Velký test letních pneumatik pro malá SUV: Které koupit? A kterým se vyhnout?
Díky teplému počasí možná mnozí motoristé přezuli už v únoru. Každopádně ten pravý čas na demontáž zimních sad nastává až teď.
Německý autoklub ADAC otestoval 16 letních pneumatik rozměru 215/55 R17, tedy obutí vhodné pro malá SUV a vozy nižší střední třídy. Až na jednu výjimku dostaly všechny modely slovní hodnocení „dobrý“ nebo „uspokojivý“, přičemž jako nejlepší se ukázaly produkty značek Continental, Michelin a Kumho. Následoval velmi vyrovnaný střed a poslední příčka, na kterou s odstupem spadl plášť nizozemské firmy Vredestein. Jako problematický se zde ukázal velmi nízký nájezd: pouhých 27.200 kilometrů.
Vlastnosti související s bezpečností jízdy měly v celkovém hodnocení váhu sedmdesát procent, dopad na životní prostředí pak třicet. Zatímco první kapitola přinesla jen jednoho jedničkáře, a totiž celkového vítěze Continental PremiumContact 7, druhá dva: Michelin Primacy 4+ a Goodyear EfficientGrip Performance 2. Možná větší zajímavost ale má fakt, že v přehledu informačních štítků najdete hned dvojici modelů, které nemají ani jedno „áčko“. Přitom povinná vizitka pneumatik s údaji o valivém odporu, přilnavosti na mokru a hlučnosti slouží k prvotnímu porovnání docela často, respektive výrobci málokdy opomenou na přítomnou nejlepší úroveň A upozornit. Nicméně výsledky rozličných testů autoklubu ADAC nebo našeho sesterského časopisu Auto Bild již nejednou ukázaly, že perfektní štítek medailové pozice zaručovat nemusí, jinými slovy že mix disciplín může nahoru vystřelit gumy „písmenově“ horší.
V tomto srovnání se ostatně největší rozdíly ukázaly při vypočítávání dojezdu. Než se sjedou na zákonnou mez 1,6 milimetru, zvládnou nejlepší tři pláště celkového žebříčku hodně přes 60.000 kilometrů, korejské kumho dokonce téměř 70.000. Pro ilustraci: všechny silnice a dálnice v Česku mají dohromady asi 56.000 km… Naproti tomu Vredestein Ultrac se dostal asi na 40 procent takového výkonu, a protože ve výběru zároveň patřil mezi dražší, v podstatě mu to zlámalo vaz. Ekonomicky, ale i ekologicky to je nepřijatelné, komentuje bilanci posledního modelu v tabulce ADAC. A má pravdu, vždyť ctitel vredesteinů si musí nové sady kupovat ve více než dvojnásobném tempu oproti majitelům goodyearů a spol., přičemž gumy pro něj se musí se stejnou vehemencí také vyrábět…
Test letních pneumatik 215/55 R 17 (ADAC) | ||||||
Pořadí | Model | Štítek* | Nájezd v km | Bezpečnost | Ekologie | Známka |
1. | Continental PremiumContact 7 | C/A/71 | 60 300 (3.-4.) | 1,7 | 2,6 | 2,0 |
2. | Michelin Primacy 4+ | B/A/70 | 60 300 (3.-4.) | 2,2 | 1,7 | 2,1 |
3. | Kumho Ecsta HS52 | C/A/72 | 69 300 (1.) | 2,1 | 2,8 | 2,3 |
4. | Debica Presto UHP 2 | C/A/71 | 42 700 (10.) | 2,6 | 2,6 | 2,6 |
5. | Dunlop Sport Maxx RT2 | C/A/70 | 43 700 (9.) | 2,6 | 2,6 | 2,6 |
6. | Bridgestone Turanza 6 | B/A/70 | 47 900 (7.) | 2,8 | 2,2 | 2,6 |
7. | Fulda SportControl 2 | C/A/71 | 40 400 (12.) | 2,6 | 2,7 | 2,6 |
8. | Hankook Ventus Prime4 | B/A/69 | 49 900 (6.) | 2,9 | 2,1 | 2,7 |
9. | Goodyear EfficientGrip Performance 2 | B/A/70 | 68 800 (2.) | 3,2 | 1,6 | 2,7 |
10. | Falken Ziex ZE 310 EcoRun | C/A/69 | 46 300 (8.) | 2,7 | 3,0 | 2,8 |
11. | Nexen N´Fera Primus | B/B/70 | 40 800 (11.) | 3,1 | 2,7 | 3,0 |
12. | Goodride Solmax 1 | C/A/72 | 35 600 (15.) | 3,0 | 3,1 | 3,0 |
13. | Sailun Atrezzo ZSR2 | B/A/69 | 38 000 (13.) | 3,1 | 2,9 | 3,0 |
14. | Semperit Speed-Life 3 | C/B/72 | 55 200 (5.) | 3,5 | 2,0 | 3,1 |
15. | LingLong Sport Master | C/A/69 | 37 400 (14.) | 3,5 | 2,9 | 3,3 |
16. | Vredestein Ultrac | C/A/69 | 27 200 (16.) | 2,3 | 3,8 | 3,8 |
* valivý odpor/přilnavost na mokru/hlučnost v decibelech |