Nový systém parkování se ještě před létem rozšíří do nových oblastí 51 Fibichova, 53 Ke Skalce, 54 U Hřbitova a 55 Zborovská. Na podzim by pak měl platit i v ulicích kolem nemocnice. Kromě toho, že změny stanoví oblasti s třemi režimy parkování, zamezí i nelegálnímu stání, které mnohdy znemožňuje plynulému provozu na frekventovaných i vedlejších ulicích.
Hlavní myšlenkou je kultivovat veřejný prostor po rozmachu aut v uplynulých čtyřech dekádách. „Lidé jsou samozřejmě z nového systému vyděšeni, protože to je pro ně něco nového. Většinou se ale na besedách setkáváme s tím, že když to všechno pochopí, tak si nakonec uvědomí, že změny jsou potřebné a místní získají více možností k parkování,“ uvedl radní města David Beke.
Radního při besedách doprovází mimo primátora či zástupců odboru dopravy také koordinátor systému parkování Dalibor Pituch, který vždy vede úvodní prezentaci: „Při besedách vysvětlujeme situace v konkrétních místech a snažíme se každému, kdo má zájem, vše srozumitelně říct. Chápu, že nový systém někde prodlouží docházkovou vzdálenost, někoho nutí začít za parkovací místo platit, zřídit si v Jihlavě trvalý pobyt, vyklidit garáž a začít ji používat nebo začít o parkování více přemýšlet, jenže to je daň za to, že se jako společnost v posledních třech dekádách máme dobře a způsobili jsme takový nárůst aut ve městech,“ uvedl.
Každý rok je v Jihlavě nově zaregistrováno téměř 700 nových osobních aut. Na každých 1000 obyvatel bylo na konci minulého roku v Jihlavě už 515 osobních aut, před deseti lety to přitom bylo o pětinu méně.
V systému parkování jsou upřednostněni zejména místní obyvatelé a podnikatelé. „Jihlava má totiž jeden z největších přílivů denních návštěvníků z celé republiky – do padesátitisícového města denně přijíždí 22 tisíc lidí, větší část z nich auty, která zaplní náš veřejný prostor. Pro ty musí parkovací místa zdarma zajistit zaměstnavatel nebo mohou využít fialových střednědobých parkovacích zón, které jim na vhodných místech nabízí město,“ doplnil David Beke.
„Nezaplatím!“
Při besedách přitom padají od lidí různé perličky. „Jedna paní mě například chtěla naštvat, když mi řekla, že teda už do Jihlavy nebude jezdit autem, ale autobusem. Jenže tohle je přesně to, co my bychom chtěli,“ uvedl David Beke. Mezi dalšími cíli parkovacího systému je také donutit majitele garáží, které mnohdy slouží spíše jako sklady, aby je opět začali používat pro jejích původní účel.
Vtipné odpovědi vycházejí také z parkomatů, kam lidé místo registrační značky uvádějí například tovární značku auta. Často si také pletou písmeno O s číslicí 0 nebo číslici 1 s písmenem I. „Když za to dostanou pokutu, tak je možné toto pochybení u přestupkářů sdělit. Pokud to po ověření tak opravdu je, pokutu mohou řešit individuálně,“ doplnil Beke.
Jihlava jako vzor
S nekontrolovanými přílivy aut se nyní potýkají i další města, která se chystají k podobnému kroku jako Jihlava. Přijíždějí k nám proto pro cenné rady a tipy. Například tento týden se na jihlavské parkování přijela podívat delegace z Pardubic, a to včetně primátora Jana Nadrchala. Mezi dalšími městy, jejichž zástupci míří do Jihlavy pro know-how je mimo jiné také Most nebo Příbram.