Modernizovaný Nissan Qashqai: i nadále spoléhá jen na elektrifikované pohony

Kompletní představení
1
Modernizovaný Nissan Qashqai: i nadále spoléhá jen na elektrifikované pohony
Fotografie: Nissan
  • Nissan Qashqai přináší výrazně přepracovaný design exteriéru
  • Na palubě má aktualizované technologie infotainmentu

Současná generace Nissanu Qashqai se představila v roce 2021, přinesla unikátní hybridní pohon e-Power a od začátku spoléhala pouze na elektrifikované pohony. Právě unikátní hybridní verzi e-Power jsme také měli možnost otestovat. Nyní přichází modernizovaná verze, která spoléhá na stejnou techniku pohonu, ale kromě designu dostala i nové technologie.

První generace Nissanu Qashqai Nissan byla průkopníkem kategorie crossoverů. Nyní již máme třetí generaci Nissanu Qashqai a tato kategorie kompaktních crossoverů je vysoce konkurenčním segmentem. Za tři a půl roku od uvedení třetí generace modelu Qashqai na trh se ho v Evropě prodalo více než 350 000 kusů a podle Nissanu model Quashqai nadále určuje standardy pro ostatní crossovery, takže z průkopníka se stal etalon. A aby si udržel pozici vzoru ve svém segmentu, dočkal se komplexního estetického osvěžení i významných technologických aktualizací.

Nissan Qashqai přináší svěží vzhled

Přední maska vozu prošla rozsáhlou modernizací, která vytváří výraznější první dojem. Inspirována vzory šupin starobylého japonského brnění se nyní skládá z desítek trojrozměrných čárkovitých prvků lakovaných vysoce lesklou černou barvou, které jako by se vznášely v prostoru mezi okrajem kapoty a držákem registrační značky. Po stranách středové části tvoří „čárky“ trojúhelníkový tvar od nových světlometů až k bodu na straně registrační značky a u verze nejvyšší třídy jsou povrchově upraveny horkou fólií v barvě „saténový chrom“.

Boky nárazníku jsou v barvě karoserie a pod poznávací značkou se táhne černý pruh ve vysokém lesku až ke spodním rohům nárazníku. Pod chladicím otvorem se nachází tenký pásek „brady“ v barvě karoserie, jenž dodává přední části dojem celistvosti. Nové přední světlomety dodávají pocit cílevědomosti a přítomnosti a mají ještě ostřejší vzhled. Nyní je vybaven adaptivním modulem dálkových světel doplněným menší jednotkou pro širší rozložení světla, což je užitečné pro lepší viditelnost za zhoršených světelných podmínek a mlhy. Pod hlavní čočkou se světla pro denní svícení skládají z pěti malých čoček, které mají stejný tvar jako „čárky“ hlavní mřížky.

Světla pro denní svícení nyní obklopují čočku hlavního světlometu a spojují se s tenkým světlem nad světlometem, které je podobné jednotce na předchozí iteraci modelu Qashqai, ale nyní má na svém vnějším okraji osvětlený nápis „Nissan“. Horní prvek světel pro denní svícení se po aktivaci stává ukazatelem směru a poprvé je vybaven sekvenčními odbočovacími světly (podle výbavy).

V zadní části byly změny menší

V zadní části zůstává tvar světel nezměněn, ale složení světel uvnitř jednotky bylo přepracováno. Červené světelné prvky se nyní skládají ze čtyř samostatných prvků, které kopírují tvar „čárek“ přední mřížky. Zdá se, že se vznášejí v krytu čočky a mají nyní výrazný odstín červené známý jako „superčervená“ a přinášejí pocit zvýšené preciznosti. Čočky jsou nyní čiré, aby bylo možné lépe sledovat světelné prvky. Tenký světelný prvek ve tvaru bumerangu, který rámuje horní stranu světelné jednotky, pokračuje přes zadní světlo a nyní obsahuje dynamický blinkr.

Nárazník byl přepracován a nyní má sladěnou barvu – buď leskle černou u vyšších stupňů výbavy, nebo barvu karoserie u nového stupně N-Design. Při pohledu z profilu se modernizovaný Qashqai ve vyšších stupních výbavy vyznačuje novou leskle černou povrchovou úpravou karoserie pod dveřmi a podběhy kol. Nová 18" kola z lehké slitiny s diamantovým výbrusem jsou nyní součástí standardní výbavy modelu Qashqai střední výbavy N-Connecta. Pro vyšší stupně výbavy jsou k dispozici nová 19" kola z lehké slitiny a nový design 20" kol z lehké slitiny s diamantovým výbrusem.

Paleta barev byla rozšířena o tři nové barvy. Nová Perleťově bílá se vyznačuje jasnějším a čistým odstínem, který se za určitých světelných podmínek zdá být zářivý. Perleťově černá nahrazuje předchozí černou variantu, má sytější černý odstín a má za následek zostření definice vizuální geometrie modelu Qashqai. Deep Ocean je poutavý odstín. Zdá se, že v závislosti na převládajících světelných podmínkách se nachází někde mezi tmavě modrou a kovově modrou. Pět barev vozu Qashqai – Perleťově bílá, Deep Ocean, červená Fuji Red, modrá Magnetic Blue a šedá Ceramic Grey – je k dispozici ve dvoubarevném provedení s černou střechou pro ještě výraznější vzhled.

Nová varianta N-Design

Novinkou v modelové řadě Qashqai je stupeň výbavy N-Design. Je koncipován tak, aby oslovil zákazníky, kteří by chtěli, aby jejich verze byla obzvláště odvážná, a vyznačuje se jedinečnými estetickými prvky. Zvenčí je u verze N-Design spodní část karoserie pod dveřmi a podběhy kol v barvě karoserie. K dispozici jsou také zcela nová 20" kola z lehké slitiny, která umocňují celkový dojem.

Modernizované obložení interiéru

Potenciální zákazníky zaujme nový Qashqai sice na první pohled zejména svěžím exteriérem, ale jakmile nahlédnou dovnitř, přepracovaný interiér upoutá jejich pozornost ještě více. U vyšších stupňů výbavy je nově použita Alcantara na přístrojové desce, výplních dveří, loketních opěrkách dveří, víku středové odkládací konzoly a dokonce i na kolenních opěrkách, což vše dohromady zlepšuje atmosféru na palubě.

Materiály s novým vzorem zdobí středovou konzolu kolem voliče převodovky a ozdobnou vložku mezi horní částí palubní desky a odkládací schránkou, což upoutá pozornost k detailům, které jsou ukázkou japonského řemeslného zpracování. Ve třech nejvyšších stupních výbavy modelu Qashqai bylo zavedeno aktualizované čalounění sedadel, které působí ještě prémiovějším dojmem. Nejpozoruhodnější je černá, částečně prošívaná prémiová kůže u nejvyšší specifikace Qashqai. U předposledního stupně výbavy je k dispozici prošívaná syntetická kůže, která je doplněna „spáleně žlutohnědými“ záblesky na spodní části sedáku a ramenech vzpřímených sedadel.

Sedadla ve stupni N-Design jsou potažena černou kůží s prošíváním a vložkami z Alcantary. Specifický vyražený nápis „Qashqai“ zdobí část těsně pod opěrkou hlavy. Dalším novým rozměrem, který zvyšuje komfort na palubě, je přidání ambientního osvětlení ve výbavových stupních N-Connecta, N-Design a vyšších. Pokročilé červené/zelené/modré LED umístěné diskrétně umožňují řidiči (nebo spolujezdci) přizpůsobit si osvětlení interiéru podle vlastní nálady. U dvou nejvyšších stupňů jsou LED diody umístěny také v zadní části vozu, takže si tento efekt mohou vychutnat všichni cestující. Nastavení interiérového osvětlení lze ovládat prostřednictvím centrální obrazovky infotainmentu.

Nová tvář modelu Qashqai má techničtější vzhled, více textury a poutavých detailů. Inspirovali jsme se tradičními japonskými bojovými kostýmy, které kombinují řemeslnou zručnost s robustností. S kolegy jsme tvrdě pracovali na předním a zadním osvětlení, které působí technickým a precizním dojmem a které se s ním hladce integruje. Nové materiály a ambientní osvětlení v interiéru ještě více pozvedají zážitek z jízdy. Celkově jsme přesvědčeni, že kupci crossoverů si výsledek zamilují,“ řekl Matthew Weaver, viceprezident Nissan Design Europe.

Modernizované technologie

Tempo pokroku v automobilovém průmyslu je nyní úzce spjato s pokrokem v oblasti digitálních a zpracovatelských technologií. A v této oblasti využil modernizovaný Qashqai tento pokrok k tomu, aby byl každodenní zážitek z jízdy ještě intuitivnější a jistější. Jedna z nejpoužívanějších funkcí modelu Qashqai byla výrazně vylepšena. Around View Monitor (360° kamerový systém) je charakteristická technologie Nissanu, jejíž počátky sahají do roku 2007. Při couvání se spojí pohled čtyř externích kamer, které poskytují pohled na vozidlo z ptačí perspektivy, a umožňují tak maximálně jisté parkovací manévry. Nově aktualizovaná technologie AVM využívá čtyři kamery, které poskytují mimořádně jasný výhled za všech světelných podmínek.

Vylepšený systém AVM je nyní vybaven funkcí 3D, která řidiči umožňuje sledovat vůz nejen shora, ale také vybrat jeden z osmi různých pohledů vnější kamery, aby si mohl vůz prohlédnout zepředu, zezadu, ze stran nebo z rohů a případně identifikovat neviditelná vnější nebezpečí. Tato funkce spolupracuje se systémem Nissan detekce pohybujících se objektů, který vydává varovný signál, když zaznamená pohybující se objekt v blízkosti vozu.

Navíc funkce známá jako „neviditelný pohled z kapoty“ umožňuje řidiči vidět polohu předních kol, jako by se na ně díval těsně zezadu, což mu umožňuje přesně manévrovat ve stísněných podmínkách, například na několikapatrovém parkovišti, kde jsou betonové obrubníky, které by kolo mohly poškodit. Tento pohled využívá strojové učení k vytvoření obrazu na základě toho, co přední kamera vidí vpředu, přičemž kola jsou do pohledu superimponována, aby poskytla pocit perspektivy.

Nissan Qashqai usnadní parkování tam, kde parkujete často

Další novou inteligentní funkcí AVM je „Paměť místa parkování“, která umožňuje řidiči uložit často navštěvovaná parkovací místa, takže vůz automaticky rozpozná polohu pomocí GPS. V takovém případě si vůz zapamatuje přesnou polohu, aby bylo možné pokaždé dokonale zaparkovat – to je užitečné zejména v případě, že je dostupné místo těsné. Kromě toho lze technologii AVM využít k tomu, aby řidičům pomohla bezpečně vjet z obtížného výjezdu na silnici, kde je omezená viditelnost. Využívá širokoúhlou přední kameru, která zobrazuje pohled z přední části kapoty promítaný na centrální obrazovku.

Podobně jako u funkce „Paměť místa pro parkování“ lze místa s omezenou viditelností uložit do paměti GPS systému AVM, takže se automaticky aktivuje v blízkosti křižovatky. Některé designové změny byly provedeny ve vizuálním zobrazení na informačním TFT displeji přístrojové desky za volantem. Design ciferníků na displeji se mění na červenou barvu v režimu Sport, na zelenou barvu v režimu Eco nebo na světle šedou barvu ve standardním režimu – a to jak v režimu „normálního“, tak v režimu „rozšířeného“ zobrazení. Nyní je k dispozici i „minimální“ režim, který snižuje potenciální rozptylování řidičů tím, že zobrazuje pouze zvolený převodový stupeň, režim jízdy a rychlost. U vozů Qashqai vybavených systémem e-Power je nyní k dispozici zobrazení toku energie v režimu „normálního“ zobrazení.

Modernizovaný Qashqai získal rozsáhlou řadu technologických aktualizací. Od nové generace AVM, který bude pro naše zákazníky užitečný každý den, až po zavedení vestavěného systému Google, díky němuž se Qashqai bez problémů stane součástí digitálního života našich zákazníků. Jádrem závazku společnosti Nissan k inovacím je intuitivní uživatelský zážitek a skutečné pohodlí. Aktualizovaný model Qashqai tyto priority ztělesňuje,“ řekl David Moss, senior viceprezident pro výzkum a vývoj v regionu (Afrika, Střední východ, Indie, Evropa a Oceánie).

Aktualizované pokročilé asistenční systémy řidiče

Sada asistenčních systémů řidiče byla výrazně vylepšena, aby poskytovala lepší ostražitost a zásahy pro maximální klid. Zaprvé, funkce autonomního nouzového brzdění byly překalibrovány, aby lépe rozpoznaly rizika a rychleji reagovaly v případě možné kolize. To se týká funkcí předního nouzového brzdění, předního nouzového brzdění pro chodce, předního nouzového brzdění pro cyklisty a inteligentního nouzového brzdění. V případě nouzového brzdění se aktivuje signál nouzového zastavení. Tím se spustí blikání zadních brzdových světel, aby se upoutala pozornost vozidel jedoucích za vámi. Aktivuje se při náhlém brzdění rychlostí vyšší než 60 km/h. Systém nouzového udržování v jízdním pruhu se nyní automaticky aktivuje při nastartování vozu. Při rychlostech nad 60 km/h spouští funkci varování před opuštěním jízdního pruhu i systému prevence opuštění jízdního pruhu. Spočívá v haptickém varování prostřednictvím vibrací přes volant, když systém zjistí, že se vůz příliš přiblížil ke středovým čarám nebo ke krajnici.

Systém inteligentního rychlostního asistenta, který pomáhá řidiči přizpůsobit systém vozidla platnému rychlostnímu limitu pomocí kamery pro čtení dopravních značek omezujících rychlost a údajů GPS, byl vylepšen. Blikající ikona již nyní upozorňuje řidiče na překročení povolené rychlosti a nyní spustí alarm, pokud řidič rychlost nesníží. Novinkou modernizovaného modelu Qashqai je rychlý a jednoduchý uživatelský režim asistenta řidiče, který umožňuje řidiči rychle přizpůsobit přesnou úroveň zásahů různých asistenčních technologií podle svých preferencí. To lze provést prostřednictvím dvou kroků pomocí tlačítka zkrácené nabídky na levém rameni volantu a tlačítka „OK“.

Vestavěný systém Google

Osvěžený Qashqai je prvním vozem v nabídce Nissanu s integrovanou sadou Google, která umožňuje téměř bezproblémovou interakci mezi digitálním životem zákazníka a jeho vozem. Qashqai je standardně vybaven Mapami Google a po přihlášení k osobnímu účtu Google mohou řidiči přistupovat ke svým oblíbeným místům a bodům zájmu. Tím se snižuje závislost na mobilním telefonu a mobilní telefonní síti. Díky bezdrátovým aktualizacím vzduchem jsou mapové informace vždy aktuální. Asistent Google umožňuje řidiči používat hlas pro hands-free pomoc na cestách. Řidiči mohou například vyslovit „Hey Google“ a ovládat klimatizaci, vyhřívání sedadel a čelního skla nebo navigovat k dalšímu cíli. Kromě toho mohou řidiči telefonovat a poslouchat audio pokyny, aniž by museli spustit oči ze silnice.

Řidiči také získají přístup k ekosystému aplikací, které jsou k dispozici ke stažení v Google Play. Mohou tak pohodlně poslouchat svou oblíbenou hudbu, podcasty, audioknihy a další tituly přímo z vozidla. Abyste měli klid, aktualizace Nissan Connected Services dohlíží na Qashqai za řidiče. Dokáže zákazníkům připomenout, pokud zapomněli zamknout vůz nebo zavřít okna, pokud zůstanou otevřená ještě minutu po vypnutí motoru. Majitelé mohou zavřít okna a zamknout vůz prostřednictvím aplikace v chytrém telefonu. Upozorní je také, pokud bylo s vozem manipulováno nebo byl odtažen. V případě podezření na krádež jej lze imobilizovat a pomocí externího dodavatele společnosti Nissan informovat orgány činné v trestním řízení, aby jej získaly zpět – a to i v cizích zemích.

Stejně tak mohou zákazníci vozu s předplaceným datovým tarifem využívat systém chytré domácnosti Amazon Alexa. Pomocí systému Alexa mohou požádat o přehrávání hudby, poslech zpráv, zjištění počasí, ovládání zařízení chytré domácnosti a další. „Doplnění automobilových služeb Google do modelu Qashqai odráží inovačního ducha společnosti Nissan. Integrace této sady digitálních technologií také odráží zájem našich zákazníků o to, aby se pohodlí, které využívají ve svých chytrých telefonech, integrovalo do jejich automobilů,“ řekl Guillaume Pelletreau, regionální viceprezident pro elektrifikaci a konektivitu a nové příjmy a marketing a prodejní transformace v regionu Nissan AMIEO (Afrika, Střední východ, Indie, Evropa a Oceánie).

Hybridní systém e-Power

Ve světě techniky jsou často nejlepší ty nejjednodušší nápady a e-Power tuto zásadu dokonale odráží. Benzínový motor vyrábí elektřinu, která se používá k pohonu kol. Jedná se o mnohem jednodušší řešení než nesčetné tradiční hybridy, které se dnes prodávají. Výsledkem této jednoduchosti je zážitek z jízdy, který kombinuje pohotové reakce a kultivovanost s efektivitou – bez kompromisů v oblasti potěšení z jízdy. Díky systému e-Power je tedy chování vozu blíže k elektromobilům než u tradičních hybridů.

Nissan Qashqai (2024)

Klíčem k jedinečnému a inovativnímu pohonu e-Power je to, že nemá žádnou převodovku. Kola jsou vždy poháněna pouze přímo elektromotorem. Čistě elektrický pohon kol znamená okamžitý, vysoký točivý moment a lineární odezvu. Představuje pocit z jízdy na elektrický pohon bez nutnosti myslet na nabíjení – jakýsi odrazový můstek pro zákazníky, kteří ještě nejsou připraveni přejít na 100% elektrický pohon. Jediným úkolem přeplňovaného tříválcového motoru s technologií proměnlivého kompresního poměru je vyrábět elektřinu, která je prostřednictvím měniče přenášena buď do 140kW elektromotoru, nebo do 1,8kWh baterie (nebo do obou, podle jízdního scénáře). Motor pracuje tiše na pozadí a zajišťuje potřebné nabíjení baterie a motoru. Byl naprogramován tak, aby dodával elektřinu v závislosti na rychlosti vozidla, aby nedocházelo k nepříjemnému rozpojení zvuku v pozadí a jízdy vozidla.

Systém e-Power dokáže podobně jako čistě elektrický vůz využít hybnost při brzdění nebo jízdě na volnoběh a posílat elektřinu zpět do baterie. Řidič může také zvolit režim B na voliči převodovky pro vyšší úroveň rekuperace při brzdění. A funkce e-Pedal Step společnosti Nissan umožňuje řidičům jízdu pouze s použitím plynového pedálu – kdy po uvolnění plynového pedálu dochází k výraznému brzdění. Po několika minutách se jízda s aktivovanou funkcí e-Pedal Step stane druhou přirozeností, zejména v městském prostředí (v některých nepředvídaných situacích může být brzda stále nutná). e-Pedal Step brzdí vozidlo pouze do doby, než dosáhne „plíživé“ rychlosti, podobně jako tradiční automatická převodovka. Pro úplné zastavení bude potřeba brzda. Od uvedení tohoto systému na trh v modelech Qashqai a X-Trail v září 2022 prodal Nissan v Evropě více než 100 000 vozů vybavených systémem e-Power.

Výroba v Sunderlandu

Modernizovaný Qashqai se nyní vyrábí v továrně Nissan Sunderland, kde bylo od uvedení původního modelu na trh v roce 2007 vyrobeno více než 1,3 milionu vozů. Qashqai je nyní nejvyráběnějším modelem v závodě v Sunderlandu. Loni v létě vyrobila továrna 11miliontý vůz od zahájení výroby v roce 1986.

Technické parametry Nissan Qashqai (2024) e-Power

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 425 × 1 835 × 1 625 mm, 1 612 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon140 (116 + 140) kW, 190 (158 + 190) koní, točivý moment: 330 Nm
Nádrž55 l
SpotřebaKombinovaná: 5,3 l / 100 km
Cena od
Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Velmi příjemná změna. Ve voze jsem seděl, právě uvnitř na mě působilo docela laciným dojmem a vzalo mi to chuť o autě přemýšlet.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze