Adam Kout vzpomíná na své závodnické začátky.

Kariéra Adama Kouta pokračuje

Dnes nám na pár otázek před sezónou bude odpovídat jezdec, který má za sebou nejen závody rychlých motokár, formulí, ale také minulou sezónu ve stáji Janík Motorsport v Hyundai TCR. Jezdcem je Adam Kout.

Dobrý den Adame, jak vzpomínáte na své závodnické začátky, jezdil jste od malých motokár, nebo něco většího?

Dobrý den, Vláďo. No, už je to poměrně dlouhá doba. Úplně první závodní krůčky jsem dělal v nejmenších buggynách v autokrose v roce 1996. Ovšem hned následující rok jsem přešel do motokár, do kategorie Comer 80 na podvozku MS Kart, pod vedením skvělého motokáristy Lukáše Podobského, který v tu dobu pracoval v naší rodinné firmě.

Víme, že jste absolvoval závody v několika okruhových vozech, který Vám tak nějak nejlépe padl do ruky?

Tím, že jsem na okruzích začínal s monoposty, jsou mi pořád trochu bližší. Nicméně závody v tom současném voze, Hyundai Elantra N TCR si jízdu opravdu užívám.

Co jste říkal kdysi na projekt s formulemi Renault, ve kterých jste také závodil, proč myslíte že tento projekt pak nepokračoval?

Byl to velmi zajímavý seriál, respektive celá WS by Renault. Na závodní víkendy chodili desetitisíce diváků, startovní pole bylo velmi široké a vyrovnané a zejména dvoulitrová kategorie byla dostupná i pro jezdce, kteří postupovali z národních šampionátů nebo motokár.

 

Proč již projekt nepokračuje by měla být otázka spíše na automobilku, která ho pořádala. Nyní ale můžeme vidět rozvoj šampionátů Formule 4, kde je opět šance pro mladé jezdce z motokár, aby mohli sbírat zkušenosti na velkých okruzích s vyrovnanou technikou. Což ukazuje i náš domácí šampionát F4 CEZ, kde to letos vypadá na zdvojnásobení startovního pole.

Vaše kariéra obsahuje také velké úspěchy v závodech rychlých Superkartů, představte nám trochu tyto závody a vaše úspěchy v nich?

Jedná se o závody motokár na automobilových okruzích. V nejsilnější divizi 1, kde jsme startovali, se používá dvouválcový dvoutaktní motor o objemu 250 ccm s šestistupňovou převodovkou, se kterým motokára dosahuje rychlosti kolem 240 km/h. V této kategorii jsem v továrním týmu MS Kart Milana Šimáka strávil 10 závodních sezón v mistrovství Evropy, během nichž se nám podařilo získat jedno celkové třetí místo, třikrát titul vicemistra a dvakrát evropský titul. 

Jaký okruh nejlépe vyhovuje závodům rychlých motokár a proč ME Superkart už nejezdí?

Asi nejdůležitější je kvalitní rovný povrch okruhu, protože superkart, stejně jako normální motokára, nemá odpružení, a proto jsou všechny nerovnosti hodně cítit.

ME mělo nucenou pauzu v covidových letech a pak už se ho znovu bohužel nepodařilo nastartovat. Je to škoda, protože to byly velmi zajímavé závody a například ve Spojeném království jsou superkarty pořád velmi populární.

Vyhovují Vám více domácí okruhy před svými fanoušky, nebo raději závodíte na těch zahraničních?

Na domácích okruzích je vždy trochu více povinností mimo závodní vůz a je těžší se koncentrovat na samotné závody. Ale vždy se na ně moc těším, je velmi příjemné cítit podporu domácích fanoušků a pokud se podaří vybojovat dobrý výsledek je to o to lepší pocit.

 

Kterého závodu a s jakým vozidlem byste se chtěl ještě zúčastnit?

To je těžká otázka, na kterou nemám konkrétní odpověď. Určitě se ale nebojím žádné výzvy, pokud přijde.

Jak hodnotíte svou loňskou sezónu, kde jste závodil v týmu Janík Motorsport s Hyundai TCR?

Loňská se sezóna pro mě znamenala návrat na okruhy po tříleté pauze, a to v kategorii, se kterou jsem neměl zkušenosti. Měl jsem tedy trochu obavy, jestli budu konkurenceschopný. Ovšem hned při prvním závodním víkendu se ukázalo, že rychlost mám. Nakonec z toho bylo celkové třetí místo v hodnocení jezdců a společně s kolegy triumf v hodnocení týmů. Myslím, že jsem si skoro nemohl přát víc.

Bude i letos pokračovat spolupráce s Janík Motorsport v závodech TCR Eastern Europe?

Tým i já jsme byli s loňskou spoluprací velmi spokojeni a rovněž mám díky Josefu Křenkovi pokračující podporu v rámci projektu ESET Racestar, takže mám velkou radost, že budeme v tomto seriálu pokračovat a rád bych celkové umístění vylepšil.

Co byste rád vzkázal svým fanouškům před novou sezónou?

Přeju jim dobrou zábavu při sledování oblíbených závodů a doufám, že mě i celému týmu Janík Motorsport budou držet palce, abychom předvedli co nejlepší výkony.

 

Děkujeme za rozhovor a věříme, že nad motoristickými stránkami se nevidíme naposledy.

 

Vláďa Rožánek a Adam Kout