Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Armstrong Siddeley Lancaster, Hurricane a Typhoon (1946–1952): Sedan, kabriolet a kupé

Karel Haas
Diskuze (0)

Sedan Armstrong Siddeley Lancaster a od něj odvozený kabriolet Hurricane a kupé Typhoon poháněly řadové šestiválce s objemem 2 a později 2,3 litru. Byly to první poválečné vozy značky.

V roce 1919 došlo ke spojení firem Siddeley-Deasy a Armstrong Whitworth z Newcastlu, známého výrobce aut, lodí, lokomotiv a letadel. Vznikla tím společnost Armstrong Siddeley se sídlem v Coventry, často přezdívaným „britský Detroit“. Během své existence trvající 41 let vyrobil Armstrong Siddeley kolem třicítky modelů luxusních vozů a po mnoho let byl jedním z největších britských výrobců leteckých motorů.

Krátce po skončení druhé světové války v Evropě uvedl Armstrong Siddeley nový model, čtyřdveřový sedan 16 HP. V únoru 1946 se představil sedan Lancaster, nazvaný podle těžkého čtyřmotorového bombardéru Avro Lancaster. Od něj byly odvozeny čtyřmístný dvoudveřový kabriolet Hurricane a dvoudveřové kupé Typhoon. Názvy dostaly podle letadel vyráběných během války u firmy Hawker a proslavených v boji proti fašistům.

Všechny tři modely zpočátku poháněl řadový šestiválec převzatý z modelu 16 HP. Měl objem válců 1991 cm3 (vrtání x zdvih: 65 x 100 mm), rozvod OHV a kompresní poměr 7:1. S karburátorem Stromberg měl motor nejvyšší výkon 70 k (51,5 kW). V roce 1949 bylo vrtání zvětšeno z 65 na 70 mm, čímž objem vzrostl na 2309 cm3 a výkon na 76 koní (55 kW).

Společný pro tři uvedené modely byl rámový podvozek s nezávislým zavěšením předních kol s dvojitými příčnými závěsy a zkrutnými tyčemi. Vzadu měly tuhou nápravu s podélnými listovými péry. Bubnové brzdy Girling byly hydro-mechanicky ovládané (přední hydraulicky a zadní pomocí tyče a kabelu). Z převodovek byly na výběr čtyřrychlostní manuální převodovka nebo poloautomatická převodovka Wilson s předvolbou převodů (pre-selector).

Sedan Lancaster

Čtyřdveřový sedan Armstrong Siddeley Lancaster (foto) měl karoserii z ocelových a hliníkových plechů, upevněných na dřevěném rámu. Karoserie dodávala firma H. J. Mulliner z Birminghamu. Sedan měl rozvor náprav 2921 mm, rozchod kol 1372 vpředu a 1384 mm vzadu a vnější rozměry 4775 x 1727 x 1600 mm (délka x šířka x výška). Přední „sebevražedné“ dveře se otevíraly proti směru jízdy, zadní po směru jízdy. Vůz měl šest bočních oken, světlomety zapuštěné do předních blatníků a vysokou přední masku s vodorovným mřížováním. Otevírací střešní okno se dodávalo standardně.

Přední „sebevražedné“ dveře se otevíraly proti směru jízdy, zadní po směru jízdy. Přední „sebevražedné“ dveře se otevíraly proti směru jízdy, zadní po směru jízdy.

Sedan měl vpředu dělená sedadla a vzadu lavicové sedadlo s oddělenými opěradly a sklápěcí středovou opěrkou loktů. Jednoduchá palubní deska (foto) byla obložena dřevěnou dýhou a všechny ručkové přístroje byly umístěné před volantem. Před sedadlem spolujezdce byla uzavíratelná skříňka na drobnosti. Lancaster měl pohotovostní hmotnost 1380 kg a dosahoval maximální rychlost 128 km/h. Celkem bylo do roku 1952 postaveno 3597 vozů.

Jednoduchá palubní deska byla obložena dřevěnou dýhou a všechny ručkové přístroje byly umístěné před volantem. Jednoduchá palubní deska byla obložena dřevěnou dýhou a všechny ručkové přístroje byly umístěné před volantem.

Kabriolet Hurricane

Dvoudveřový čtyřmístný kabriolet Armstrong Siddeley Hurricane (foto) měl stejnou délku a šířku jako sedan Lancaster, byl jen o něco nižší (1549 mm). Motory (2,0 a 2,3 litru), převodovky a podvozek byly totožné se sedanem. Dveře měly závěsy vzadu, takže se otevíraly proti směru jízdy. Prolisy na bocích ve výši klik dveří naváděly ke dvojtónovému lakování karoserie. Důležitou změnou proti sedanu bylo otevírání víka zavazadlového prostoru směrem nahoru, což usnadňovalo přístup.

Dvoudveřový čtyřmístný kabriolet Armstrong Siddeley Hurricane. Dvoudveřový čtyřmístný kabriolet Armstrong Siddeley Hurricane.

Stahovací střecha kabrioletu Hurricane se dala zajistit ve třech polohách. Úplné natažení střechy až k přednímu oknu zajišťovalo, spolu s vysunutím oken dveří nahoru, plnou ochranu před rozmary počasí. Částečně stažená poloha chránila jen cestující na zadních sedadlech a úplné srolování střechy dělalo z auta pravý kabriolet. Celkem bylo vyrobeno 2606 kabrioletů Armstrong Siddeley Hurricane, do současnosti jich přežilo jen pár stovek.

Kupé Typhoon

Dvoudveřové čtyřmístné kupé Armstrong Siddeley Typhoon (foto) opět vycházelo ze sedanu Lancaster a znovu dostalo čestný název podle stíhacího letounu Hawker Typhoon z druhé světové války. U většiny motorů s objemem 2,0 a 2,3 litru byla použita hydraulická zdvihátka, ale ke konci výroby byla nahrazena za pevná. Typhoon měl látkou (nebo možná koženkou) potaženou střechu s tenkými sloupky B a větrací okénka v oknech dveří.

Dvoudveřové čtyřmístné kupé Armstrong Siddeley Typhoon opět vycházelo ze sedanu Lancaster. Dvoudveřové čtyřmístné kupé Armstrong Siddeley Typhoon opět vycházelo ze sedanu Lancaster.

Stejně jako ostatní modely Armstrong Siddeley měl Typhoon na přídi ve středu kapoty sošku sfingy. Sfinga byla také ve znaku automobilky spolu se zkratkou AS. V letech 1946 až 1949 vyrobil Armstrong Siddeley 1701 kusů kupé Typhoon, které při uvedení na britský trh stálo 1214 liber šterlinků. Celkem bylo vyrobeno 7905 vozů všech verzí. Nástupcem se stal šestiválcový model Whitley, vyráběný v letech 1949 až 1954.

Video se připravuje ...

Karel Haas
Diskuze (0)

Doporučujeme