Hlavní obsah
Cestování

Bílé zlaté Nagano

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Zenko-ji

Asi každý Čech se někdy setkal s heslem „zlaté Nagano“, neboť se v oblasti konaly ZOH 1998, odkud si naši odvezli legendární medaili. Jaké je ale Nagano a přilehlá prefektura mimo své sportovní image?

Článek

Jakožto hokejovou fanynku mě doslova nadchnul manželův návrh, abychom si během naší zimní návštěvy Japonska udělali v nabitém programu čas také na Nagano.

Dnes téměř čtyř set tisícové město původně vzniklo jako malá osada postavená kolem centrálního chrámu Zenko-ji. Nagano leží v objetí vysokých hor, které byly v době naší návštěvy pokryté slušnou vrstvou sněhu. V prefektuře totiž bývá často i pod nulou a bílá pokrývka se nevyhýbá ani ulicím města. Logicky. Kdyby se to nedělo, jen stěží by mohlo Nagano hostit Zimní olympijské hry v roce 1998, Zimní paralympijské hry v roce 1998 ani Zimní světové hry speciálních olympiád roku 2005.

Nagano

Do města jsme přijeli k večeru, nicméně to nás neodradilo od toho vyrazit do ulic. Byl zrovna únor a teploty se pohybovaly okolo nuly, proto jsme se museli pořádně obléknout. Zamířili jsme na hlavní třídu Chuo-dori vedoucí k chrámu Zenko-ji. Cestou jsme se mohli kochat výhledy na okolní horstvo i na jemně zasněžené střechy okolních domků.

Když už jsme mrzli na maximum, objevil se pro Japonsko typický automat s nápoji. Zatímco v létě nabízí chlazené pití všeho druhu (zelený čaj, kávu, limonády, džusy, vodu), pak v zimě se proměňuje v obchodníka s horkými dobrotami (kakao, káva, čaj, limonáda s vitaminem C). Takové automaty jsou v Japonskou doslova na každém rohu a my jsme je využívali hojně.

Nagano

Chuo-dori ústí u centrálního naganského chrámu Zenko-ji. Vstup na jeho hlavní nádvoří tvoří mohutná dřevěná brána, u níž dlí patron místa nazývaný Nio. Přiznávám, že z něj šel trochu strach. Možná proto lidé u jeho sochy jako dar zavěšují tzv. waraji (slaměné sandály). Ty se dříve v zemi běžně nosily (průměrný farmář jich spotřeboval 100 za rok).

Nedaleko chrámu se nachází kadidelnice. U ní se ráno konají obřady a návštěvníci se snaží zachytit co nejvíce kouře svým tělem, aby jim přinesl zdraví a blahobyt.

Nagano

Pro zájemce je tu možnost zavěsit přáníčko.

Stařičká paní na fotce venčí svého pejska poblíž sochy ochránce nebeského království (Rokujizo).

Nagano

Po opuštění prostor Zenko-ji jsme ještě chvíli bloumali Naganem.

Až nám nakonec vyhládlo.

Nagano

Objednali jsme si několik chodů a mezi nimi nesměly chybět tzv. edamame - mladé zelené fazolky ještě nedozrálých sójových bobů. Ty se nejčastěji podávají teplé a mírně solené. Mňamka.

Edamame

Dalším z mnoha chodů potom bylo takoyaki aneb malé kousky vařené chobotnice usmažené v těstíčku ve tvaru kuliček. Navrchu je také typická omáčka, jarní cibulka, japonská majolka a létající rybičky (sušené plátky tuňáka, které při položení na horké jídlo de facto létají).

takoyaki

suši

Co by to bylo za večeři bez suši? Tady konkrétně máme sašimi (plátky syrové ryby bez rýže).

Chodů bylo dost

Další den jsme vyrazili po prefektuře objevovat půvaby jednoho ze čtyř národních pokladů - hradu Macumoto.

Nagano

Hrad se nachází ve stejnojmenném městě. Pochází z 16. století, přičemž až do 19. století byl obýván. Původně měl být zdemolován, ale místní se postavili proti. Jsem přesvědčená, že udělali dobře, protože to byl asi vůbec nejkrásnější japonský hrad, jaký jsem viděla. Nevyrovnal se mu ani ten osacký, ani hrad Himeji (o nich snad příště).

Macumoto

Hrad je obklopen jezerem a vede k němu také typický červený most. Mohli jsme pozorovat i labutě.

Prošli jsme si také město. Zazvonila jsem si pro štěstí u jednoho z tamních chrámů.

Macumoto

Japonci prostě mají rádi zvířátka.

Lidé z Macumota jsou na svoji památku náležitě hrdí. Maketa hradu byla vidět už na nádraží.

Macumoto

Na nádraží v Japonsku bývá také leccos k vidění…

Vlak

Následující den jsme pak vyrazili za nejseverněji žijícími opicemi světa -makaky červenolícími. Jeli jsme za nimi autobusem do oblasti Džidokudani aneb do Pekelných zřídel. Sněžných opic tam žije něco kolem dvou set a proslavily se tím, že se rády koupou v horkých pramenech.

Opice

Japonské toalety jsou kapitola sama pro sebe. Bývá na nich kouzelné prkénko fungující jako bidet, které je v horských oblastech dokonce vyhřívané…samozřejmě musíte mít trochu štěstí, protože stejně tak můžete na ostrovech narazit na WC v podobě díry v zemi. Já jsem vždycky štěstí měla.

Opice

Teploty v oblasti klesají i k 20 stupňům pod nulou. Opice to ale díky husté srsti vydrží. Dokonce se dokáží brodit až metrovou vrstvou sněhu. Když je nejhůř, vykoupou se v horkých pramenech, které ohřívá nedaleká sopka.

Opice

Kromě turistů prý na opice narážejí i lyžaři. V prefektuře je totiž celá řada lyžařských středisek. Četla jsem, že na opice v běžeckých stopách naráželi i sportovci během olympiád.

opice

Od naší návštěvy si tak Nagano už dovedu spojit kromě hokeje i s mnohým dalším a kromě zlaté především i s bílou.

Anketa

Spojili jste si s Naganem někdy něco jiného než hokejové vítězství?
Ne. S Naganem mám spojený jen hokej.
100 %
Ano. Znám i jiné věci o Naganu.
0 %
Nespojil jsem si s ním ani hokej.
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovali 3 čtenáři.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz