Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Český veterán s řadovým osmiválcem na prodej

Řadové zážehové osmiválcové automobilní motory jsou nejkultivovanější, s nejlépe vyváženým chodem motoru. Svou kultivovaností chodu předčí veškeré osmiválce do V, ba i klasické řadová šestiválce. Vzpomínám na jednu historku, když přišli filmaři natáčet Minervu AL s řadovým osmiválcem.

Motor na volnoběh nejen že nebyl slyšet, jeho chod prozrazoval jen svist vrtule před chladičem a pětikoruna postavená hranou na víko motoru se ani nehnula. Tak byl motor vyvážený. Proč se již nepoužívají? Osmiválec je velmi složité vyrobit. Mnohokrát zalomený klikový hřídel, složitý odlitek bloku a hlavy válců. Ale hlavně je hodně dlouhý, a to se do dnešních automobilů již nehodí. Vzpomínám, že jsme potřebovali ohřát v peci, z důvodů odstranění vnitřního pnutí, hlavu z automobilu Duesenberg a velmi složitě jsme sháněli pec. kam by se hlava dlouhá 120 centimetrů vešla... Takže tyto skvělé motory, které naleznete již jen ve veteránech, se nahrazují šesti či osmiválci do V. A vlastně již ani to ne. Nejběžnější jsou tří, maximálně čtyřválce.... Výroba řadových osmiválců používaných v automobilech skončila více méně koncem padesátých let. A tak se podívejme trochu do historie.


Řadové osmiválcové motory se začaly vyrábět ve dvacátých až třicátých letech minulého století. Mezi klasické výrobce patřila v USA například firma Packard, Duesenberg, v Evropě pak Bugatti, Mercedes Benz, Minerva, Alfa|Romeo. Vyrobit řadový osmiválec nebylo až tak jednoduché a vyžadovalo velmi vyspělou strojní výrobu. Jak na odlití bloku motoru, hlavy motoru, a hlavně výkovku dlouhého klikového hřídele. Proto se řadové osmiválce používaly pouze do drahých luxusních automobilů, nebo speciálních závodních strojů. Jako příklad si uveďme Packard Eight, Duesenberg SJ, Bugatti Royal, Mercedes Benz 540, Minerva AL, ze závodních strojů například Bugatti 35 nebo Alfa Romeo 8 C. Mercedes Benz.


A jak to bylo u nás v Československu? Také u nás se dařilo těm nejvyspělejším automobilkám vyrábět velmi kvalitní a výkonné řadové osmiválce. Zmíním například Škodu 860. Tento automobil byl se svým řadovým osmiválcem považován za velmi luxusní automobil, začal se vyrábět v roce 1929 a bylo jich vyrobeno kolem padesáti kusů. Ale předtím, již v roce 1927, začala osmiválce vyrábět pražská Pragovka.

Typové označení Praga Grand s velkou osmičkou na chladiči dávala na vědomí, jaký motor se pod dlouhou kapotou skrývá. Granda byla považována za největší luxus, který jste si mohli v tehdejším Československu dovolit. Byly jich vyrobeny necelé tři stovky. Také jejich cena nebyla malá. Stály od 120 do 140 tisíc Kčs. A takový rodinný domek na okraji Prahy v té době konkrétně v Krči, stál okolo 35 tisíc Kčs. Ale bych byl ale objektivní. Vyráběly se i luxusnější a dražší vozy, například Tatra 80, nebo Walter Royal. Automobilů Tatra bylo vyrobeno asi dvacet jedna a Walter jen tři. Tyto automobily požívaly dvanáctiválce do V. Bylo to období světové krize, a tak luxusní vozidla nešla moc na odbyt. Tím byl počin Pragovky o to zajímavější a úspěšnější.


Bohužel se těchto úžasných automobilů mnoho nedochovalo. Tatry 80 jsou asi čtyři, Waltr jeden a Praga? Těch je možná trochu více, ale vím jen o pěti.
A tak je vždy velkým svátkem, když se některý z majitelů rozhodne vozidlo prodat. A jelikož se jedná o velmi vzácný "kousek" tak se prodej neprovádí veřejně. Na Bazoší ani jiném serveru jej prostě nenajdete. Ale možná o jednom vím...


Mirek Kotlařík 26.2.2024
www.veterantrade.cz

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar