Náměstek Houška: Kraje splnily roli při oživování jindřichohradecké úzkokolejky

Krajský výběr nového dopravce pro úzkokolejnou dráhu skončil překvapením. V jižních Čechách i na Vysočině vyhrál Gepard Express, i když reorganizační plán věřitele Jana Kysely počítal s poraženým v krajském výběru firmou good thing jako dopravcem. Náměstek hejtmana Vysočiny Miroslav Houška popsal proces výběru dopravce na přelomu března a dubna 2024.

Jihočeský kraj i Vysočina vybíraly dopravce poměrně „na rychlo“. Jaké s tím byly starosti?

Miroslav Houška, náměstek pro dopravu Kraj Vysočina (KDU-ČSL): „Byli jsme si vědomi toho, že musíme vybrat dopravce rychle, letní turistická sezóna se rychle přibližuje a pakliže se má jezdit, muselo rozhodnutí přijít rychle. Už v roce 2021 jsme deklarovali zájem o turistický režim provozování dráhy, pokud trať nebude provozována v režimu základní dopravní obslužnosti. Toto rozhodnutí radních kraje Vysočina platí už od roku 2021. Teď nastal okamžik, kdy jsme naše rozhodnutí posunuli do realizace. Rozhodli jsme zveřejnit Informační povinnost objednatele, což je odborný teminus technicus. S Jihočeským krajem jsme se domluvili, že Kraj Vysočina objedná celou trať 228 (J. Hradec – Obrataň) a Jihočechům přeúčtujeme jejich část po jejich území. To není nic neobvyklého, takto postupujeme i v jiných případech.“

Nicméně jste byli pod časovým tlakem, informační povinnost znamená šedesát dnů čekání, než může být smlouva podepsána. Dopravci měli čas v jednotkách dnů, normálně proces výběru trvá měsíce, teď trval jen týdny…

Miroslav Houška: „Už asi dva roky jsme věděli o zájmu dvou dopravců: Jindřichohradeckých místních drah a Gepard Express na základě Předběžných tržních konzultací. Zájem Gepard Express projevoval dlouhodobý zájem, který jsme měli v povědomí. Proto jsme museli oslovit oba dva dopravce. Dřív než mohli zpracovat nabídku, museli jsme s Jihočeským krajem sladit krajské zájmy na provozování úzkokolejky. Sladili jsme představy na čtyři páry vlaků v letní sezóně denně zhruba do konce října. Od Velikonoc do června ve víkendovém režimu.“

Výběr dopravce oba kraje zvládli v rekordně krátkém čase několika dnů?

Miroslav Houška: „To nebylo vlastně nic náročného. Jednalo se o porovnání dvou čísel a to ceny za vlakokilometr.“

Můžete říci, jak se lišily obě nabídky?

Miroslav Houška: „Vítězná nabídka Gepard Express bude i zveřeněna, šlo o sto padesát sedm korun za vlakokilometr. Druhá nabídka byla zhruba o čtvrtinu vyšší. Nabídky byly podobné.“

S jakými vagóny se bude jezdit?

Miroslav Houška:“ To zatím nemohu říci. Je to věcí dopravce, který by měl nasadit takové vozy, aby zaujaly cestující. Neumím si představit, že by vozidla zvané „ponorky“ cestující zaujaly. Vozy na úzkokolejné dráze by měly zaujmout cestující. Myslím, že se Gepard Express domluví na pronájmu vozidel od Jindřichohradeckých místních drah a použije stávající vozy. Pořád si myslím, že vozidla i koleje se dají používat jako nejefektivnější cesta. Pokud si budete chtít koupit nové soupravy, tak je to ekonomický náklad, s nákupem vozů a jejich dopravu na úzkokolejku.“

Měli dopravci na oba kraje zvláštní požadavky?

Miroslav Houška:“Neřekl bych. V Jindříchově Hradci proběhla v polovině března úvodní seznamovací schůzka obou krajů s dopravci, kde jsme si řekli, jak provedeme proces výběru.“

Čím chtějí dopravci zaujmout?

Miroslav Houška: „Obě nabídky byly adekvátní. Jedna nabídka byla spíše orientována na přírodu, druhá byla spíše marketingová.“

Měli na krajské rozhodování vliv starostové na úzkokolejce a jejich přání?

Miroslav Houška:“Ne. Šlo o ekonomické porovnání v podstatě dvou čísel a to ceny za vlakokilometr. Vybrali jsme levnější nabídku.“

Váš pohled na oživování letní sezóny jindřichohradecké úzkokolejky po dokončení výběru dopravce?

Miroslav Houška:“Pořád sdílím optimismus, že se vyjede. V polovině června podepíšeme smlouvu s dopravcem, ale stále chybí dokument Drážního úřadu o bezpečnosti dráhy, že se může po trati jezdit. Stát musí říci, že je trať provozuschopná. A dopravce musí doložit, že má provozuschopné vlakové soupravy. To jsou nepřekročitelné podmínky, co musí být splněny.“

Co teď po dokončení výběru dopravce bude nejdůležitější?

Miroslav Houška:“Nalákat lidi jako cestující, aby se znovu svezli úzkokolejkou.“

Co vzkázat věřitelům? Zapojit obce do reorganizace podle plánu věřitele Kysely nebo poslat úzkokolejku do úpadku?

Miroslav Houška:“Kraj Vysočina není mezi věřiteli, tak těžko mohu ovlivnit přání a uvažování věřitelů. Je to vůle věřitelů, dali zelenou plánu věřitelů, kteří rozhodnou na konci května. Nepouštíme se do úvah o co je lepší pro budoucnost úzkokolejné dráhy, uzavřeme smlovu s dopravcem, který splní naše požadavky.“

Odpovědět

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Grafickou podobu zajistil WebRex s.r.o.
 
Výroba www stránek a eshopů