Ondřej Horecký

17. 4. 2024

Hlavní důvod, proč u nás automobilka Volkswagen odmítla postavit gigatovárnu na baterie, je násobně dražší elektřina ve srovnání se Severní Amerikou. Na úterní senátní konferenci „Green Deal s rozumem“ to uvedl ředitel vnějších vztahů Škoda Auto Michal Kadera.

Podle něj opouštíme kvalitní technologie, v nichž jsme dobří, jako například spalovací motory, ale přitom přicházíme o investice do nových technologií právě kvůli vysokým cenám elektřiny.

Německý koncern oznámil začátkem listopadu 2023, že své rozhodnutí o vybudování obří továrny na baterie do elektrovozů odkládá na neurčito.

„Největší důvod, proč Volkswagen odmítl a oddálil rozhodnutí o gigafactory v České republice, bylo to, že je tady elektřina na úrovni troj-, čtyřnásobku Kanady nebo Spojených států. A ve chvíli, kdy máte vybudovat nějaký energeticky náročný podnik s perspektivou dvacet, třicet let a víte, že jste na trojnásobku elektřiny, s tím se nedá konkurovat,“ prohlásil Kadera.

Česko by podle něj mělo hledat způsoby, jak elektřinu zlevnit, a přilákat tak výrobní společnosti i výzkum. „Bez levnější elektřiny se obávám, že nepřijde žádná nová zelená investice v automobilovém průmyslu. A když nebude nová investice, nebude přidaná hodnota, nebude výzkum a vývoj,“ uvedl manažer.

Přiznal, že Green Deal „zdražuje do určité míry všechno, co se kolem nás děje“, a polyká veřejné peníze, ale potvrdil, že dekarbonizace je to, o co automobilky stojí, jen s vyváženějším přístupem.

Postěžoval si také, že evropské automobilky jsou na rozdíl od konkurentů v Číně nuceny investovat na příliš mnoha frontách. Zároveň s vývojem elektromobilů musí investovat ještě do plnění neustále se zpřísňujících norem u spalovacích motorů (opotřebení brzd, prachové částice, kybernetická bezpečnost atd.).

„Máme těch investičních kolejí příliš mnoho,“ řekl a dodal, že Evropa nemá zajištěn ani dostatek dostupných drahých kovů potřebných k výrobě baterií pro elektromobily. Tyto vzácné kovy se těží mimo Evropu, přičemž velkou část trhu ovládá Čína, která již nyní válcuje evropské automobilky nízkými cenami svých elektrovozů.

Související články

Přečtěte si také

Česká republika před 20 lety vstoupila do Evropské unie
Česká republika před 20 lety vstoupila do Evropské unie

Česká republika před 20 lety vstoupila do Evropské unie. Kromě ní se od 1. května 2004 staly členskými zeměmi bloku také Estonsko, Kypr, Litva, Lotyšsko, Maďarsko, Malta, Polsko, Slovensko a Slovinsko.

Smiřte se se zelenou deindustrializací, některé komodity seženeme levněji v cizině, radí klimatičtí vědci
Smiřte se se zelenou deindustrializací, některé komodity seženeme levněji v cizině, radí klimatičtí vědci

Klimatičtí vědci se domnívají, že než dotovat výrobu průmyslových komodit z obnovitelných zdrojů energie, Evropa by si zboží měla nechat vyrobit tam, kde je elektřina z obnovitelných zdrojů levná – i za cenu deindustrializace.

Miliardáři vytvořená Arabella Advisors významně ovlivňuje společnost v USA, říká autor knihy
Miliardáři vytvořená Arabella Advisors významně ovlivňuje společnost v USA, říká autor knihy

Síť stovek neziskových organizací v USA ovlivňujících společnost a politiku, sdružených pod společností Arabella Advisors, zachycuje ve své nové knize Scott Walter. Jak tato síť funguje a kým je využívána?

Zatímco pomáhá rodičům perzekvovaným v Číně, v Evropě jej komunisté monitorují
Zatímco pomáhá rodičům perzekvovaným v Číně, v Evropě jej komunisté monitorují

Když v roce 2012 přijel do Německa, byla jeho matka v Číně zatčena za to, že se věnuje Falun Gongu. Díky mezinárodnímu tlaku byla o rok později propuštěna. Nyní ale musí „bojovat“ znovu...

„mRNA vakcíny by mohly stimulovat růst rakoviny,“ konstatuje nová studie
„mRNA vakcíny by mohly stimulovat růst rakoviny,“ konstatuje nová studie

Poslední dobou zaznamenáváme u nás a ve světě nárůst rakoviny. Kromě známých příčin jako je kouření, životospráva či znečištěné ovzduší, by dalším důvodem mohly být i mRNA vakcíny.