro zvýšení primární prevence

  • Udržování nasycení potřeb dítěte.
  • Práce s tělem pomocí dechových cvičení, pohybu, hudby.
  • Plánování pravidelných aktivit a úkolů.
  • Nepotlačování emocí, ale učení se s nimi zacházet.
  • Experimentování s metodami jako je deník vděčnosti nebo virtuální realita.

Autorka článku je psycholožka, psychoterapeutka integrované psychoterapie a koučka s mnohaletou praxí v oblasti poradenství.

Více informací jak pracovat s žákem s psychickými problémy najdete v naší publikaci, na které se podílelo hned několik odborníků z oboru.

Žák s psychickými problémy: Jak s ním pracovat ve škole

Další články

Život s „příšerkou“ v hlavě: Obsedantně-kompulzivní porucha u dětí

Důležité informace o OCD pro pedagogy a ředitele škol Obsedantně-kompulzivní porucha (OCD) je úzkostná porucha, která postihuje děti i dospělé....

Nová metodika ÚOOÚ: Jak efektivně provozovat kamerové systémy na pracovišti?

Úřad pro ochranu osobních údajů vydal novou metodiku, která má za cíl pomoci zaměstnavatelům s umístěním a provozováním kamerových systémů...

Fenomén digitalizace: Průvodce bezpapírovým účetnictvím v MŠ

Digitální transformace v mateřských školách je procesem, který zahrnuje přechod od tradičních papírových metod k moderním digitálním řešením v oblasti...

Aktuální trendy v oblasti datových schránek: Co nového přinesly poslední dva roky?

Pohled do minulosti a současnosti Datové schránky se poprvé objevily v roce 2009 jako reakce na nedostatky tradiční elektronické komunikace....

Zřizovatel versus mateřská škola: Kam sahají pravomoci zřizovatele?

Pravomoci zřizovatele vůči mateřské škole jsou klíčové pro řízení a kvalitu vzdělávání. Vztah mezi zřizovatelem, mateřskou školou a školskou inspekcí...

Nejčastější chyby při rozvázání pracovního poměru zaměstnavatelem

Rozvázání pracovního poměru ze strany zaměstnavatele může být náročný proces, který vyžaduje pečlivou přípravu a dodržení právních předpisů. Časté chyby...