Na duševní pohodu žáků ve školách mají podle vědců zásadní vliv vztahy mezi vrstevníky. Zhruba čtvrtina žáků šestých tříd základních škol nevnímá školu jako místo, kam by patřili, pro 24 procent šesťáků není škola místem, kde si snadno hledají přátele. Vyplývá to z výzkumu odborníků z Národního institutu SYRI, který dnes představili v Praze. České základní školy by podle nich měly věnovat větší pozornost podpoře duševní pohody žáků, kterou ovlivňuje i podpora učitelů nebo pocit samoty či nudy u žáků. Duševní pohoda žáků zároveň podle odborníků ovlivňuje výsledky žáků ve škole.
Výzkumníci zpovídali 2386 žáků šestých tříd v Česku, kteří se účastnili průzkumu koncem minulého školního roku. Výsledky jsou podle nich zatím předběžné, zpřesnit by se měly letos na základě dalšího dotazování žáků.
Vědci se žáků ptali, jak často v poslední době zažívali pět pozitivních emocí – a to radost, veselost, štěstí, chuť do života a hrdost. „Zjistili jsme, že v průměru zažívají žáci duševní pohodu někdy až docela často, což není špatné, ale podle očekávání byly mezi jednotlivými žáky velké rozdíly,“ řekla vědkyně Národního institutu SYRI a Psychologického ústavu Akademie věd ČR Lenka Kollerová. Výzkum dál prokázal, že na duševní pohodu dospívajících mají vliv různé faktory jako podpora učitelů, samota či nuda ve škole.
Zásadní je podle vědců především kvalita vztahů mezi vrstevníky. Ta zahrnovala především pocit, že člověk má ve škole přátele, nebo pocit, že do školy patří a že ho vrstevníci mají rádi.