Wizz Air chce vyrábět udržitelné letecké palivo z kanalizačního odpadu

Maďarská letecká společnost se spojila s britskou společností Firefly, aby transformovali lidský odpad na udržitelné letecké palivo.

Může lidský odpad v budoucnu pohánět letadla? Wizz Air v to doufá

V britské společnosti Firefly vyvinuly proces, který přemění odpad z kanalizace na udržitelné letecké palivo (SAF). Firefly věří, že začne dodávat toto palivo, s nižším obsahem uhlíku, společnosti Wizz Air od roku 2028. Uzavřeli tak dohodu o dodávce až 525 000 tun SAF po dobu 15 let.

Jak promění lidský odpad na udržitelné letecké palivo?

Před tím, než se palivo začne vyrábět, britská společnost Anglian Water souhlasila s poskytnutím biosolídů – produktu svého procesu čištění odpadních vod, a to společnosti Firefly. Vědci budou moci vyvinout palivo SAF pomocí těchto boisolídů. Výroba tohoto paliva využije asi o 70% méně uhlíku než běžné letecké palivo.

Generální ředitel Firefly James Hygate přiznává v prohlášení, že biosolidy jsou „docela odporný materiál, ale jsou úžasným zdrojem,“ říká. „Proměňujeme splašky na letecké palivo. Opravdu si nemohu představit mnoho věcí, které by byly lepší než to,“ řekl tisku.

Co by použití SAF znamenalo pro letecký průmysl?

Generální ředitel Firefly, říká, že palivo SAF by mohlo pomoci leteckému průmyslu snížit své emise oxidu uhličitého. Ale neznamená to konec běžným leteckým palivům! SAF může být použito v maximálním poměru 50 procent s kerosinem – bez potřeby jakýchkoli úprav motorů letadel.

Největší problémem pro výrobu SAF jsou ale finance. V dnešní době je totiž výroba udržitelného leteckého paliva podstatně dražší, než výroba běžného kerosinu. Wizz Air doufá, že do roku 2023 bude schopna pohánět alespoň 10 procent svých letů pomocí SAF.

Zdroj: Euronews