Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Rocker autoprůmyslu i defraudant. Stavitele ikony zničila drogová léčka

Geniální technik a markeťák, podvodník a frajírek John DeLorean nakonec na svou bohorovnost doplatil. Jeho život ani osud nejsou příkladné, přesto o něm stojí za to psát. Díky němu totiž vzniklo jedno z nejikoničtějších aut historie. DMC-12 z filmu Návrat do budoucnosti. Jeho příběh píše další díl seriálu Skandály automobilek.
Část 1/6

Bylo to auto snů. Bylo jedinečné – pyšnilo se karoserií z nerezové oceli bez laku a křídlovými dveřmi. Přesně, jak si ho mnozí pamatují z legendární komediální sci-fi série. Slavné se stalo už díky svému extravagantnímu, téměř bezchybnému vzhledu. Skutečnost však byla jiná. Auto bylo stejné jako jeho otec – nablýskané pozlátko, které uvnitř dokáže všechny pořádně potrápit.

Motor od Renaultu dodával výkon jen 130 koní. Auto bylo jednoduše slabé, nezářilo ani jízdními vlastnostmi. A stálo 25 tisíc dolarů. Což bylo třeba ve srovnání s nabušenou a povedenou Corvettou za 18 tisíc dolarů moc. Auto bylo na očích, znal ho každý, ale nikdo ho nechtěl. V letech 1981 až 1983 se v USA prodalo pouze 6 681 vozů DeLorean z odhadované produkce téměř 9 000 vozidel. To byl konec, finanční krach. Tak proč nezkusit kšeft s drogami?

Až na vrchol

Syn přistěhovalců John Zachary DeLorean se narodil 6. ledna 1925 a vyrostl v převážně dělnické čtvrti na východní straně Detroitu. Jeho otec Zachary pracoval ve slévárnách Fordu, ale správným vzorem mu nebyl, pro špatnou angličtinu a problémy s alkoholem neměl šanci na povýšení. Matka Kathryn, která dělala pro General Electric, držela domácnost pevnou rukou a před jeho otcem často i s malým Johnem utíkala k sestře do Los Angeles. Tam chlapec přičichl ke kalifornskému způsobu života, zahlédl svět celebrit a to bylo začátkem jeho konce. Ač to tedy ještě nemohl tušit.

Skandály automobilek

Získal magisterský titul v automobilovém inženýrství a později MBA na michigenské univerzitě. Automobilovou kariéru oficiálně zahájil v roce 1952, když se připojil k týmu výzkumu a vývoje v Packard Motor Car Company. Rychle si získal jméno a o čtyři roky později nastoupil do General Motors jako inženýr v divizi Pontiac. GM byla tehdy největší automobilkou na světě, ale Pontiac se potýkal s identitou značky – nedařilo se mu získat americkou mládež, tedy obrovskou spotřebitelskou sílu. Jednoduše dělal auta pro důchodce.

DeLorean chtěl nahradit obří houpavé káry sportovnějšími vozidly, tušil, že mladé zajímá víc rychlá jízda než pohodlí. V roce 1961 byl jmenován hlavním inženýrem divize a chopil se příležitosti: ohromný osmiválec s objemem 6,4 litru dal do auta střední velikosti. „Nesmysl!“ říkali mu. GM dokonce měl přísný předpis zakazující svým inženýrům montovat velké motory do menších aut, aby jela rychle. Ale DeLorean si prosadil svou a vzniklo auto s přebytkem výkonu a energie, stále však ovladatelné. Nazval ho Pontiac Tempest LeMans GTO. Bylo to první skutečné muscle car, vznikla nová kategorie automobilů.

Pontiac GTO (1974)

Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...