Kolaps přenosové sítě? Nejen v Německu je k tomu i kvůli ekologii blízko
Vzestup obnovitelných zdrojů, tepelných čerpadel a elektromobilů ohrožuje nejen evropskou přenosovou síť. V některých německých městech je ke kolapsu už jen krůček.
Oranienburg, který známe pod českými názvy Bocov či Bečov, nacházející se severně kousek od Berlína, patří mezi dynamicky se rozvíjející německá města. Koncem roku 2008 zde bylo nahlášeno okolo 41.500 obyvatel, o čtrnáct let později to bylo již 47.752 lidí.
Nárůst obyvatel spolu s rozšířením energeticky náročnějších tepelných čerpadel a elektromobilů ovšem tomuhle městu přináší spoustu problémů. Tamní rozvodná a přenosová síť totiž není na rostoucí zátěž stavěná. Podle týdeníku Focus vedení města oznámilo, že rozvodná síť není schopna zásobovat další domácnosti ani firmy.
To se mimo jiné odráží na tom, že se neschvalují nové žádosti o navýšení kapacit přípojek elektřiny. Smůlu tak mají domácnosti, které si chtějí snížit účty instalací tepelného čerpadla. Nerostou ani domácí a veřejné dobíjecí stanice, problém mají též nové firmy, které své provozovny nemohou připojit k síti. Ta by totiž zkolabovala.
Podle odborníků se minimálně v Německu nejedná o nic výjimečného. Obnovitelné zdroje s nestálým a hůře regulovatelným výkonem totiž na přenosové soustavy vyvíjejí stále silnější tlak. Do toho roste zátěž ze strany domácností a firem.
A bude hůř. Německý ministr hospodářství Robert Habeck ze strany Zelených totiž nedávno uvedl, že do roku 2030 v tamních domácnostech přibude dalších šest milionů tepelných čerpadel.
O elektromobilech ani nemluvě. V jejich zavádění přitom Němci ještě v minulém roce patřili k nejaktivnějším. Jenže po konci státních dotací jejich registrace klesají o desítky procent.
Veřejné dobíjecí stanice s vysokým výkonem ze sítě během minut „sosají“ velké množství elektřiny, což samozřejmě klade vysoké nároky na celou soustavu, která vede ze zdroje do rozvodny a odtud dál do sítě.
Něco podobného teoreticky může potkat i Česko, které sice patří k největším vývozcům elektřiny v Evropě, v nepříliš vzdálené budoucnosti bychom se však mohli stát jejím významným dovozcem. Česká přenosová síť navíc i kvůli obnovitelným zdrojům a potenciálním stovkám tisíc elektromobilů potřebuje výrazně posílit, což si vyžádá desítky miliard korun a hlavně čas.