Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Krachující Fisker dostal další krutou ránu, CR ukázal, v jak ubohém stavu dodává svá auta
16.4.2024 | Petr Prokopec
Naděje na zvrat událostí by pochopitelně mohla dál existovat, to by ale zatím jediné sériové auto Fiskeru muselo za něco stát. Tak se ale věci nemají, však se podívejte na vůz, který byl dodán magazínu Consumer Reports.
Pokud dnes chcete prorazit s jakýmkoli autem, musí to být skvělý produkt za přijatelnou cenu. A pokud to má být elektromobil, musí jít o něco naprosto mimořádného. „Bateriová horečka“ zjevně opadla, neboť většina koupěchtivých lidí již byla uspokojena. A nikdo další prakticky není na obzoru. S tím sice musel počítat kdokoli soudný, o takové lidi je ale dnes u automobilek značná nouze, o politicích ani nemluvě. Druhé zmíněné to až tak trápit nemusí, neboť vymění kabát podobně, jako to před necelou dekádou udělali v případě dieselů, a jede se dál. U menších automobilek jde ale případě nezdaru elektrických plánů o kejhák.
Automobilkou, s níž je to dnes nejvíc nahnuté, je Fisker. Jeho elektrické SUV Ocean se začalo vyrábět v listopadu 2022, přičemž firma v té době uváděla, že na kontě má již víc než 60 tisíc předobjednávek. Loni zvládla lidem dodat 4 929 aut, přesto během posledního kvartálu roku 2023 tak dosáhla ztráty ve výši 463 milionů dolarů (cca 13,39 mld. Kč). Peníze začaly firmě rychle docházet a Henrik Fisker začal zoufale hledat partnera, který by jej z horké kaše vytáhl. Nikdo takový se ale nenašel.
Fisker tak zůstal osamocenější než kůl v plotě, pročež začal jen demonstrovat, do jakého chaosu je firma pohroužena. Od lidí, kteří si od ní chtěli něco koupit, totiž ani nezvládla vybírat peníze. Tím si pochopitelně mnohé klienty odehnala, více než to ale měly negativní dopad mnohé recenze, zejména pak ta, pod níž se podepsal Marquees Brownlee. Tento na expert na technologie totiž Ocean popsal jako „nejhorší vůz, jaký kdy hodnotil“. Přičemž ještě horší než první test byl ten druhý, do nějž zamířil vůz po modernizaci, neboť se ukázalo, že jde i tak o marný produkt.
I když je navíc elektrické SUV doslova počítačem na kolech, nový software nešlo přehrát online, nýbrž za každým vyrobeným aut musel dojet technik. To celý proces prodloužilo i prodražilo. A jak již bylo uvedeno, vlastně naprosto zbytečně. Fisker tak víceméně jen čeká na rakev, do níž jeden z posledních hřebíčků nyní zatloukl nezávislý americký magazín Consumer Reports (CR). Ten si Ocean koupil za vlastní peníze, z toho důvodu s ním neměl nejmenší slitování. Nutno říci, že oprávněně, neboť za řízení něčeho takového by vám Fisker měl spíš platit.
Elektrické SUV si totiž magazín převzal poškrábané a ušpiněné, nezávislý dopravce, který jej přivezl, pak o voze nevěděl vůbec nic. Když technici CR odšroubovali přední kapotu, zjistili, že startovací baterie je mrtvá, neboť daný kousek strávil půl roku čekáním, než došlo na jeho dodání. Hned druhý den po převzetí se pak na jeho palubce objevila hláška o selhání brzd, na úvod samotného testu v testovacím areálu pak nešlo vypnout asistenční systémy a vůz se tak začal poměrně násilně tlačit k levé části komunikace.
Jakmile Ocean zamířil na veřejné silnice, ony asistenční systémy pro změnu sotva fungovaly - zvláště pak za deště. Problémy tím ani zdaleka nekončí, ostatně zdrcující recenze má hodinu. I kdybyste ovšem shlédli pouze část, od koupě Fiskeru vás to jednoznačně odradí. Dealeři firmy jako třeba Phil Harrison však zůstávají optimističtí a dodávají, že „zákazníci si užívají testovací jízdu a jsou celí dychtiví, aby si Ocean mohli specifikovat podle svého a odvézt domů“. Další z prodejců Val Ranguelov pak uvádí, že SUV je „kvalitní“, jak uvádí Auto News.
Tato slova a víra však nejspíše již koloběh dění nezmění. Nejde totiž jen o kritiku ze strany médií, Fisker je rovněž pod drobnohledem úřadů. Třeba agentura NHTSA prošetřuje jak více než 100 případů náhlého poklesu výkonu, tak stížnosti na dveře, které nelze otevřít ani s pomocí nouzového mechanismu. To u elektromobilů, které se snadno mohou změnit v ohnivou past, není zrovna něco vítaného.
Aby toho nebylo málo, americká komise pro cenné papíry SEC oznámila, že 22. dubna letošního roku bude Fisker stažen z newyorské burzy. Proti tomuto rozhodnutí se firma mohla odvolat, nakonec tak ale ani neučinila. Dánský designér tak nejspíš už jen natahuje ruku s ručníkem, aby jej hodil do ringu. Na jednu stranu je to smutné, na tu druhou... Co mohl čekat? Vsadil na mrtvého koně. A teď mu nezbývá, než aby sesednul.
Elektrické SUV Ocean vypadá opravdu dobře, to je ale jeho jediný klad. Jinak jde o takový ohňostroj marnosti, že by vám za jeho používání měl výrobce spíše platit, než aby od vás cokoli inkasoval. Foto: Fisker
Zdroje: Consumer Reports, Auto News
Bleskovky
- Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
včera - 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
28.4.2024 - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
27.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test MotoGP v Jerezu - sice Ducati, ale Aprilia a KTM hodně blízko včera 18:47
- Test MotoGP v Jerezu - průběžně včera 14:30
- MOTO TEST CAMP Soběslav: 18.–19. května 2024 včera 13:30
- Red Bull Rookies Cup v Jerezu včera 10:00
- Souboj dvou titánů vyhrál úřadující šampion 28.4.2024
Nejnovější články
- Číňané nečekaně představili úplně nový osmiválec vlastní konstrukce, takový nenabízí nikdo na světě
před 2 hodinami - Klíčové Cupry vypadají po faceliftu úplně jinak než Seaty, vsadily ale na hodně kontroverzní příď
před 3 hodinami - Ani facelift Mitsubishi ASX nevyřešil největší designový přehmat, jaký jsme v posledních letech viděli na nových autech
před 5 hodinami - Někteří nepochopitelně velebí dobití 70 % baterky elektromobilu za 10 minut, neznamená to vůbec nic
před 6 hodinami - Majitel krachujícího Fiskeru prodává svůj dům. Má větší cenu než celá firma, s nezměrným luxusem je konec
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva