Kdy skončí vozová krize Českých drah. Ptejte se náměstka z ČD Michala Krause

Depo ČD v Michli, hala se soustruhem slouží od roku 2018. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářDepo ČD v Michli, hala se soustruhem slouží od roku 2018. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Problémy s dodržováním plánovaného řazení dál trvají.

Na České dráhy se snáší týden co týden kritika cestujících i objednavatelů za nedodržování plánovaného řazení souprav, chybějící vozy nebo nasazení vozů s nižším než garantovaným komfortem. Proč Českým drahám chybějí vagóny, kdy se situace zlepší a jak se bude vyvíjet jejich opravárenství v dalších letech? Právě o tom bude nový díl podcastu Cesty Zdopravy.cz, do nějž přijal pozvání náměstek generálního ředitele Českých drah Michal Kraus. Ten je u státního dopravce odpovědný za servis. Ptát se Michala Krause můžete právě teď.

Do vedení Českých drah přišel Michal Kraus v září 2019. Před tím vedl více než 15 let Plzeňské městské dopravní podniky, tedy i v roce 2012, kdy získala plzeňská Škoda obří dvanáctimiliardovou zakázku na 29letou údržbu vozidel zdejšího dopravního podniku a stavbu nového depa MHD za 1,6 miliardy korun. Tehdy šlo o vůbec největší PPP projekt v České republice.

Situace s chybějícími vozy je u Českých drah na denním pořádku už mnoho měsíců. Že ČD dlouhodobě odstavují z provozu více vozů, než kolik se jich z údržby vrací zpět, potvrdil už loni na jaře firemnímu měsíčníku Železničář náměstek generálního ředitele a člen představenstva pro osobní dopravu Jiří Ješeta. Každý týden to podle něj znamenalo úbytek tří až pěti vozů. „S ohledem na platnost nové údržbové normy ECM vagóny po najetí určitého počtu kilometrů do pravidelných oprav prostě musíme odstavit, nemůžeme již dále navyšovat kilometrický proběh,“ řekl Ješeta.

Zpoždění podle něj neustále rostlo zejména kvůli dodacím lhůtám subdodavatelů, které opravnám zajišťovaly díly a jejich opravy a revize. „Celý segment opravárenství je tak aktuálně výrazně ochromený,“ dodal loni Ješeta a zmínil přitom, že samotným Českým drahám chybělo v opravárenství zhruba 200 lidí, což vedlo k prodlužování doby opravy i u tzv. lehké údržby, kterou si dráhy dělají samy.

České dráhy už nejednou upozorňovaly, že problém vzniká často u jejich externích opravců, kteří neplní termíny. Dráhy musejí do smluvních dílen přistavovat vozy podle smlouvy, zpět se však vracejí se zpožděním. Externí opravci se však zpravidla odvolávali na konflikt na Ukrajině a doznívající dopad pandemie covid-19 a jejich vliv na dostupnost klíčových dílů. Hlavně v situacích, kdy po nich ČD chtěly platit sankce za pozdní dodávky. Tématu jsme se věnovali loni v podcastu Cesty Zdopravy.cz s šéfem ŽOS Vrútky Michalem Verešem.

Jak se tedy za poslední rok situace změnila? Kdy budou ČD schopny plnit řazení všech svých vlaků podle plánu? Na kterých linkách jsou největší problémy? S jakými investicemi státní dopravce počítá v případě oprávárenství? Jak ovlivní kvalitu cestování odstavování elektrických jednotek CityElefant na instalaci ETCS? Není v některých případech pro ČD výhodnější zaplatit pokutu objednavateli za snížení komfortu, než plnit smlouvu? A jak chtějí ČD rozvíjet systém kompetenčních center údržby, kdy se stávají výhradním partnerem jednotlivých výrobců pro údržbu jejich typů vozidel v Česku?

Své otázky můžete klást Michalu Krausovi zde v diskusi až do pondělního večera.

Tagy České dráhy Doporučeno ECM nedodržování řazení podcast Cesty Zdopravy.cz vozová krize
201 komentářů