Test: Canyon Spectral CF 9, trefa do černého...

Autor: Dan Klimeš, kategorie: Test, vydáno: 27.3.2024

... v tomto případě je to trochu dvojsmyslné, protože námi testovaný Spectral je kompletně černý, matně černý, pouze GX kliky a části Transmission přehazovačky v šedé barvě tuto monotónnost rozbíjí. Tím ovšem nuda končí! A radost začíná. Navíc, pokud by se Vám nelíbila černá, můžete zvolit z varianty rámového trojúhelníku v lesklé zeleno-žluté. Byť ovšem černou matnou kvůli její komplikovanější údržbě nemám příliš v oblibě, naturelu toho biku sedla. Dokonale totiž maskovala jeho skvělé jízdní vlastnosti. Takový skrytý tichošlápek, který v klidu a míru dojede výraznější konkurenty a bez zaváhání je předjede a zmizí. Jako by naznačoval - mě už neuvidíš. Ale já jsem přesvědčený, že toto kolo ještě uvidíme. Protože toto kolo má spoustu plusů: 

  • povedná geometrie
  • skvělá odezva od šlápnutí
  • hmotnost
  • jistota držení směru na trailu
  • K.I.S.
  • vyladěné komponenty
  • karbonový rám
  • vnitřní úložný prostor
  • flip chip
  • montážní body

Ano, mínusy jsem našel taky, ale o těch se zmíním níže. 

Velikost M nebo L? 

Měřím 174 cm a vyfásl jsem velikost M. Nejspíš bych mohl mít i velikost L. Naopak Keli, který měří o dobrých 10-12 cm víc, se na tuto testovačku poskládal a prý by si ji dokázal představit i na dýl. Každopádně na moje centimetry je posez velmi příjemný. Stačí lehce zkorigovat posunutím sedla. Ve střední poloze mírně natažený více trailový, v krajní - nejblíže řídítkům, více vzpřímený do endura. Každopádně obě polohy jsou komfortní, nebolí z nich ruce, záda ani za krkem. Holt takové kolo, na kterém strávíte celý den úplně v poho.
To je dáno i tím, že odezva od šlapátek je ukázková. S velkou lehkostí (Canyon uvádí váhu 14,94 kg (naváženo 14,78 kg bez pedálů), vidla pod úhlem 64°, sedlová trubka 76,5°, reach 475 mm) vydupnete na začátek trailu. Osazený tlumič RockShox Super Deluxe Ultimate nabízí sice možnost uzamčení, ale nakonec jsem ho přestal využívat. Upřednostnil jsem pohodlí před možná mírným zrychlením. Přeci jen většina pěšin není po "zimě" a koních úplně vyšejpovaná. Pohupování je téměř neznatelné. Sag jsem nastavil +- 25 % (na 77 kg), což se s optimálně natlakovanými plášti ukázalo jako ideální na vše, co jsem jezdil. Možná některý dopad byl trochu tvrdší. Ale než jsem si to stihl uvědomit, už jsem byl dávno pryč.

Neskutečná jistota ve vedení směru

Toto kolo trailem chce letět, možná i lehce nad ním. Já z něj cítil neskutečnou jistotu ve vedení směru. Kam jsem ho poslal, tam jelo a nemělo tendence mne přesvědčovat, že jinde by to mohlo být lepší. 
Ono je to dáno i Keep It Stable - stabilizátorem řízení, který pomocí dvou pružin v horní rámové trubce vycentrovává moje řízení. Jsem mysl otevřená a tak překonávám svoji počáteční skepsi k této fičuře a snažím se vnímat její přínos. Bez zátěže se řídítka opravdu samy od sebe narovnají do přímého směru a drží ho. Na asfaltu v nich cítím lehký odpor, ale nic, na co bych si během pár vteřin nezvykl. V lese už to nevnímám vůbec. S nastavením na střední polohu jezdím čtyři dny. A je to fáákt dobrý. Ale co by to bylo za test, kdybych si s tím nepohrál. Nejdříve tedy nářadíčkem umístěným na spodní straně horní rámové trubky povoluji jezdce na opačné straně trubky. Kroutím ródlama doleva doprava a změna je cítit. A cítím ji i na trailu. Není to nepříjemné, jen je to jiné. Kde je to výraznější, tak při pomalých prudkých stoupacích pasážích. Nahoře přesouvám K.I.S. na opačnou stranu - na tu nejvíc utaženou, nejvíc aktivní. Rozdíl je razantní. Na toto si musím teda zvyknout. Ale opět to jde celkem rychle. I když toto je už na mne moc. Takže zpět do střední polohy. Možná časem přidám stupínek k aktivnějšímu nastavení. Za mne stabilizátor řízení není jen marketingová blbost.

Toho jsem si vůbec nevšiml...

Kolo zkoušel i fotograf Jara Sijka (důkazem jsou jízdní fotky). Jára jel s Kelim fotit a ten se ho ptá: 

Járo, co říkáš na KIS. 
Na co? 
Na stabilizaci řízení. 
Co to je? 
Věc, která ti srovnává a stabilizuje řízení.
(Ukazuje jak to funguje) 
Čoveče, toho jsem si vůbec nevšiml... 

Existuje lepší důkaz, že KIS neovlivňuje negativně jízdu?

Osazení v režii SRAMu

Pro komponenty u Canyonu sáhli do šuplíku Sram. A neudělali vůbec zle. Vpředu běhá Lyrik na 150 mm, vzadu již zmíněný Super Deluxe Ultimate tlumí 140 mm zdvihu, kliky GX, kola DT Swiss XM 1700 oháknutá do Maxxis Minion DHR II Exo, rychlost krotí Cody RSC, kokpit je z dílny samotného Canyonu a nese označení G5, o zařazené rychlosti se stará stále ještě nový SRAM Eagle Transmission.

Zde se zastavím u dvou nalezených mínusech. S páčkou řazení (AXS) jsem se nezkámošil. Velmi často jsem zařadil místo lehčího těžší. A v tomto případě za to nemohla mozková demence jezdce, ale jednoduše mi nesedla ergonomie. Já nenašel tu ideální pozici svého palce. Zkusil jsme přes apku prohození tlačítek, ale nic mi nebylo dobrý. Naštěstí existuje řešení v podobě výměny pouze těchto tlačítek. A přitom taková blbost, řekli bychom. Druhé mínus je mikro vůle mezi gripy a řídítky. Drobný pohyb, který byl nepříjemný. Na trailu jsem ho sice nevnímal, ale jinak ano. 

Do detailu vyladěný rám

Rám je celokarbon, lehký, pevný dost. Vyladěný do nejmenších detailů. Například dvojitý blatníček omezující padání bordelu mezi zadní stavbu a sedlovou trubku. Vše na sebe dokonale pasuje a navazuje. 40 mm dlouhý představec není výjimkou.

Na spodní straně horní rámové trubky je montážní bod pro nářadí a brašničku nebo držák duše, bombiček apod. Možná by se sem vešel i druhý malý bidon. Ale s tím se asi nepočítá, když jeden již je dole na rámu na dvířkách do úložného prostoru. Vyndat ho za jízdy jde jen s výrazným ohnutím. A vrátit ho zpět ve stejné situaci vyžaduje chvilku cviku a dobře protažená záda. 

Pod držákem se schovávají dvířka a pod nimi úložný prostor, který vám ale již Canyon zaplnil adaptérem na bombičku, samotnou bombičkou, montpákami a jednou rezervní duší. Při trošce snahy sem ještě schováte záchrannou tyčku, malou šustku a kdovícoještě. I s touto náloží je Spectral CF stále pocitově velmi lehké kolo. 

Víc do sjezdova? Není problém

Flip chip u středu zadního kola slouží ke změně úhlů o 0,5°. Vidlice si více lehne. Bike se chováním přiblíží více ke sjezďáku? No to asi tak úplně ne. Ale je výrazně obtížnější ho urvat ze svého směru nebo se poskládat do utažených vlásenek. Neměl jsem příležitost ho prohnat po nějaké vyloženě sjezdové trati, ale pár trailů jsem projel v obou setupech a rozdíl zde cítit je. Rád jsem se však vrátil k původnímu nastavení. 

Ještě jsme zapomněl zmínit sedlovku. Jasně že je teleskopická se zdvihem 170 mm. Na mne akorát. Její objímku jsem měl téměř dole. Funguje dobře. Samože by Spectralu více slušela bezdrátová, ale zde bychom možná narazili na délkový limit. 
Když už jsem u té kritiky, tak ještě jednu drobnou výtku mám k brzdám. Je pouze estetická, ale holt provedení brzdových pák Stealth je prostě hezčí. Tolik asi k popisu kola. Je čas jít jezdit.

Čistá radost

To kolo totiž dokáže vykouzlit úsměv na tváři už jen ve chvíli, kdy se rozhodnete, že ho jdete projet nebo se o něm jen bavíte. V lese je to čistá radost, ať jedete dolů nebo nahoru, ať již rubete trail nebo se jen loudáte. Je to skvělý univerzál. Lehké limity jsem našel v hodně utažených zatáčkách, kde nebyl prostor bika naklopit. Možná to není úplně ideál na enduro, ale já bych si ho na něj klidně vzal. 150 milimetrů vpředu a 140 vzadu je pro většinu z nás dostačující a pokud bychom náhodou dosáhli limitu, tak to kolo to zvládne. To mi věřte!

PS: Ještě jeden plusový bod dávám za cenu. 122 tisíc sice není málo, ale za toto kolo je to cena více než dobrá. Navíc jde rozložit i do měsíčních splátek. 

Ještě poznámka k velikosti: Spectrala si můžete vybrat ve verzi mullet (tudíž zadní kolo bude v tu chvíli mít 27,5 palce) nebo s oběma koly o průměru 29 palců.  Pouze velikost rámu XS má smolíka a musí zůstat u verze mullet. 

A ještě jedna věc, která mne na Canyon Spectral fakt baví, je jeho tichost. Kolo nevydává téměř žádné zvuky. Řetěz jen decentně cvrliká na rólnách a cvrk při volnoběhu téměř nevnímám. A nevnímají ho ani chodci.

Podobné články

Diskuze

  • anonymní uživatel Strejda 27.3.2024 - 7:21

    Opět se zeptám jako amatér. Dá se s tou korekcí řízení jet bez držení řidítek? Někde na rovině si potřebuješ upravit helmu, batoh, kapucu... Jestli se to nevrací, když to tělem jen trošku nakloníš při udržování rovnováhy? To by bylo jako by ti někdo stále sahal do řízení.

    • anonymní uživatel Dan (Dan (a) ....) 27.3.2024 - 8:06

      Jasně, že dá. K.I.S. v pohodě svoji váhou pretlačíš.

      • anonymní uživatel Strejda 27.3.2024 - 8:50

        ..díky... takže autonomní řízení ještě nehrozí UFF...;-)

  • anonymní uživatel Tom (Treeper (a) seznam.cz) 27.3.2024 - 8:49

    Nezaměnil nahodou autor článku Flip chip geometrie se změnou pruměru kola ? "Flip chip u středu zadního kola slouží ke změně úhlů o 0,5°." Flip chip pro změnu gometrie je pod tlumičem .....

    • profilová fotka Dan Klimeš 27.3.2024 - 9:06

      Autor to napsal jak jelito, takže se nedivím, že to zní zmatečně. Samozřejmě, že flipchip pro změnu geometrie je u tlumiče a ten druhý u osy zadního kola slouží pro změnu průměru kola. Za zmatky se omlouvám.

  • anonymní uživatel theedge (mukl-email.cz) 27.3.2024 - 17:51

    Má 174 a jezdí Reach 475 mm a pak píše že se mu to blbě skládá do utažených toček - no to se ani nedivím. A to v úvodu článku píše že by chtěl L které má Reach 500 mm.
    Tlumič nafoukal na 25% SAG ( Canyon doporučuje standardně 30% ), tak to má tvrdý. Jo nemusí to pak asi zamykat.
    Nevím co si o tom testu myslet. Jinak Spectral 29 na středoevropský trailování je samozřejmě super.

    • profilová fotka Keli 27.3.2024 000 21:14

      Btw. 174 cm a velikost M je úplně ok dle tabulek Canyonu. Hodnota Reach vytržená z kontextu ostatních geo hodnot a nastavení o ničem nevypovídá. Jo a doporučený sag pro CF9 je 27,5%.

      • anonymní uživatel theedge (mukl-email.cz) 27.3.2024 - 21:46

        Tak ono to zase tak vytržený z konetxtu není - to kolo je prostě celý hodně dlouhý. Tyhle čísla má naprostá vetšina výrobců v L velikosti. 475 Reach, 626 Toptube, 630 Stack ... Jako určitě to se 174 jezdit jde. Ale poznámka že by chtěl Lko s 500 mm Reach mne překvapila :-) Moc lidí této velikosti jezdit reach 500 jsem teda neviděl ( nikoho ).
        Ale jo, pokud s tím byl spokojenej ... proti gustu. Nelze se pak ale divit že to netočí.

        • anonymní uživatel Karel 28.3.2024 - 0:36

          Mám 190cm a to M pro mě vypadá akorát do místního lesíka

        • anonymní uživatel PTBack 28.3.2024 - 15:17

          A teď si představ, že jsou lidi (jako třeba já), který vůbec netušej, co znamená kterejkoliv z těch pojmů. Jediný co, tak sag. A rozdíl sag 20 nebo 30 procent sice je ale jako úplně hroznej.

          • anonymní uživatel Strejda 29.3.2024 - 16:27

            ... oceňuju tvoje upřímný přiznání a přidávám se k němu...rýč používám na zahrádce a to je max co o něm můžu říct...cyklistika, gastronomie a další dříve průhledné oblasti jsou dnes tak složitě komplikované, že prase aby se v tom vyznalo... ale asi je to v pořádku, to jen ty, já a jak to tady tak sleduju tak ještě druid Ádoš (nic ve zlým) jsme prostě už jen boomeři co jim ujel vlak :-)

          • anonymní uživatel PTBack 29.3.2024 - 22:50

            Hele něco na tom určitě bude.

      • anonymní uživatel Karel 29.3.2024 - 21:14

        Nechci blbě rejt ale prosím o vysvětlení jak jako je to vytížený z kontextu to kolo je prakticky stejně velký jak sender ve stejný velikosti , jako já jsem rád že se konečně dělají kola na který se vejdu ale taky potřebuju někdy zatočit nebo dát kolo do manuálu , jestli to takhle půjde dál nevejdou se kola na nosič na kouli páč budou přez oba pruhy

      • anonymní uživatel Roman 1.4.2024 - 11:32

        Tak to sorry, ale pokud je máš reach a stack v nějakém rozumném poměru, tak je to opravdu vypovídající. Pokud jezdíš techniku a mix, né jen bikeparkové dálnice, tak 475mm reach na 174cm mi teda nepřijde ok. Mám o 10cm více a 480mm je pro mě strop. Kolo s 485(spectral 125 v Lku) jsem naschvál zkracoval. Enduro vozím 475mm. Zkoušel jsem delší 490,500,510 se stejným stackem a představcem a jsem na tom natažený jak prase. Navíc lezeš rozvorem k 1300mm.

        • profilová fotka Keli 1.4.2024 000 13:43

          Natažený při jízdě v sedě? Pokud ano, pak hodně závisí na top tube, mnohem více než reach. Můžeš mít reach 500 a pokud máš hodně vzpřímenou sedlovou trubku, tak natažený nebudeš. Podívej se na to optikou výrobce, myslíš, že má schválně posunutou velikostní tabulku? Že něco nesedí jednotlivci neznamená, upřímně z pohledu výrobce nic neznamená.

          • anonymní uživatel Roman 2.4.2024 - 20:44

            Ne, ve stoje. Neboj vím jak horní rámová, sedlový úhel funguji. Kola celkem točím. Sorry, ale tabulka výrobce je bullshit.
            Jak to, že Santa Cruz, Transition,... Mají úplně jiné velikosti. Která značka udává co je správná velikost? Spousta značek naopak zase REACH začala zkracovat. A není to jen můj názor i lidi kolem mě dokonce i ti co si můžou jako sponzorování vybírat velikost si na 180cm neberou 500mm dosah.

          • profilová fotka Keli 3.4.2024 000 7:01

            Každá značka má svou filozofie a s ní i svou geometrii.
            Označit velikostní tabulku u nejprodávanějšího kola v portfolia jedné z největších značek na světě jako bullshit mi přijde poměrně odvážné tvrzení.

          • anonymní uživatel Gabosh 3.4.2024 - 8:54

            Ze zkušenosti v reálu okolo sebe:.... Bych to nenazývala přímo bullshit. Ale teprve nový Spectral má nyní reach velikost XS v cajku. Před tím to bylo strašně krátké kolo, ale velikostně mě vycházelo právě jen XS je pod 168 cm.... Tak stejně kamarádce dle tabulek vycházelo tutové Sko - má Mko, další vycházelo Mko vzala Lko...a všechny udělaly dobře, neskáčou, mají to na traily, delší pro ně lepší. Ale to byly loňské modely. Teď už je to opravdu docela dlouhé kolo, teď ty tabulky u Spectralu budou asi sedět :). Nenazývala bych to však filozofií, ale jasným marketingem...pořád inovace, aby se prodávalo... To samé byl Trek Remedy v Sku je akorát pro děti kolem 150 cm, strasně krátký reach, takové bmx full :) - přitom tabulky říkají 156-165. Takže pro mě jasné Remedy Mko při mých 158, dle tabulek však 165-176? Tabulkově Slash S 2022 se zdál být dlouhý a jak jsem na to teď sedla, byla jsem strašně překvapená, přišlo mi to pocitově kratší, asi i kvůli vysokému stack - tank. A vlastní ho holka, která má 152 cm a nevypadá to na ní extra velké v mulletu. Takže za mě tabulky jsou na ho*no, člověk si to kolo musí osahat a zkusit hlavně v terénu a sám pozná, co mu pocitově sedí dle stylu jízdy. Když bych nevěřila tabulkám, nemusela jsem se zbavovat Remedy v Sku....a rovnou tehdy koupila M ko.......Geometrie ti napoví, ale nikdy neřekne vše. Každý výrobce pořád inovuje, hýbe s čísly dolů, nahoru... (Teď mám Giant Trance při 158 cm (tabulkově 163-172) je mě pocitově akorát, jak do bikeparku tak i na skoky, menší si už nedokážu přestavit.)

    • anonymní uživatel Toňas (milera.petra (a) gmail.com) 28.3.2024 - 18:18

      A ve srovnání s novou Jeffsy?

  • anonymní uživatel kakatz (kaky (a) kak.cz) 27.3.2024 - 22:47

    Tenhle systém zadní stavby s dvěma krátkejma vahadlama, který nejsou spojený není dobrej > hrozně se to kroutí. To by měli standardně dodávat s kloubovejma ložiskama v okach tlumiče.

    • anonymní uživatel Kule 28.3.2024 - 12:56

      Obavam se, ze to je u Canyonu obecne ten uplne posledni problem :D

      • anonymní uživatel Reznis 28.3.2024 - 13:27

        A jaky jiny problemy jsou s Canyonem?

    • anonymní uživatel LD nka 9.4.2024 - 3:59

      Jezdi na nem Sam Pilgrim, myslis ze na tom bude jezdit nekdo takovej, kdyby se kroutilo?

      • anonymní uživatel Sim Palmgram 10.4.2024 - 12:35

        Pilgrim nepotřebuje ani všechny zuby, lítá jumplajny na kole s volantem, tak proč by mu mělo vadit, že dostane zadarmo kolo co se kroutí?

  • anonymní uživatel Luk K 28.3.2024 - 13:24

    Zdar, o tomhle kolu uvazuju, chtel bych univerzalni kolo. Jak na nejaky to skakani tak jizdu lesem, nebo vylet v prirode. Je to dobra volba? Mam 171 cm bez bot bude Mko v pohode? A jak je to s temi dvirky od uloznyho prostoru, jde na to namontovat Fidlock nebo jiny drzak?

    • anonymní uživatel VarX 28.3.2024 - 22:09

      Nedoufej, ze ti tady nekdo od nich poradi, to by se musel stat zazrak. :D

      • anonymní uživatel Ratt 5.4.2024 - 15:34

        Kolikrat jsem tady videl dotazy a nikdy nedostaly odpoved od redaktoru na dolekop, tak se nedivim, ze je nekdo negativni ohledne odpovedi. :D

        • anonymní uživatel PTBack 5.4.2024 - 21:57

          Já se zas teda kolikrát divím, komu všemu tady Keli odpovídá, kdo nenapíše ani "prosím". Dotaz typu: "hmotnost"?" A Keli odpoví. Já bych teda neodpovídal. Ale asi jsem ze starý školy a už to třeba mezi lidma chodí jinak.

    • profilová fotka Keli 29.3.2024 000 9:10

      Ano, je to dobrá volba. Velikost určitě vol podle návodu na webu Canyonu. Jiný košík na dvířka připevnit lze, u Fidlock si nejsem jistý, zda-li se pak budou dvířka snadno otevírat.

      • anonymní uživatel OZzark 9.4.2024 - 3:58

        Diky za odpoved taky o nem uvazuju.

    • profilová fotka Dan Klimeš 2.4.2024 - 15:23

      dobrá volba. velikost na tvoji výšku ok. fidlock nebude ani v nejmenším problém.

  • anonymní uživatel Risule (Kovanda.richard (a) gmail.com) 29.3.2024 - 19:50

    Toz kolo na traily slusne, 122k cenovka odpovida, ten ultimat vzduch vzadu na trejlove kolo asi cajk, Kissaka bych maximalne jen zkusil, cim min high tech chujovin na kole tim min stoji pak servis, ze...

  • anonymní uživatel PTBack 1.4.2024 - 10:22

    Zdar děcka, nevím kam to napsat ale už jste v Jedovnici skákali na opravený trojce ten novej přescesťák? Sedm metrů krásnýho poletu. Chytli to tam za pačesy.

    • anonymní uživatel Shu Lin (tyvogo (a) lepra.cz) 3.4.2024 - 9:11

      Tak ono to nikam jinam ani napsat nelze. Chtelo by to novou krev do zil dolekopu...jak jsem psal predtim dolekop ma totalne nevyuzity potencial :(

      • anonymní uživatel PTBack 3.4.2024 - 10:28

        Tak on to byl hlavně apríl :) Jsem se těšil, jak se někdo nachytá a nic :D
        Jo, to musej občas lidi, o kterejch je třeba článek, koukat, co všechno se pak rozebírá v diskuzi pod Ním :D

  • anonymní uživatel Roman 4.4.2024 - 12:11

    Výrobce změnil během sezóny filozofii, když z XL udělal Lko;)

Komentáře

Publikovat jako anonymní uživatel - přihlášení, registrace


Přepnout barvu pozadí