Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan plánuje pevný elektrolyt a „gigalití“, chce tak zlevnit elektromobily

Marek Bednář
Diskuze (15)

Baterie s pevným elektrolytem chce Nissan začít vyrábět v příštím roce a o tři roky později je chrlit ve velkém. Snížit cenu elektromobilů však mají i další opatření.

Automobilka Nissan plánuje do roku 2030 prodávat v Evropě pouze elektromobily. K tomu bude muset snížit výrobní náklady, aby takové vozy byly pro zákazníky cenově dostupné – a na to chce jít mimo jiné tzv. gigalitím, tlakovým litím velkých částí vozidel.

Na tohle a další technologické pokroky Nissan spoléhá v boji s konkurencí na poli elektromobilů, k níž se řadí i americká automobilka Tesla. Jedním z pokroků mají být také baterie s pevným elektrolytem, které chce Nissan ve velkém vyrábět nejpozději zkraje roku 2029.

Pro ně staví novou továrnu v japonské Jokohamě. Výroba má začít v březnu roku 2025 a má se o ni starat stovka pracovníků na každou směnu. Ve fiskálním roce začínajícím v dubnu roku 2028 má továrna dosáhnout roční produkce 100 MWh.

Video se připravuje ...

Zmíněné gigalití má začít být využíváno už o rok dříve, na jaře 2027. Nissan tak chce vyrábět zadní části podlahy elektromobilů a snížit nejen výrobní náklady o 10 %, ale také celkovou hmotnost komponent o pětinu.

Podle Hidejukiho Sakamota, viceprezidenta pro výrobu a řízení dodavatelského řetězce, automobilka zkoumala vhodnost různých částí auta pro takovýto způsob výroby. „Nakonec jsme se rozhodli použít lis o síle 6 tisíc tun k výrobě zadních strukturálních částí karoserie z hliníku,“ řekl agentuře Reuters.

Během příštích tří let má Nissan uvést na trh třicítku nových aut, z nichž 16 bude elektrifikovaných. Polovina z toho, tedy osm, budou ryze bateriové elektromobily a plug-in hybridy. Zkušenosti má dlouholeté; model Leaf, který přišel na svět v roce 2010, byl jedním z průkopníků osobních elektrických aut.

Firma věří, že se jí podaří do roku 2030 snížit cenu elektromobilů o 30 %, čímž by je dostala na roveň svých spalovacích aut. Jednou z cest může být i partnerství s Hondou, v jehož rámci by probíhal společný vývoj a výroba klíčových komponent pro elektromobily a umělé inteligence pro automobilové platformy.

Marek Bednář
Diskuze (15)

Doporučujeme

18. 4. 2024 22:43
Batrei s pevným eĺektrolitem.
Výrobní kapacita 100 MWh za rok odpovídá asi 1500 kusů baterek o kapacitě 64 kWh.
To by si v Nisanu moc nepomohli, takže prosím o opravu na správnou hodnotu.
Avatar - donPedro
18. 4. 2024 14:27
Re: Ale nene
"Až bude tobě, pionýre, čtenáři, třicet, pětatřicet let, vzbudíš se do světa, který už v mnohém nebude podoben dnešku." Et cetera. Mnozí ten článek známe, že. Mno, některé technoligie nám šly dopředu evolučně, některé revolučně, a některé vůbec. Vždy ale při zachování základních přírodních zákonů. Ergo má ten článek, když se nad tím zamyslíme, vlastně hlubokou pravdu.
18. 4. 2024 13:32
Re: Ale nene
Jj, suché konstatování..."maso bude, soudruzi" ...byl jeho druhý nejoblíbenější... :-)
Avatar - pradeda777
18. 4. 2024 11:47
Re: Ale nene
....mělo tam být sice maso, ale v podstatě máš pravdu... :yes:
Průser byly ty fronty u pokladen na nádražích, kde lidé chtěli lístek do Brzka... :D
Avatar - Mokrous
18. 4. 2024 11:33
Re: Ale nene
Oni nelžou, oni jen neumí napsat text bez hromady nesmyslů a chyb.