Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opravitelné elektromobily často míří na šrotiště. Zbytečně

Marek Bednář
Diskuze (46)

Nedostatek techniků kvalifikovaných pro práci na vysokonapěťových součástech elektromobilů znamená, že se ve Velké Británii často odepisují opravitelná auta jako „totálky“.

Elektrickým autům k vysoké pořizovací ceně přibývá další s finanční stránkou věci spojený problém, přinejmenším podle zjištění agentury Bloomberg. Poškození, které by jinak bylo opravitelné, pošle vůz do šrotu kvůli nedostatku mechaniků a s ním souvisejícími vysokými cenami takových oprav.

Podle britské organizace AA, která mimo jiné poskytuje řidičům asistenční služby, se k nákladům přidává také dlouhá čekací doba na nové díly. Jednoduchá nehoda, při níž se ovšem poškodí i baterie nebo její schránka, „může znamenat odepsání vozidla jako totální škody,“ říká Marco Distefano z britské divize pojišťovny Axa. To podle něj také zvyšuje ceny pojištění.

Podle Leeho Houstona z AA je tak řada aut, která by se dala opravit, sešrotována. Pokud je baterie poškozená, „vyměňuje se, což odepíše auto jako totální škodu“ už při projektovaných nákladech na opravu od nějakých 15–20 tisíc liber (445–593 tisíc korun).

Video se připravuje ...

Ve Velké Británii je z celkem zhruba 236 tisíc mechaniků jen necelých 10 % kvalifikováno pro práci na trakčních bateriích. Méně náročnou práci může na elektrických vozech provádět více lidí, ovšem pro tu nejnáročnější je potřeba speciálního vzdělání. To v Británii přijde na zhruba 2500 liber (74 tisíc korun).

Není to málo peněz, ovšem investice se může zejména do budoucích let velmi vyplatit. Podle odhadů společnosti IMI bude v roce 2035, kdy se v Británii přestanou smět prodávat auta se spalovacími motory, chybět 30 tisíc techniků dostatečně kvalifikovaných ke všem opravám vysokonapěťových součástí elektromobilů.

Hlubší znalosti jsou pro servis elektromobilů samozřejmě potřebné i v Česku. Technik, který otevírá trakční baterii, potřebuje dle starších informací od Škodovky a Volkswagenu vzdělání dle „padesátky“ – donedávna vyhlášky č. 50/1978 o odborné způsobilosti v elektrotechnice, od července 2022 zákonem č. 250/2021 o bezpečnosti práce v souvislosti s provozem vyhrazených technických zařízení.

Jiné evropské státy nemají takový problém s nedostatkem mechaniků. Podle ADACu je v Německu dostatečně kvalifikovaných mechaniků více, třebaže stále málo, v Norsku je problém nedostatku plošně všech automechaniků, nejen těch se vzděláním pro servis vysokonapěťových součástí elektrických aut. Ve Švédsku se situace podle agentury rapidně zlepšuje.

Marek Bednář
Diskuze (46)

Doporučujeme

17. 4. 2024 20:20
Re: ha ha ha
Otazka je co.
Trochu to muze naznačovat opak toho co naznacujes ty.
Jestli opravdu prolomil robotické rizeni tak vse krome roboaut zahodil a jede jednu linku ktera změni automotiv svet.
17. 4. 2024 18:13
Re: ESG reporting
Stát ma zajištovat dlouhodobě udržitelné podmínky pro život svých občanů. Souhlasím, že smysl slov dlouhodobě i udržitelně nějak nenaplňuje a u občanů bych vynechal ty ve vězení. Pokud všechno necháme jenom na ekonomice a na ruce trhu, tak to dopadne jenom dalším nárustem podvodů a podnikáním ve stylu "po mě potopa". I když úředníky nemám rád, tak ekonomy taky nepovažuji za "nejostřejší tužky v penálu". Uvedený příklad to jenom potvrzuje.
Avatar - eLzyx
17. 4. 2024 17:55
Re: Je to prosté...
To není ironie, ale poměrně přátelská reakce na urážku lidí, co ani nezná.
Avatar - eLzyx
17. 4. 2024 17:44
Re: Je to prosté...
Proto mám auta dalších dvou značek …
Avatar - W.O. PRSCLEY
17. 4. 2024 17:24
Re: Německo Evropu opět stahuje do propasti
Zelený mozky si myslí že v Evropě nic nemusíme vyrábět, a až průmysl zaříznou zjistí že lidi nemají peníze a Zelené smetou, ostatně Zelené mozky budou vymeteny z EP už po těchto volbách, moc jim tam nezbyde, zbydou jen zelené gumy zakuklené v jiných "liberálních" stranách.