Čína je schopna je postavit za třetinu času potřebného v jiných zemích a se zlomkovými náklady


Když  už  dnes  nastolil na Kose  Christian  téma  Čína a  čínská  expanze, tak jsem s e rozhodl  přidat  k tématu pozoruhodný, respektive, z pohledu Evropana  spíše  děsivý  text  o realizačních schopnostech čínské  ekonomiky…Našel jsem jej na  finačním webu  Kurzy.cz a  pochází  od  šéfanalytika  České spořitelny Davida  Navrátila.

Jmenuje  se

Čína je schopna je postavit za třetinu času potřebného v jiných zemích a se zlomkovými náklady

Čína je schopna je postavit za třetinu času potřebného v jiných zemích. Co? Továrnu na elektromobily. Alespoň podle dat Goldman Sachs. Tím to ale nekončí. Továrna na baterie bude stát v USA o 80 % více než v Číně.

Přesto USA masivně investují do výroby a vývoje baterií, protože ví, že tohle musí dohnat. Podle odhadů se USA podaří díky investicím získat alespoň soběstačnost ve výrobě baterií. Ale v produkce lithia zdaleka ne.

Financial Times ukazuje další příklady, jak čínské firmy zabývajících se čistými technologiemi představuje obrovskou konkurenční hrozbu pro západní výrobní odvětví, včetně starších výrobců automobilů a energetických gigantů.

Co říkají čísla? Čína má například 80 % ze všech fází výroby solárních panelů a 60 % větrných turbín a baterií pro elektromobily. V případě některých materiálů používaných v bateriích a specializovanějších výrobcích se podíl Číny na trhu blíží 100 %.

Čína je hlavním producentem alespoň jedné fáze dodavatelského řetězce 35 z 54 nerostných surovin, které jsou pro USA považovány za kritické. Například galium. Ten USA využívají ve vojenství, včetně protiraketové obrany nové generace a radarových systémů. Čína je přitom odpovědná za 98% světových dodávek. Nebo grafit. Ten se používá v anodách v lithiumiontové baterii. Čína má podíl na zpracování 70 %.

K ovládnutí důležitých částí dodavatelských řetězců ještě přidejme, že čínská vláda investovala v letech 2009- 2021 do sektoru elektromobilů 125 mld. USD.

Jako utekla nám Čína hodně. Co dělat? Investice, geopolitika, podpora inovací, vzdělávání, start-upů, jasné priority vlády, které podpoří.

A ještě jeden pohled na Čínu. Šéf Mercedes-Benz, Ola Källenius, vyzval Brusel, aby snížil cla na elektromobily dovážené z Číny. Paradoxně v době, kdy Evropská komise zvažuje zvýšení dovozních cel. Důvod pro snížení cel? Říká, že větší konkurence z Číny by evropské automobilky dotlačila inovovat a vyrábět lepší, levnější auta. Volání po konkurenci je v zásadě správně.

Někdy je potřeba ale sledovat peníze. Zvýšení cel v EU pravděpodobně vyvolá protiopatření ze strany Číny. No, a to se nebude líbit právě například Mercedes-Benz, který prodává v Číně více třetinu svých aut. Volkswagen 40%. Čínské automobilky Geely a SAIC, které ovládá čínský stát, vlastní pětinu akcií společnosti Mercedes-Benz.

Mimochodem, v současné době podléhají čínské elektromobily při dovozu do EU 10% clu. Evropské automobilky platí při vývozu do Číny 15 procent. Proto se taky většina německých modelů prodávaných v Číně vyrábí přímo v Číně.

ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

Tolik  David  Navrátil…. Mne z toho, co napsal  doopravdy  mrazí!  Tak  podle něj  Číňané postaví moderní  průrmyslovou kapacitu  za  1/3  doby  co  my  na kolektivním Západě  a vedle  toho  stejná  americká  fabrika  bude  o  80%  dražší….

Můžete  si myslet  o USA  a kolektivním Západě  co chcete,  ale  tohle  je  čirá  hrůza  pro nás  všechny. Opakuji – pro nás  všechny! Jak chceme  asi tak konkurovat  asijskému obrovi,  když  on  staví  rychlejia  daleko levněji?  Výslednicí těchto dvou zdrcujících  faktů  logicky  musí  být  obrovská  konkurenční  výhoda  Asijců  oproti  svým  konkurentům  ze  západních zemí, pokud  jde  o stejné  výrobky. Číňané začnou vyrábět  dříve  a  především  do cenové kalkulace výrobku  započítají daleko nižší  počáteční  investici!

Co s  tím  udělá kolektivní  Západ a především Brusel?  Vyhodí  cla  na  čínské  zboží!!!!  Má ty svatá prostoto!  To jen  zdraží  zboží na našem trhu, což  znamená ,  že  si ho pořídíme  méně  a to včetně  dalších investic. Takže  opět a opět  budeme  ekonomicky  zaostávat. Je  to nepřekročitelný začarovaný  kruh. Na  druhé  straně  – my  řešíme  green  deal!!!  To to Číně  natřeme!  Když  si  tím prodražujeme  zásadním způsobem energie. Takže  průmysl  z Evropy  utíká!  Takže  další  antičínská  cla!

No  ale  hlavně  ten green  deal a boj proti  selskému rozumu!

O  tomhle je  dnešní Kosa.

Příspěvek byl publikován v rubrice Hodina vlka se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.