INVAZE UFO VE TVARU VEJCE V ROCE 1957

Shaw Jazz

Shaw Jazz

autor

11.03.2024 Ufo

Když v dubnu 2023 vydala pracovní skupina Pentagonu pro UAP první zprávu, badatelé v oblasti UFO vyjádřili rozčarování nad tím, že údajný údaj o tvaru hlášených anomálních plavidel byl zredigován. Když však bývalý ředitel AARO Sean Kirkpatrick později téhož roku předstoupil před kongresový výbor, přinesl zboží s sebou. Ukázal koláčový graf popisující různé tvary hlášených plavidel, přičemž značná většina z nich byla znázorněna jako "koule". Bylo uvedeno i mnoho dalších, méně často pozorovaných tvarů, včetně trojúhelníků, krychlí a dokonce i klasických talířů, popisovaných jako disky. Jeden tvar však chyběl. Nebyla zde žádná zmínka o UFO ve tvaru vejce.

O UFO tohoto tvaru v moderní době moc neslyšíte, ale nebylo tomu tak vždy. Byly doby, kdy byly takové zprávy zcela běžné. Pokud si v souborech Project Blue Book v Národním archivu vyhledáte slovní spojení "vejčitý tvar", vrátí se vám poměrně dost stránek výsledků, ale jsou téměř výhradně z 50. nebo počátku 60. let 20. století. K prvním, největším a nejrozšířenějším patřily zprávy z prvního listopadového týdne roku 1957. Začalo to v okolí města Levelland v Texasu 2. a 3. listopadu. Mnoho lidí hlásilo, že viděli podivně tvarované zářící objekty, které létaly v různých výškách a vzdálenostech. Příběhu se chopila média, počínaje novinami "Lubbock Morning Avalanche", a brzy se o něm začalo psát po celé zemi ve zpravodajských relacích. Událost se však neomezovala pouze na oblast Levellandu. Brzy byla pozorování hlášena po celém státě a dokonce i z lodí v Mexickém zálivu. Další zprávy přicházely až z Chicaga a dalších míst v západní polovině Spojených států.

Ne všichni svědci popisovali objekty jako "vejcovité", ale mnozí ano. A incidenty měly ještě něco společného. Často, když se k nim motoristé přiblížili příliš blízko, hlásili, že motory v jejich autech záhadně zhasly, podobně jako u nákladního auta Roye Nearyho ve filmu "Blízká setkání třetího druhu". Člověka napadá, jestli Steven Spielberg nedostal nápad právě z události v Levellandu. V rozhovorech byl citován, že některé koncepty ve filmu byly inspirovány prací J. Allena Hynka. (Dr. Hynek se v tomto příběhu objeví později.)

V následujících dnech byla zaznamenána další pozoruhodná pozorování a do amerického letectva začala přicházet hlášení. V kalifornském Sacramentu byl nahlášen objekt ve tvaru vejce a svědkovi se vypnul motor auta. Téměř totožné hlášení přišlo z El Pasa v Texasu, kde došlo k vypnutí motoru jiného automobilu. K hromadnému pozorování došlo v Orogrande v Novém Mexiku, kde šest až deset automobilů ztratilo výkon poté, co nad nimi proletěl "perleťově zbarvený objekt ve tvaru vejce". Jedním ze svědků byl námořní poddůstojník s desítkami let zkušeností. Stejnou noc, 4. listopadu, viděli tři policisté a hasič v Elmwood Parku ve státě Illinois nedaleko Chicaga obrovský, 70 metrů dlouhý zářící objekt ve tvaru vejce, který jako by si s nimi téměř hodinu "hrál". Před svítáním 5. listopadu kroužil oválný nebo vejčitý objekt nejméně půl hodiny kolem kutru pobřežní stráže u New Orleansu. Kromě vizuálního pozorování posádkou loď objekt zachytila na svém radaru po dobu 27 minut. Dvě vojenské hlídky ohlásily pozorování objektů ve tvaru vejce nad místem jaderného výbuchu Trinity. Toto pozorování převzal deník "New York Times".

Reakce letectva a kanceláří projektu Blue Book byla pravděpodobně předvídatelná pro každého, kdo v těchto dnech toto téma pozorně sleduje. Závěrečná složka Modré knihy, která nakonec shrnula mnoho z těchto pozorování, je obrovská, má více než osmdesát přiložených stran. Pro mnoho jednotlivých hlášení vzniklých v souvislosti s touto klapkou však byly vytvořeny i menší soubory. Tyto soubory jsou propojeny výše a jsou poučné z hlediska toho, jak se letectvo snažilo tyto incidenty vysvětlit a jak se zacházelo se svědky. Během dvou dnů po prvních událostech vydalo letectvo další oficiální zprávu pro tisk, v níž se uvádí, že deset let vyšetřování více než 5700 hlášení nepřineslo "žádné fyzické ani materiální důkazy, že by takové věci existovaly".

Pozorování v Sacramentu bylo ze zpravodajství o události v Levellandu odepsáno jako "masová hysterie", přičemž nebylo nabídnuto žádné vysvětlení, proč auto svědka zkolabovalo. Svědek z El Pasa byl odepsán jako "nespolehlivý", přestože pracoval jako agent americké pohraniční stráže. V případě hromadného pozorování v Orogrande v Texasu byl veterán námořnictva, který o něm informoval, podobně popsán jako "podezřelý" a potenciálně nespolehlivý svědek. Tvrdili, že jeho auto pravděpodobně prodělalo nenápadnou, běžnou mechanickou poruchu. Nebyla vyvinuta žádná snaha vysvětlit, jak je možné, že stejnou poruchu současně zaznamenalo až devět dalších vozů nebo jak se všechny po vzdálení objektu znovu rozjely.

Zprávy policistů v Illinois byly zpočátku odmítány jako "optické jevy". Podobně bylo mávnuto rukou i nad dalšími případy jako nad divokou zvěří. ATIC se snažil svalit vinu za tento obrovský shluk pozorování na cokoli možného. Obviňovali planety, hvězdy, chybné údaje, balóny a "nespolehlivé svědky". Obviňovali téměř všechno kromě bažinného plynu... cokoli, jen ne skutečně anomální událost. Dokonce uráželi pověst svědků, včetně příslušníků armády, policie a hasičů. Nakonec však byli nuceni přijít s ucelenějším vysvětlením, protože pozorování a svědků bylo prostě příliš mnoho. V závěrečné zprávě z Levellandu tedy uznali, že mnoho z těchto lidí pravděpodobně "něco" vidělo. Poté prohlásili, že po "podrobném zkoumání" dospěli k závěru, že "pozorování bylo způsobeno velmi vzácným jevem, kulovým bleskem".

Bylo to opravdu to nejlepší, s čím mohli přijít? Obviňovat média z toho, že o příbězích informují a vyvolávají "masovou hysterii", zjevně také nešlo. Lidé se na letectvo kvůli těmto událostem obraceli i po letech. V srpnu 1959 se na letectvo obrátil někdo z CUFORO (Civilian UFO Research Organization) s dotazem na několik těchto pozorování, stejně jako na některá další z počátku roku 1959. Major Lawrence Tacker mu odepsal a tvrdil, že o jednom z incidentů nikdy neslyšel, a pro ostatní nabízel prozaické vysvětlení.

V červnu 1965 se v rámci projektu Blue Book stále hovořilo o této vlně hlášení. J. Allen Hynek napsal majoru Hectoru Quintanillovi čtyřstránkový dopis, v němž popsal některé události a snažil se dospět k nějakému závěru. V závěru doporučil, aby se všechna podobná hlášení shromáždila a prostudovala jako celek. Hynek žádal, aby případ nebyl uzavřen, dokud se mu nepodaří najít a důkladněji vyslechnout některé svědky. Neexistuje žádný záznam, který by dokládal, že se mu to někdy podařilo, a spis byl nakonec uzavřen.

Většina těchto zpráv se všechny odehrály během necelých dvou týdnů. Poté se ztenčily stejně náhle, jako začaly. Čas od času se objevilo několik dalších, například jedno z Baltimoru ve státě Maryland v říjnu 1958. Zdálo se však, že výskyty "vaječných UFO" upadly v zapomnění. Ne každý spatřený objekt byl popsán úplně stejně, ale mnohé si byly příliš podobné na to, aby se dalo ignorovat to, co se zdálo být určitým vzorcem. Jednalo se o případ několika rychle se pohybujících plavidel, která pokryla celou zemi, nebo jich najednou přiletěla celá flotila? Nebo je možné, že použití tohoto výrazu bylo jen módním výstřelkem popisujícím něco, čemu jsme později přiřadili jiné jméno? To už se asi nikdy nedozvíme, ale pro fanoušky ufologie musel být listopad 1957 velmi vzrušující dobou.