Udržitelnost je už nějakou dobu skloňována v mnoha odvětvích a retailové prostředí není výjimkou. Už jsme zaznamenali udržitelné prodejny, které jsou postavené ze dřeva a integrují do sebe mnoho moderních technologií, které pomáhají šetřit energii, zlepšovat vzduch, udržovat produkty čerstvé a vytvářet příjemnější prostředí, a to jak pro pracovníky, tak pro nakupující.
V dnešním světě si lidé stále více uvědomují problémy životního prostředí. Někteří z nich to dokonce začínají považovat za součást svých životních priorit a hodnot. Spotřebitelé nyní očekávají, že značky a podniky budou odpovědnější a zodpovědnější k životnímu prostředí. V průzkumu společnosti McKinsey & Co. bylo uvedeno, že 66 % všech respondentů a také 75 % respondentů z řad mileniálů uvádí, že při nákupu zohledňují udržitelnost.
Je zřejmé, že maloobchodníci musí tyto změny sledovat. Musí udělat něco nejen proto, aby ulehčili svým zákazníkům, ale aby skutečně pozitivně ovlivnili životní prostředí. Identifikovali jsme sedm způsobů, jak být šetrnější k životnímu prostředí a dosáhnout udržitelnosti v maloobchodních prodejnách.
Integrace elektronických cenovek na regálech
Na našem trhu je to již odzkoušený model, který je nutné v příštích letech jen rozšířit. Přechod na elektronické regálové cenovky (ESL) je skvělý způsob, jak se chovat ekologicky a snížit spotřebu papíru. Tyto ESL mohou nahradit papírové štítky/etikety, plakáty a reklamy v obchodě, a tím zlepšit i celkový vizuální merchandising.
Zvažte možnosti čisté energie
Dalším způsobem, jak může být maloobchodní prodejna udržitelná, je využití čisté energie. Jak jsem již zmiňovala, už se nám objevují první koncepty prodejen, které využívají takzvanou čistou energii. Často jde o využití solární energie. Solární panely mohou obchodům pomoci vyrábět elektřinu bez jakýchkoli emisí nebo znečištění. Energeticky úsporné osvětlení, jako jsou LED žárovky, může také přinést pozitivní rozdíl ve srovnání s jiným osvětlením. Mezi další možnosti patří používání spotřebičů s úspornými funkcemi, jako jsou chladničky a klimatizace s invertory.
Bez plastů
Omezit či zcela nahradit plasty je iniciativa, která už běží nějakou dobu a připravované zálohování PET lahví a plechovek je dalším krokem ke snížení spotřeby plastů. Znečištění plastem bylo vždy obrovským celosvětovým problémem, jen v letech 1950-2017 se vyprodukovalo až sedm miliard tun plastového odpadu.
Maloobchodní prodejny se mohou zaměřit na přechod na bezplastový provoz, a tak pomohou bojovat proti tomuto ekologickému problému. Toto už vidíme i u nás: místo plastových sáčků obchody používají papírové, bavlněné, jutové nebo konopné tašky. Zákazníky lze také vyzvat, aby si pro udržitelnější řešení přinášeli vlastní tašky, což mnozí z nich již dnes činí.
Investujte do recyklovatelných a opakovaně použitelných obalů nebo přepravních prostředků
Používání recyklovatelných, opakovaně použitelných nebo dokonce kompostovatelných obalových a přepravních materiálů může mít také význam. Emise oxidu uhličitého při on-line nakupování jsou v průměru o 36 % nižší než při cestách do obchodu. Investice do lepších materiálů pro maloobchodní prodejnu může tato čísla kompenzovat a mít lepší vliv na životní prostředí. Vratné přepravky nebyly nic nového v pivním segmentu, ale na našem trhu již iniciativu opakovaně použitelných přepravních obalů zavedla i Kofola s přepravkou Cirkulka, následována Mattoni a Vratislavickou kyselkou.
Podpořte a odměňte zákazníky za udržitelné chování
V ČR jsou velmi oblíbené loajalitní programy, ať už jsou ve formě kartičky nebo aplikace. Skrze tyto programy je možné motivovat zákazníky, aby se sami rozhodli pro udržitelný rozvoj, což může být dobré i pro maloobchodní prodejny. V zahraničích zemích to zkouší řetězec Starbucks, který dává svým zákazníkům další body nebo hvězdičky, když přinesou opakovaně použitelný kelímek. Tento druh kampaně posiluje udržitelnost v maloobchodních prodejnách, povzbuzuje věrné zákazníky k ekologickému chování a může vést i k lepším ziskům prodejny.
Vyzkoušejte ekologické čisticí prostředky
Přestože čisticí prostředky pomáhají zkrášlovat a sterilizovat obchody, obvykle se skládají z toxických chemikálií, které škodí životnímu prostředí. Existuje způsob, jak lze vyčistit místo a zároveň být šetrný k životnímu prostředí. Vyzkoušejte při úklidu prodejen ekologické čisticí prostředky s certifikací ekoznačka.
Tyto výrobky jsou vyrobeny z přírodních složek, které nejenže vyčistí maloobchodní prodejny, ale také nevystaví zaměstnance nebo zákazníky škodlivým chemikáliím. Informace o jejich použití při čištění prodejny může opět zaujmout vybrané skupiny zákazníků a posílit image maloobchodního řetězce.
Snížení množství odpadu
Plýtvání může být velkým problémem, zejména pro prodejce potravin a nápojů. Na našem trhu již běží několik iniciativ, které se snaží zamezit plýtvání potravinami. Maloobchodní prodejny mohou vyvinout lepší proces nakládání s odpadem, zvážit udržitelné metody likvidace odpadu a dokonce povzbudit zákazníky, aby praktikovali recyklaci.
Když se všechny tyto kroky, jako jsou elektronické štítky na regálech, LED světla, ekologické čisticí prostředky a další, sečtou, mohou mít velký dopad na životní prostředí. Za mě ale určitě je ve všem zapojení spotřebitele a jeho edukace, bez kterých to nepůjde.
Andrea Vozníková, prezidentka POPAI CE