Je skutečně tak dobrá? Jak rychle se nabije Tesla Model 3?
test

Je skutečně tak dobrá? Jak rychle se nabije Tesla Model 3?

Test nabíjení + video
4

Jaká je skutečná rychlost nabíjení nové Tesly Model 3 po faceliftu ve verzi Standard Range? Auto slibuje maximální nabíjecí výkon 170 kW, ale jak dlouho takový výkon udrží a za jak dlouho se nabije do 80, 90 či 100 %? To jsme tradičně ověřili v našem podrobném testu nabíjení.

Tesla Model 3 je v naší redakci vůbec poprvé zapůjčena oficiálně od PR oddělení Tesly, díky tomu máme mnohem více času na podrobné testy ve stejném rozsahu, v jakém testujeme i ostatní elektromobily. A mezi naše klasické zkoušky patří i test nabíjení na ultrarychlé nabíjecí stanici.

Tesla Model 3 Highland – test nabíjení

Teslu Model 3 jsme k testu obdrželi ve výrazné barvě Ultra Red, za kterou si připlatíte bezmála 50 tisíc korun. Vůz jsme dostali na test ve variantě Standard Range, tedy s 60kWh LiFePo baterií (57,5 kWh využitelných) s tím, že tato menší baterie slibuje WLTP dojezd 554 kilometrů a zvládne se nabíjet maximálním výkonem 170 kW. Díky této chemii nevadí pravidelné nabíjení na 100 %, dokonce je to pro ni lepší.

Tesla Model 3 (facelift 2023) Standard Range

Rozměry4 720 × 1 849 × 1 441 mm, 1 840 kg
Výkon208 kW
Baterie60 kWh, CCS Combo, Mennekes
Dojezd (WLTP)554 km

Test nabíjení jsme provedli hned po našem dálničním testu dojezdu na ultrarychlé nabíjecí stanici PRE na pražském Chodově s maximálním výkonem 220 kW, poskytuje tak mnohem vyšší výkon než Tesla dokáže přijmout. Zvažovali jsme také nedaleký Tesla Supercharger, nicméně ten je pouze staršího typu v2, tedy s maximálním výkonem necelých 150 kW, navíc byl velmi obsazený, takže by reálný výkon nabíjení byl pod 100 kW. Zvolili jsme tedy mnohem výkonnější a volnou nabíjecí stanici PRE, kterou měla Tesla i v mapě, mohli jsme tak bez problémů aktivovat předehřev baterie pro optimální teplotu rychlého nabíjení. Tesla však nemá v mapě zdaleka všechny stanice jako konkurence a vybírá si, které nabíječky třetích stran zobrazí, a to na základě dat o nabíjení ostatními vozy Tesla. Pokud u dané nabíječky bez problémů v poslední době nabíjí větší množství Tesel, zobrazí se i v navigaci jako v tomto případě.

K nabíječce jsme dorazili se 4 % baterie a příjemnou zprávou je, že takto vybitá baterie indikuje napětí přes 340 V, což znamená, že na standardních rychlonabíjecích 50kW stanicích nebude mít verze Standard Range takový problém s omezeným výkonem jako její sourozenci Long Range s větší baterií a nižším napětím. Auto se zároveň okamžitě a bez nějakého přemýšlení začíná nabíjet plným výkonem a s hodnotou 175 kW překonává dokonce i avizovaný maximální nabíjecí výkon.

Bohužel stejně jako u ostatních Tesel, i zde platí, že maximální nabíjecí výkon je pouze „na fotku“ a splnění specifikací a poměrně záhy začíná klesat. Při 15 % už Tesla tahá o 20 kW méně, konkrétně 150 kW. Zároveň si všímám, že je velmi slyšet chlazení větráky v přední části vozu. Od dob staré Tesly Model S jsem už dlouho neslyšel tak hlučný elektromobil při chlazení na ultrarychlé nabíječce. Nabíjecí výkon pak dále klesá na 143 kW při 20 % a 140 kW při 25 %, ale v kontextu velikosti baterie jsou to špičkové hodnoty, které konkurence může jen závidět. U elektromobilů s využitelnou kapacitou baterie pod 60 kWh jsou běžné maximální výkony nabíjení kolem 100 až 120 kW, takže Tesla je o řád výše.

Pokles výkonu se nyní zpomaluje a klesá pomalu, při 30 % indikuje nabíjecí stanice stále slušných 135 kW, při 40 % pak 110 kW. Klíčové hodnoty 50 % nabití dosahujeme po 14 minutách nabíjení (po 12 minutách, počítáme-li nabíjení dle našeho standardu od 10 %) s výkonem 95 kW. Výkon pak dále klesá pod 90 kW, Tesla ale stále doplňuje kilowatthodiny velmi rychle a díky její špičkové efektivitě lze za krátký čas dobít relativně slušnou porci kilometrů. Důležitým milníkem u nabíjení elektromobilu je vždy 80 % a na tuto hodnotu se Tesla dostává z 10 % za 28 minut (případně za 30 minut z 4 %) už s relativně nízkým výkonem 48 kW. To už je silně podprůměrná hodnota a i auta s menší baterií se nabíjí rychleji. Je tedy vidět, že zatímco v začátku Tesla exceluje, později se již výkonem dostává pod konkurenci. Celkový nabíjecí čas je však stále velmi dobrý a dostat se při takto malé baterii a pouze s 400V technologií z 10 na 80 % za 28 minut je velmi slušný výsledek.

Vzhledem k nízkému výkonu už se dále nevyplatí Teslu nabíjet, pokud tedy opravdu nepotřebujete maximální dojezd. Dobití do 100 % totiž trvá další půl hodinu. Při 90 % je výkon už jen 35 kW a z 80 na 90 % nabití Tesle trvalo bezmála 10 minut. 99 % pak dosahujeme za 50 minut z 10 % a za 52 minut ze 4 %. Za tuto dobu Tesla odebrala z nabíječky rovných 60 kWh. Dalších ještě necelých 10 minut Tesla kalibrovala baterii a celkový čas do 100 % tak neuvažujeme, jelikož je údaj zkreslený.

Z 10 % do Délka nabíjení Nabíjecí výkon Nabito Kombinovaný dojezd při naměřené dálniční spotřebě 16,9 kWh/100 km
15 % 1 minuta 155 kW 3 kWh 51 km
20 % 3,5 minuty 143 kW 6 kWh 70 km
30 % 5 minut 135 kW 14 kWh 102 km
40 % 9,5 minut 110 kW 20 kWh 136 km
50 % 12 minut 95 kW 26 kWh 170 km
60 % 16 minut 79 kW 32 kWh 204 km
70 % 21,5 minut 63 kW 38 kWh 238 km
80 % 28 minut 47 kW 44,5 kWh 272 km
90 % 37 minut 35 kW 50,3 kWh 306 km
99 % 50 minut 14,5 kW 58 kWh 339 km

Tesla Model 3 ani ve verzi Standard Range svým nabíjením nezklame, ba naopak. Zejména do 50 % patří parametry k tomu vůbec nejlepšímu na trhu a pokud na delší cestě potřebujete doplnit například jen 150 až 200 kilometrů dojezdu, bude to velmi rychlá zastávka. Naopak nad 50 % už výkon velmi rychle klesá a v této fázi už je konkurence lepší. Na 80 % se však nabije díky velkému náskoku v první polovině za skvělých 28 minut a Teslu to rozhodně řadí na špičku mezi auty s podobně velkými bateriemi, zejména, připočítáme-li výbornou efektivitu Tesly, která tak dokáže nabít vysoký počet reálných kilometrů za danou dobu.

Foto: Martin Pultzner, fdrive.cz

x
Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
Naposledy upraveno: 17. 4. 11:58
Ty údaje jsou z nabíječky nebo z auta? Jde mi o to, kolik ve skutečnosti nateklo do baterie. Kdybych uvážil, že 1,5kWh šlo po dobu hodiny do chlazení baterky, 5% je ztráta a vy jste nabili 60kWh, vyšla by kapacita baterky někde na 58kWh. To by odpovídalo uváděné kapacitě a tak by Tesla už nemusela tak moc kecat na PP.

S reálnou celoroční spotřebou 17,5kWh včetně ztrát z nabíjení by to byl už docela úsporný elektromobil s cenou jízdy někde okolo 1,3Kč, což by u podobně velké Octavie TDI byla spotřeba okolo 3,6 a toho přece jen nedosáhne.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze