Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Anna Geislerová vede boj s temnotou ve filmu Smršť. Nový film Petera Bebjaka je drama o rozpadu vztahu a zároveň horor

Anna Geislerová a Tomáš Maštalír ve filmu Smršť. Foto: Michal Smrčok
Anna Geislerová a Tomáš Maštalír ve filmu Smršť. Foto: Michal Smrčok

Na začátku dubna do českých kin vstupuje slovensko-český thriller Smršť. Dílo režiséra Případů 1. oddělení nebo Devadesátek Petera Bebjaka je adaptací románu slovenského bestselleristy Jozefa Kariky. V thrillerovém příběhu z Tater ztvárnili hlavní role Anna Geislerová a Tomáš Maštalír.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Není snadné psát o hororových či mysteriózních filmech, aniž prozradíte pointu, ale v případě nejnovějšího slovensko-českého filmu Smršť to v konečném důsledku ani není až tak podstatné.

Ano, ve filmech tohoto druhu jde především o zábavu. Lidé se rádi v kině bojí a s hrůzou omezenou na stopáž filmu s chutí spolu s hrdiny vedou souboj s nadpřirozenými bytostmi. Ale Smršť je ve skutečnosti víc než jen mysteriózní thriller.

U děl tohoto druhu se kouzlo obvykle vypaří po odchodu z kina a druhý den si na ně ani nevzpomenete. Po novém filmu režiséra Petera Bebjaka si nejenže v duchu rekapitulujete celý příběh a pokoušíte se srovnat si v hlavě sled událostí, ale snažíte se také pochopit konání hlavních postav tohoto záhadného příběhu.

Bebjak a Karika

Smršť je druhý film režiséra Petera Bebjaka, ve kterém spojil síly s populárním spisovatelem Jozefem Karikou. V roce 2019 natočil horor Trhlina ‚ který se stal jedním z nejúspěšnějších slovenských filmů, i když v celkových hodnoceních diváků na portálu ČSFD se dostal sotva na 55 procent.

Mysteriózní příběh z pohoří Tribeč trpěl různými neduhy. Bebjak se v tomto žánru teprve hledal, ale způsob, jakým Trhlinu natočil, měl v sobě příslib do budoucna. Není proto náhoda, že se režisér k Jozefu Karikovi vrátil. A ve Smršti se mu podařilo vychytat několik nedostatků z předchozího filmu.

Nový příběh se točí kolem manželů Langových (Tomáš Maštalír a Anna Geislerová), kteří přijedou do tatranského sanatoria zachránit svůj upadající vztah. Na začátku vypadají jako každý druhý pár procházející manželskou krizí, postupně

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Film

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější