Trh s vodíkovými auty v USA výrazně oslabuje. Důvod je stejný jako v ČR

9
Trh s vodíkovými auty v USA výrazně oslabuje. Důvod je stejný jako v ČR
Fotografie: Roman Havlín, fDrive.cz
  • Hlavním problémem je nedostatečná infrastruktura a enormní cena vodíku
  • Budoucnost vodíkového pohonu visí alespoň u osobní dopravy na vlásku
  • Ohrožena je i nákladní doprava

Vodíková technologie v osobní a nákladní dopravě prochází neustálým vývojem, ale ani to nestačí k tomu, aby se vodíkové vozy staly adekvátní alternativou ke klasickému elektromobilu. Důkazem je nová studie, se kterou přichází mobilityportal.eu. V té se uvádí, že v USA aktuálně evidují 2 968 registrací vozidel s vodíkovými palivovými články za minulý rok. K dispozici jsou v Americe dva modely (Toyota Mirai a Hyundai Nexo), jenže problémem je fakt, že je lze oficiálně zakoupit pouze v jedné konkrétní federální zemi. Tou je Kalifornie, což není jediný problém. Relativně nízké prodeje obou modelů lze přičíst nejen zastaralejší technologii ve srovnání s elektromobily, ale mnohem vážnějším důvodem je kritický nedostatek čerpacích stanic. Tento problém nicméně platí i pro ČR, kdy se jediná plnohodnotná čerpací vodíková stanice nachází v Praze.

Pro bližší přiblížení problému stačí uvést, že Severní Amerika se v současnosti může pochlubit pouze stovkou čerpacích stanic na vodík. 92 se jich nachází v USA (75 v Kalifornii) a 8 v Kanadě. Tato čísla ukazují jistou regionální převahu. Některé ze stanic v Kalifornii navíc za poslední rok evidovaly provozní problémy, a proto byly dočasně uzavřeny. To způsobuje další problémy s provozem vodíkových vozidel a nepřispívá to k jejich popularitě. Pokles prodejů za letošní období oproti tomu loňskému je vlastně tak trošku očekávaný. A kdo si snad myslí, že český trh je na tom kvůli ceně vodíku 499 Kč za jeden kg špatně, měl by se podívat na cenu vodíku v Kalifornii. Tam lze aktuálně načerpat jeden kilogram za 36 dolarů (v přepočtu 854 Kč). To je naprosto příšerná cifra, kvůli které se provoz Toyoty Mirai vyplatí v podobném stylu, jako by si někdo pořídil benzinový supersport.

Trh s vozidly na vodíkové palivové články zkrátka čelí složitému souboru výzev od nedostatečné infrastruktury až po klesající zájem spotřebitelů, jež je ovlivněný rostoucími cenami vodíku. Vzhledem k tomu, že trh s elektrickými vozidly stále roste, budoucnost automobilů s vodíkovými palivovými články visí na vlásku a je otázkou, zda nakonec vodík nezůstane jen v nákladní dopravě. I ta je ale částečně ohrožena, protože výše zmíněné důvody platí i pro nákladní vozidla využívající tento typ pohonu.

Diskuze ke článku
Roman P
Roman P
Jj a nejlepší je, že vodík má dneska jako eso v rukávu, co se týče budoucnosti dopravy, každej chytrák hatující EVčka...asi aby něco měli do pranice ... slza jim asi ukápne..
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Nejspíš to bude konečná taky v nákladní dopravě. Cena vodíku by musela jít o 70% dolů, aby to začalo dávat smysl. A neměl by se asi vyrábět asi ani z plynu (modrý vodík). Přijde mi líto, že se zařízla auta na CNG, mohly tady 10-15 let ještě být.
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Pokud někdo trochu přemýšlí a ví co vodík obnáší, tak ví, že má tolik problémů a nevýhod, které investice k jeho prosazování zařazují do kategorie vyhazovaných peněz.
Two Gamers cz
A taky když něco jezdi dráž a má to jen 180k výkonu-coz mělo moje FR před 15lety to už je na dnes málo když EV prckove mají i 400k -Brabus. MG4 power..

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze