Na pražský Václavák se konečně vrátí tramvaje. Stavba trati začne 29. června

publikováno:
Vizualizace tramvajové trati na Václavském náměstí. Zdroj foto: Jakub Cigler Architekti Vizualizace tramvajové trati na Václavském náměstí. Zdroj foto: Jakub Cigler Architekti

Výstavba nové tramvajové trati v horní polovině pražského Václavského náměstí začne letos 29. června a potrvá tři roky. Pro pamětníky to ale zase taková novinka nebude: Tramvaje sice v horní části náměstí nejezdí už 44 let, dřív ale patřily k jeho koloritu i dopravní obslužnosti.

Tramvaje přes náměstí mezi Vodičkovou a Jindřišskou ulicí nepojedou tři měsíce. Jak informoval technický ředitel dopravního podniku (DPP), náklady na vybudování trati od Národního muzea doprostřed náměstí vyjdou na 1,24 miliardy Kč. 

Vizualizace tramvajové trati na Václavském náměstí. Zdroj foto: Jakub Cigler ArchitektiJako první vznikne odbočka a napojení ze současné tramvajové trati, práce budou postupovat směrem k muzeu. Auta budou po dobu výstavby jezdit obousměrně v jedné polovině Václavského náměstí.

Výstavba začne zmíněnou tříměsíční výlukou ve Vodičkově a Jindřišské ulici, kdy DPP opraví nejprve trať ve Vodičkově mezi náměstím a Palackého ulicí. Zároveň dělníci opraví stropní desku stanice metra A Můstek, která se nachází pod kolejemi. Pak vybudují výhybky a odbočku z nynější trati směrem po náměstí nahoru.

„V létě už dojde k zahájení výstavby na přeložkách inženýrských sítí na Václavském náměstí. Konkrétně k výstavbě retenční nádrže na vodu, která bude v podzemí pod prostorem, kde jsou nyní historické tramvaje. Později se začne připravovat oprava stropní desky metra C Muzeum,“ řekl Šurovský. Při výluce vzniknou ve Vodičkově a Jindřišské blíže k náměstí provizorní obratiště. „Budeme se snažit dojet co nejblíž ke staveništi," uvedl.

Vizualizace tramvajové trati na Václavském náměstí. Zdroj foto: Jakub Cigler ArchitektiTramvajovou trať bude DPP budovat od prostředka náměstí směrem k Národnímu muzeu. Přesný harmonogram postupu prací bude podnik se stavební firmou průběžně dolaďovat. V soutěži pak musí ještě najít firmu, která se postará o koleje od Muzea do Vinohradské a Škrétovy ulice. „Jedná se o druhou stavbu (první jsou koleje na náměstí), ale je povolená a má pravomocné stavební povolení,“ dodal Šurovský.

Při výstavbě kolejí přes magistrálu by se podle ředitele mělo pravděpodobně postupovat tak, že zůstanou pro auta průjezdné vždy dva ze tří jízdních pruhů. Také v tomto případě ale přesný postup prací teprve vznikne. Po dokončení trati tramvaje provoz aut nijak neovlivní, už teď jsou totiž v místech křížení semafory a zároveň přechody pro chodce.

Tramvaje v horní části náměstí nejezdí už 44 let

Tramvaje v horní části náměstí jezdily do roku 1980, o jejich návratu rozhodlo minulé vedení města. Oproti původnímu stavu budou podle dřívějších informací jezdit po stranách náměstí a uprostřed bude promenáda. Město také na náměstí počítá s utlumením provozu automobilů.

Václavské náměstí je dlouhé 682 metrů a přibližně 60 metrů široké. V roce 2020 začala rekonstrukce spodní části náměstí, kterou město již dokončilo. Poté pokračovaly práce na dvou menších plochách u kolejí z Jindřišské do Vodičkovy ulice, které už byly přípravou pro stavbu tramvajové trati v horní části.

Zdroj: Portál SILNICE ŽELEZNICE