Když už dnes nastolil na Kose Christian téma Čína a čínská expanze, tak jsem s e rozhodl přidat k tématu pozoruhodný, respektive, z pohledu Evropana spíše děsivý text o realizačních schopnostech čínské ekonomiky…Našel jsem jej na finačním webu Kurzy.cz a pochází od šéfanalytika České spořitelny Davida Navrátila.
Jmenuje se
Čína je schopna je postavit za třetinu času potřebného v jiných zemích a se zlomkovými náklady
Čína je schopna je postavit za třetinu času potřebného v jiných zemích. Co? Továrnu na elektromobily. Alespoň podle dat Goldman Sachs. Tím to ale nekončí. Továrna na baterie bude stát v USA o 80 % více než v Číně.
Přesto USA masivně investují do výroby a vývoje baterií, protože ví, že tohle musí dohnat. Podle odhadů se USA podaří díky investicím získat alespoň soběstačnost ve výrobě baterií. Ale v produkce lithia zdaleka ne.
Financial Times ukazuje další příklady, jak čínské firmy zabývajících se čistými technologiemi představuje obrovskou konkurenční hrozbu pro západní výrobní odvětví, včetně starších výrobců automobilů a energetických gigantů.
Co říkají čísla? Čína má například 80 % ze všech fází výroby solárních panelů a 60 % větrných turbín a baterií pro elektromobily. V případě některých materiálů používaných v bateriích a specializovanějších výrobcích se podíl Číny na trhu blíží 100 %.
Čína je hlavním producentem alespoň jedné fáze dodavatelského řetězce 35 z 54 nerostných surovin, které jsou pro USA považovány za kritické. Například galium. Ten USA využívají ve vojenství, včetně protiraketové obrany nové generace a radarových systémů. Čína je přitom odpovědná za 98% světových dodávek. Nebo grafit. Ten se používá v anodách v lithiumiontové baterii. Čína má podíl na zpracování 70 %.
K ovládnutí důležitých částí dodavatelských řetězců ještě přidejme, že čínská vláda investovala v letech 2009- 2021 do sektoru elektromobilů 125 mld. USD.
Jako utekla nám Čína hodně. Co dělat? Investice, geopolitika, podpora inovací, vzdělávání, start-upů, jasné priority vlády, které podpoří.
A ještě jeden pohled na Čínu. Šéf Mercedes-Benz, Ola Källenius, vyzval Brusel, aby snížil cla na elektromobily dovážené z Číny. Paradoxně v době, kdy Evropská komise zvažuje zvýšení dovozních cel. Důvod pro snížení cel? Říká, že větší konkurence z Číny by evropské automobilky dotlačila inovovat a vyrábět lepší, levnější auta. Volání po konkurenci je v zásadě správně.
Někdy je potřeba ale sledovat peníze. Zvýšení cel v EU pravděpodobně vyvolá protiopatření ze strany Číny. No, a to se nebude líbit právě například Mercedes-Benz, který prodává v Číně více třetinu svých aut. Volkswagen 40%. Čínské automobilky Geely a SAIC, které ovládá čínský stát, vlastní pětinu akcií společnosti Mercedes-Benz.
Mimochodem, v současné době podléhají čínské elektromobily při dovozu do EU 10% clu. Evropské automobilky platí při vývozu do Číny 15 procent. Proto se taky většina německých modelů prodávaných v Číně vyrábí přímo v Číně.
ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo
Tolik David Navrátil…. Mne z toho, co napsal doopravdy mrazí! Tak podle něj Číňané postaví moderní průrmyslovou kapacitu za 1/3 doby co my na kolektivním Západě a vedle toho stejná americká fabrika bude o 80% dražší….
Můžete si myslet o USA a kolektivním Západě co chcete, ale tohle je čirá hrůza pro nás všechny. Opakuji – pro nás všechny! Jak chceme asi tak konkurovat asijskému obrovi, když on staví rychlejia daleko levněji? Výslednicí těchto dvou zdrcujících faktů logicky musí být obrovská konkurenční výhoda Asijců oproti svým konkurentům ze západních zemí, pokud jde o stejné výrobky. Číňané začnou vyrábět dříve a především do cenové kalkulace výrobku započítají daleko nižší počáteční investici!
Co s tím udělá kolektivní Západ a především Brusel? Vyhodí cla na čínské zboží!!!! Má ty svatá prostoto! To jen zdraží zboží na našem trhu, což znamená , že si ho pořídíme méně a to včetně dalších investic. Takže opět a opět budeme ekonomicky zaostávat. Je to nepřekročitelný začarovaný kruh. Na druhé straně – my řešíme green deal!!! To to Číně natřeme! Když si tím prodražujeme zásadním způsobem energie. Takže průmysl z Evropy utíká! Takže další antičínská cla!
No ale hlavně ten green deal a boj proti selskému rozumu!
O tomhle je dnešní Kosa.