Mnohonárodní prapor na Slovensku cvičil hromadnou dopravní nehodu

Autor: kapitán Jakub Moravec

Autobus plný vojáků sjel z nezpevněné krajnice do rokle, když míjel protijedoucí vozidlo. Kolem 20 zraněných a limitovaný čas na ošetření. Pod tímto námětem se v pondělí 18. března rozběhla záchranná akce v rámci nacvičování aktivace MASCAL, který se vyhlašuje v případě vysokého počtu zraněných. Do cvičení se zapojili čeští, němečtí, slovinští, američtí příslušníci mnohonárodního uskupení a slovenští kolegové z IZS se zdravotnickým personálem a technikou. Na místě tak byli přítomni lékaři, záchranáři i absolventi odborných kurzů včetně TCCC (Tactical Combat Casualty Care).

„MASCAL (Mass Casualty Response Plan) je spuštěn v případě, když jsou na životě ohroženy více než tři osoby s těžkým zraněním, které nejsme schopni ošetřit v našich podmínkách. V takovém případě přivolaný zdravotník na místě nehody žádá o vyhlášení MASCAL, do kterého se ihned zapojuje integrovaný záchranný systém. Posléze jednáme podle našich nastavených standardních operačních postupů pro úkolové uskupení, protože MASCAL musí být vytvořený pro každou základnu v zahraniční operaci,“ komentuje řídící cvičení major M. B.

Od vyhlášení MASCAL mají zdravotnické jednotky mnohonárodního uskupení 15 minut na to, aby dorazily na místo nehody se zdravotnickým personálem a zahájily záchranné práce. Integrovaný záchranný systém Slovenska musí být na místě do 20 minut, aby mohly například hasičské jednotky zahájit společně se zdravotníky vyprošťování zaklíněných zraněných v autobusu.

Důkladné maskování zraněných vojáků, které doprovázel jejich nářek, vytvářelo téměř reálnou kulisu imitované tragické události. První zasahující zdravotník na místě zavoláním oznamoval svou pozici a zranění bez poruchy vědomí, kteří byli schopni sami odejít z místa nehody bez vážných zranění se na výzvu zdravotníka svépomocí odebírali z místa nehody na improvizované shromaždiště, kde jim byla po příjezdu záchranné služby IZS poskytnuta další zdravotní péče. Během několika minut byli na místě další vojenští záchranáři, kteří pokračovali v triáži, neboli třídění zraněných.

„Pokud si zasahující zdravotník takto vyselektuje osoby s lehčími poraněními, přivolaný lékař ROLE1 už ví, že se má věnovat vážnějším zraněním. Pacienty ve vážném stavu je nutné ošetřit na prvním místě, a následně zajistit převoz do místního zdravotnického zařízení (ROLE 1) nebo do civilních nemocnic hostitelské země poskytujících péči na úrovni ROLE2,“ popisuje český vojenský lékař M. T. Mezi těžká zranění patřila například otevřená zlomenina stehenní kosti s tepenným krvácením, oběhový kolaps s vnitřním krvácením nebo amputace dolní končetiny.

Cvičení bylo specifické tím, že nejen lékaři, záchranáři, ale i zranění byli různých národností, což znamenalo synchronizovat nejen vojenské postupy mezinárodního úkolového uskupení, ale též postupy s civilními záchrannými složkami zapojenými do cvičení. Na místo nehody byl povolán také posttraumatický tým (vojenský psycholog a kaplan), který zraněným poskytoval bezprostřední psychologickou pomoc. „Letošní MASCAL byl také odlišný od těch předešlých v tom, že cvičení neskončilo v místě nehody odvozem zraněných, ale pokračovalo dále na ROLI 1, tedy do vojenského zdravotnického zařízení praporního rozsahu, kde se uskutečnila retriáž s následným poskytnutím další zdravotní péče. Pro tento účel došlo k aktivaci lůžkové části a po ošetření odvozu zraněných do civilních nemocničních zařízení s vyšší úrovní poskytované zdravotní péče“ popsal major M. B.

Po zdravotnické části cvičení následovala logistická část spočívající ve vyproštění havarovaného autobusu z místa nehody. Do výcviku se tak zapojily mnohonárodnostní logistické jednotky úkolového uskupení na Slovensku. Do prací byl nasazen český vyprošťovací speciál AV-15 na podvozku Tatra a jeřáb AD-20 společně s německým přepravníkem nadrozměrné techniky Elefant. Na tento přepravník byl za asistence příslušníků HZZ Slovenska autobus naložen a posléze za doprovodu vojenské policie odvezen z místa nehody. Touto akcí bylo cvičení MASCAL 2024 ukončeno.